autoweb.cz > silniční doprava > I když se to nezdá, pořád v ČR zažíváme automobilový blahobyt. Jinde musí jenom za možnost vlastnit auto zaplatit 2,5 milionu korun
I když se to nezdá, pořád v ČR zažíváme automobilový blahobyt. Jinde musí jenom za možnost vlastnit auto zaplatit 2,5 milionu korun
Český automobilový trh zůstává navzdory všeobecným tlakům (politickým i ekonomickým) pořád velmi svobodný. Pravda, soukromí zákazníci nedostávají tučné dotace na nákup elektromobilů, ale na druhou stranu není nutné doplácet při pořízení aut se spalovacím motorem ještě další emisní daně. Auta v posledních letech sice dost zdražila, nicméně teď se zdá, že se situace trochu stabilizovala a na trhu se začínají opět objevovat novinky opatřené vcelku smysluplnými cenovkami.
Nářky nad tím, že už bylo lépe, sice jsou do určité míry oprávněné, přesto bychom ale neměli zapomínat na to, jak dobře se tu ještě pořád máme. Jinde se zákazníci musí vyrovnávat s dalšími regulacemi a ty mohou někdy dojít do absolutního extrému, což se aktuálně stalo v Singapuru.
Tento městský stát v jihovýchodní Asii už poměrně dlouho reguluje počet automobilů, které jsou zde provozovány. Od roku 1990 je aplikován systém povolenek na vlastnictví vozu. Tu si musí zájemce pořídit a až poté si může teprve nějaký automobil zakoupit. Jak připomíná Jalopnik s odkazem na Reuters, cena tohoto oprávnění byla ještě relativně nedávno 30 tisíc singapurských dolarů, což je v přepočtu zhruba půl milionu korun.
Camry za čtyři „mega“
Už tohle zní docela strašidelně, nicméně v důsledku oživení ekonomiky v období po pandemii covidu došlo k výrazném zdražení tohoto poplatku. Ten vzrostl na 146 tisíc singapurských dolarů. Vyjádřeno českými korunami, bavíme se o částce zhruba 2,5 milionu korun. A ano, tato suma se týká pouze možnosti auto vlastnit.
Ze světa Toyoty
Poplatek ve výši 146 tisíc singapurských dolarů přesahuje průměrný roční příjem domácností v Singapuru (121 tisíc sing. dolarů) a je to také více, kolik stojí v tomto zhruba šestimilionovém státu byt. Počet aut v provozu je omezen na 950 000, kdy množství volných povolení k vlastnictví vozu (COE) závisí na množství aut, která byla deregistrována. Jinak řečeno, čím více aut v ulicích Singapuru, tím vyšší cena povolenky.
Sečteno a podtrženo, pokud si dnes někdo chce koupit v Singapuru třeba hybridní Toyotu Camry, vyjde ho právo vlastnit auto i tahle vcelku obyčejná Toyota samotná v přepočtu na 4,3 milionu korun. Na našem trhu startuje japonský hybridní sedan s cenou od 1 050 000 Kč.