autoweb.cz > Žhavé novinky o autech > Hyundai Veloster dostane příští rok přeplňování
Hyundai Veloster dostane příští rok přeplňování
Jako pokus o hybridizaci sportovního stylu s karoserií částečně praktického hatchbacku (nebo alespoň ne zcela nepraktického) se Hyundai Veloster docela povedl. Že na silnici to bude horší, předesílali zástupci automobilky dlouho dopředu. „Veloster není sportovní vůz“, znělo že všech stran. Není. Není dokonce ani rychlý, nová šestnáctistovka pod jeho kapotou patří ve své třídě k silnějším, ale 140 koní pod kapotou přeci jen velkého auta žádné velké divadlo nezahraje. Naštěstí Hyundai už od počátku plánoval přidělat na motor turbo.Přeplňovaná jednotka se představila před pár týdny v Koreji, tehdy však nezazněly žádné konkrétní plány. Díky kolegům z Velké Británie, kteří vyrazili na SEMA Show do Las Vegas, nyní víme, že motor se pod kapotou Velosteru objeví už v lednu na autosalonu v Detroitu. Prodej v USA by měl začít krátce na to a Evropané se přeplňovaného Velosteru dočkají ve druhé polovině příštího roku. (pozn k titulní fotce: Veloster od ARK Performance, postavený pro SEMA Show, má 210 koní)
Hyundai Veloster fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Turbomotor 1.6 T-GDI má 207 koňských sil v šesti tisících otáčkách. Přední kola navíc požene silou 270 newtonmetrů už od 1750 otáček za minutu. Vývoj jednotky prý trval 52 měsíců a Korejci jsou na ni pyšní. Konkurence je však tvrdá, takže jásat bychom zatím nezačínali.Nový motor nemíří jen pod kapotu Velosteru. Najde si zřejmě cestu pod kapotu celé řady modelů značek Kia i Hyundai. V popředí zájmu každého nadšence by měla stát ostrá verze příští generace hatchbacku Kia cee’d. Nové auto se představí do několika měsíců (nejpozději v březnu 2012 v Ženevě) a první hot hatch Kia bude zřejmě brzy následovat. Zda se sportovní kúra dostane také na i30 nevíme – auto by tak trochu konkurovalo právě Velosteru. Ale třeba pod kapotou i40 uvidíme nový motor zcela jistě.
Lednový Detroitský autosalon bude rovněž místem premiéry faceliftované verze kupé Genesis. Ta by měla v podstatě bez prodlení zamířit také k nám – prodává se tu totiž jen lehce upravená americká verze auta. Genesis dostane podobnou příď jako Veloster a zřejmě také vyšší výkon. Mluví se o 333 koních, na které nedávno posílil šestiválec sedanu Genesis.Z výstavní plochy SEMA Show do Evropy prosákly i méně oficiální informace. Koncept Genesis RM500 s osmiválecm pod kapotou by nakonec nemusel zůstat pouhou studií. John Krafcik, šéf severoamerické divize Hyundai, se vyjádřil v tom smyslu, že automobilka byla překvapená, jak snadno u Rhys Millen Racing napasovali pod kapotu kupé Genesis větší motor. Korejská zadokolka má normálně nejvýš šestiválec o objemu 3,8 litru a výrobce neměl v úmyslu použít větší motor. Jenže pětilitrový osmiválec, který posílá na zadní kola většího sedanu Genesis 430 koní, se do kupé vejde „s minimálním úsilím“. Hyundai prý bude naslouchat zákazníkům a v případě zájmu jim auto postaví.
Martin Plaštiak