autoweb.cz > Hyundai > Hyundai Veloster > Hyundai Veloster Turbo (2013)
Hyundai Veloster Turbo (2013)
Dynamika 8
Chování na silnici 4
Provozní náklady 7
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 7.2
RADOSTI
Povedený motor s příjemnou charakteristikou; Vypadá vážně skvěle;
STAROSTI
Mdlý zvuk; nevyzpytatelný podvozek; odezva plynového pedálu
Většinu dnešního testu bych mohl bez skrupulí zkopírovat z nedávno testované Kie pro_cee’d GT. Nebudu zastírat, že by mi to dost ušetřilo práci, ale za takový přístup byste mě nejspíš nepochválili. Pro Veloster většina z vyřčeného ale platí také, jeho vzhled si od prvopočátku říkal o něco silnějšího, než je atmosférická šestnáctistovka o výkonu 136 koní, a toho se také ve verzi Turbo dočkal.
Byl to přitom Veloster, kdo k přeplňovanému motoru přišel s velkým náskokem jako první. Má to však hned několik ale, především se nejedná o „plnotučnou“ variantu s výkonem přes dvě stovky koní, konstrukčně stejný agregát je v případě Velosteru Turbo naladěn na výkon 186 koní v 5500 ot./min. a točivý moment 265 Nm v rozsahu 1500 – 4500 ot./min. Bez přímého srovnání bych dal ruku do ohně za to, že chybějících 19 koní jsem nejen nepostřehl, ale ani mi nijak nechyběly. Motor má síly dostatek v širokém spektru otáček, především ale značně převyšuje schopnosti podvozku.
Kontakt zadních kol s vozovkou zajišťuje jednoduchá zadní náprava tvořená torzní příčkou, což mi při běžné jízdě nijak zásadně nevadilo. Podvozek je sice hodně tuhý a komfortu nijak nepomáhají ani osmnáctipalcová kola, ale ke sportovnímu modelu jisté nepohodlí patří a autu to rozhodně nemám za zlé. Čím více jsem ale tlačil na pilu, tím zákeřněji mi mé počínání Veloster oplácel. O výmoly není na našich okreskách nouze a kdykoli jsem nějaký zadními koly trefil, čekala mě zkouška pozornosti a nejedenkrát i škola smyku. Věřím, že na dobrém asfaltu by bylo všechno jinak, adrenalin by ve vašich žilách nejspíš ani tak neproudil.
Dvojice obřích koncovek výfuku možná na pohled budí dostatečný respekt, jakýchkoli zajímavých tónů se od nich ale nedočkáte. Do interiéru proniká jen vzdálený svist turba, žádné dunění, prskání nebo snad bubnování ve stylu Mini Cooperu se bohužel nekoná. Auto se přitom slušně snaží prohloubit váš pocit z mechanického spojení s autem, řízení je příjemně tuhé (i když bez jakékoli odezvy) a mechanický chod nepostrádá ani přesné šestistupňové řazení. V nejlepším světle se neukázal jen elektronický plyn, který si s pokyny k motoru dává zřetelně na čas.
Interiéru ale jinak není moc co vytknout, samozřejmě že materiály by mohly být o něco lepší, ale ergonomie je celkově v pořádku a jde o dobré místo k životu. Osobně mi vadila jen jedna drobnost – některá tlačítka nejsou podsvícená, což nedokážu pochopit především u odemykání, které je navíc nešikovně schované za madlem dveří. Nastupování na zadní sedadla je snazší díky atypicky řešeným dveřím, místa ale není nazbyt a je třeba je pořád brát jako nouzová sedadla, byť se do nich lépe nasedá. Stejně kompromisní je i zavazadelník, nikoli však objemem 320 litrů, ale vysokou nakládací hranou a malým otvorem.
A spotřeba? Ta je velmi různorodá, můžete jezdit i za šest litrů, ustáleným tempem na šestku, ale taky za čtrnáct, když Veloster vezmete pořádně pod krkem a začnete ho ždímat na okresce. Takový zdravý průměr počítejte nějakých osm litrů bez zbytečného omezování.
Atmosférický Veloster přijde bez deseti korun na půl milionu, přeplňovaný agregát startuje na částce 632 990 Kč. Na první pohled nijak podbízivá částka v sobě skrývá více než slušnou výbavu, která zahrnuje třeba i barevný displej s navigací, solidní stereo, parkovací kameru, zadní parkovací senzory, LED zadní svítilny, kožené čalounění a vůbec všechno, co vidíte na fotkách. Jedinou výjimku tvoří matný lak Young Gun, který přijde na 19 900 Kč, vzhled ale šperkuje na takovou úroveň, že je prakticky povinností.
Konkurence na Hyundai Veloster Turbo útočí doslova ze všech stran, ba dokonce i z vlastních řad – Kia pro_cee’d GT startuje na částce 539 980 Kč a na rozdíl od Velosteru vzadu disponuje pokročilejší zadní nápravou a tím i vytříbenějším jízdním projevem. Levněji přijde i Golf GTI, zmiňovat pak téměř dumpingovou cenu Fiesty ST snad ani nebudu. Konkurentů zkrátka najdete celou řádku, ať už menších nebo větších, téměř v každém případě však levnějších.
Hyundai Veloster fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Verdikt
Stejně, jako Hyundai Veloster přešlapuje mezi třídveřovým a pětidveřovým hatchbackem, je na tom podobně i svým jízdním projevem. Na jedné straně má tuhý podvozek, slušné řízení a silný motor, na straně druhé ho sráží nepředvídatelná zadní náprava a mdlý zvukový projev. Mezi ostrými hatchbacky přitom najdete celou řádku těch, co si Veloster dají k snídani a ještě vám zbude na dovolenou v Karibiku.
V otázce vzhledu ale bude korejský transformer jen těžko hledat někoho sobě rovného, silnější magnet na zraky kolemjdoucích v dané třídě podle mého prostě není. A je jen na vás, čemu ze zmíněného dáte přednost.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | zážehový řadový čtyřválec |
Palivo | Natural 95 |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Kompresní poměr | 9,5:1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | nezávislé zavěšení, typ McPherson se stabilizátorem |
Vzadu | tuhá torzní |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/40 R18 |
Pneumatiky vzadu | 215/40 R18 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 137 kW / 186 k v 5500 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 265 v 1500 - 4500 ot./min |
0-100 km/h (s) | 8,4 s |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 214 km/h |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,3 / 5,5 / 6,9 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4250 |
Šířka (mm) | 1805 |
Výška (mm) | 1399 |
Rozvor náprav (mm) | 2650 |
Provozní hmotnost (kg) | 1370 - 1428 |
Celková hmotnost (kg) | 1750 |
Zavazadlový prostor (l) | 320 / 1015 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 990 Kč (1.6 GDI) |
Základní cena test. verze | 632 990 (1.6 T-GDI) |
Cena testovaného vozu | 652 890 Kč |