Informace a značení na pneumatikách, které by měl znát každý řidič

Značení pneumatik je pro některé řidiče poměrně tajuplnou a nepochopitelnou záležitostí srovnatelnou s šifrou mistra Leonarda. Zbytečně.

Vzhledem k autálnímu počasí je snad jasné, jaké pneumatiky s ohledem na letní-uimní by měli mít nasazené všichni řidiči, nicméně následující téma je nadčasové a týká se obou typů obutí. Jak víme z historie, ze zkušeností a průzkumů, tak jen málo českých řidičů zná stáří svých pneumatik je pro ně nejdůležitějším parametrem opotřebení vzorku.

Možná je to i tím, že řidiči neumějí dešifrovat údaje zobrazené na bočnicích pneumatik. Takže se tomu podíváme na zoubek, co můžeme z označení zjistit? První trojciferné číslo udává šíři pneumatiky v milimetrech. Následuje lomítko a dvouciferné, tzv. profilové, číslo, které vyjadřuje procentuální poměr výšky pneumatiky k její šířce. Dejme si například pneumatiku s označením 205/55 R16 91H. Šířka pneumatiky je tedy 205 milimetrů a výška je 55% ze šířky, tedy 112,75 milimetrů.

Vedle tohoto čísla se nachází písmeno B, nebo R podle typu konstrukce pneumatiky, pokud se jedná o diagonální (B), nebo radiální konstrukci (R), v našem případ tedy o radiální. Pak tady máme 16 jako vnitřní průměr pneumatiky v palcích. A poslední součástí značení je kombinace čísla a písmena, jež zastupují hmotnostní a rychlostní index pneumatiky, kdy 91W znamená, že pneumatika je v našem konkrétním případě schválená pro rychlost 210 km/h a hmotnost 615 kg.

Jak je to s datem výroby? Na bočnici každé pneumatiky lze najít takzvaný DOT kód, který obsahuje identifikační údaje, mimo jiné o tom, kde a kdy byla pneumatika vyrobená a extra podstatná jsou poslední čtyři čísla, právě ta popisují datum výroby pneumatiky, kdy první dvojčíslí označuje týden v roce a druhé rok, tedy například DOT 1201 znamená dvanáctý týden roku 2001. Jakkoli by takto staré pneumatiky (my víme, že ideální staří je tak do čtyř let) už na dnešním autě neměly co dělat, jako příklad nám snad v klidu posloužily.

Samozřejmostí na bočnici je logo výrobce, označení modelové řady, pokud se podíváme na titulní fotku tak pochopíme, i když logo Dunlop není vidět, tak název modelu ano. Tubeless označuje pneumatiku bezdušovou, a pokud by mělo jít o zimní pneumatiku, najdeme na boku nápis M+S, respektive symbol hory se třemi vrcholy a sněhovou vločkou.

Posledním podstatným symbolem či nápisem pak může být výraz „rotation“ v kombinaci s šipkou, který ukazuje, jak má byt pneumatika nasazena na autě, s tím souvisí i slovo „outside,“ které jasně říká, že touto stranou má být pneumatika vně vzhledem k autu. Jde o zásadní informace u pneumatik s asymetrickým dezénem, u kterých musí být logika rotace dodržena pro správné použití.

28.1.2017 11:56| autor: Filip Rakovan

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist