autoweb.cz > Hyundai > Hyundai vyvíjí chytrý tempomat, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče
Hyundai vyvíjí chytrý tempomat, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče
Nová technologie v rámci automobilového průmyslu poprvé používá umělou inteligenci pro vyspělé asistenční systémy ADAS (Advanced Driver Assistance System). Hyundai Motor Group plánuje zařazení tohoto systému do výbavy svých budoucích vozidel.
„Nový systém SCC-ML vylepšuje inteligenci předchozích technologií ADAS, a dramaticky tak zvyšuje praktičnost funkcí pro částečně autonomní jízdu,“ řekl Woongjun Jang, viceprezident společnosti Hyundai Motor Group. „Hyundai Motor Group bude, jako lídr automobilového průmyslu v oblasti autonomní jízdy, ještě intenzivněji pokračovat ve vývoji inovativních technologií na základě umělé inteligence.“
Chytrý tempomat SCC (Smart Cruise Control) je zásadní technologií pro vyspělé asistenční systémy ADAS a umožňuje realizaci důležitých funkcí autonomní jízdy: udržování vzdálenosti od vpředu jedoucího vozidla a řidičem nastavené rychlosti jízdy.
SCC-ML kombinuje umělou inteligenci a SCC do systému, který se sám učí jízdním zvyklostem řidiče. Chytrý tempomat dokáže prostřednictvím strojového učení částečně autonomně řídit vozidlo podobným stylem jako řidič.
U dosavadního chytrého tempomatu SCC musí řidič manuálně nastavit parametry, důležité pro jízdu, jako je vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla a intenzita zrychlení. Bez technologie strojového učení není možné precizně a jemně optimalizovat nastavení podle individuálních preferencí řidiče.
Řidič může v závislosti na okolnostech různě zrychlovat při jízdě vysokou, střední nebo nízkou rychlostí. Nastavení dosavadního systému tomu nelze detailně přizpůsobit. Řidiči proto někdy nechtějí tuto technologii používat. Jakmile se totiž začne vozidlo při aktivovaném chytrém tempomatu SCC chovat jinak, než odpovídá představám řidiče, vyvolává to v osobě za volantem obavy a pocit nejistoty.
Systém SCC-ML, vyvinutý společností Hyundai Motor Group, funguje následovně: V prvním kroku získávají senzory, například kamera vpředu nebo radarové senzory, nepřetržitě informace o jízdě, které jsou přenášeny do centrální řídicí jednotky. Elektronický systém následně vybere ze získaných informací důležité detaily, na jejichž základě určí styl řízení řidiče. Během tohoto procesu je využívána technologie umělé inteligence s algoritmy pro strojové učení.
Styl řízení lze posuzovat ze tří hledisek, která se týkají vzdálenosti od vpředu jedoucích vozidel, zrychlení (jak intenzivně bude vůz zrychlovat) a reakcí (jak rychle bude vůz reagovat na změny provozních podmínek). Kromě toho jsou zohledňovány také provozní podmínky a průběžné rychlosti jízdy.
Systém například udržuje krátkou vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla během pomalé jízdy ve městě a větší odstup při jízdě v rychlém jízdním pruhu. SCC-ML uskutečňuje s přihlédnutím k různým podmínkám nezbytné analýzy a dokáže rozlišovat mezi více než 10 tisíci různými způsoby řízení. Technologie chytrého tempomatu SCC je díky tomu schopna přizpůsobit se jakémukoli stylu řízení.
Informace o stylu řízení jsou pravidelně aktualizovány na základě dat ze senzorů. SCC-ML je navíc specificky naprogramován tak, aby se „neučil“ nebezpečnému způsobu jízdy, což zvyšuje jeho spolehlivost a bezpečnost. SCC-ML v kombinaci s budoucím asistentem pro jízdu na dálnici, který disponuje asistenční funkcí pro automatickou změnu jízdního pruhu, splňuje požadavky na autonomní jízdu úrovně 2,5.