autoweb.cz > BMW > Investiční auta pro rok 2024: Nákupem staršího BMW M3, Ferrari FF nebo Jaguaru XKR automobiloví nadšenci určitě neprodělají
Investiční auta pro rok 2024: Nákupem staršího BMW M3, Ferrari FF nebo Jaguaru XKR automobiloví nadšenci určitě neprodělají
Společnost Hagerty letos vydala už sedmý Hagerty Bull Market List. Jde o seznam desítky aut, u kterých by podle expertů z Hagerty měla v nadcházejícím roce nejvíce růst jejich hodnota. Vybrané automobily mají různé koncepce, spadají do různých kategorií i časových období, nejde tudíž pouze o staré a všem dobře známé veterány. Naopak, mnohdy se na těchto seznamech objevují jména, která byste zde asi nečekali. V minulosti to byla třeba dokonce i stará Tesla Roadster.
Deset investičních aut je vždy vybíráno na základě spousty dat o prodejích různých vozů, využívána jsou také data od pojišťoven a jejich ocenění konkrétních automobilů a též jsou sledovány historické trendy.
Historické automobily
„Cílem Bull Market Listu je umožnit nadšencům nakupovat nebo prodávat vozy tak, aby si maximalizovali radost z vlastnictví,“ uvádí v tiskové zprávě Larry Webster, senior viceprezident společnosti Hagerty Media. „ Seznam slouží jako dokonalý kompas, který nadšence nasměruje k objevování, nakupování a užívání si vysněných vozidel bez stresu spojeného s amortizací,“ dodává.
Kterých deset aut tedy společnost Hagerty vybrala jako ta, u nichž v roce 2024 očekává nejlepší zhodnocení?
- 2008 – 2013 BMW M3
- 1965 – 1970 Chevrolet Impala SS
- 1946 – 1950 Chrysler Town & Country
- 2011 – 2016 Ferrari FF
- 1964 – 1966 Ford Thunderbird
- 2000 – 2005 Jaguar XKR
- 1981 – 1986 Jeep CJ-8 Scrambler
- 1989 Lamborghini Countach 25th Anniversary
- 1997 – 1999 Mitsubishi Pajero Evolution
- 1997 – 2002 Plymouth Prowler
Jak je vidět ze seznamu řazeného podle abecedy, společnost Hagerty i pro rok 2024 připravila hodně pestrou paletu aut pokrývajících období od čtyřicátých let minulého století až téměř po současnost. Například u BMW M3 generace E92 společnost uvádí, že průměrný růst hodnoty mnichovské ikony osazené osmiválcem je 34 %, protože jde o moderní klasiku, která se sběratelům velmi líbí. Jeedná se o technologicky velmi vyspělý stroj nabízející prvotřídní zážitek z jízdy. Pokud takový sháníte, nastal nejvyšší čas na nákup, pokud ho chcete prodat, možná se vyplatí s prodejem ještě rok počkat.
Další moderní klasikou by mohlo být Ferrari FF a dá se to pochopit. Bylo to první Ferrari s pohonem všech kol, což představuje zajímavý historický moment. Navíc to je na poměry italských supersportů docela praktický vůz osazený dvanáctiválcem. Zajímavá je nakonec i technika samotná, protože pohon všech kol byl řešen poněkud netradičně, kdy vpředu uložený motor měl výstup z obou stran, nikoliv jen dozadu, jak je tomu běžně zvykem.
Slušný potenciál Hagerty vidí v případě mladších aut také u kompresorem přeplňovaného Jaguaru XKR, který si získává popularitu především u zájemců mladších čtyřiceti let, přestože jsou zde určité potíže kolem údržby. Zajímavým a v našich končinách také nepříliš vídaným autem je Plymouth Prowler. Původně tento model vznikl jako odkaz na fenomén hot-rodů a byl proto populární u starších zákazníků, podle Hagerty ale Prowler v posledních letech začali objevovat mladší zájemci, kterým je něco málo přes čtyřicet, což logicky tlačí jeho cenu vzhůru.
A pokud by vás lákala přece jen starší auta, pak Hagerty doporučuje třeba Chrysler Town & Country. Historické modely, jako například ty z roku 1947, dnes nabízejí jedinečnou kombinaci designu čtyřicátých let a jízdního komfortu a také proto vzbuzují zájem nové generace sběratelů. A to opět zvyšuje jejich hodnotu.
Pro úplnost je potřeba dodat, že tento seznam vznikl na základě dat z amerického trhu. Proto se také mezi staršími automobily objevuje tolik amerických modelů.