autoweb.cz > Hyundai > Hyundai Motorsport: Korejská pohádka o dobytí WRC
Hyundai Motorsport: Korejská pohádka o dobytí WRC
Motoristický sport není pouze atraktivním diváckým zážitkem a adrenalinovou zábavou talentovaných řidičů, ale už dlouhá desetiletí slouží pro vývoj a testování nejnovějších technologií. Automobilky při vývoji nových modelů používají zkušenosti z motorsportu a nemusí se zrovna jednat o Ferrari, abyste se s uměním závodních inženýrů setkali v běžných autech.
Hyundai v minulých letech ohromil motoristické nadšence povedeným sportovním hatchbackem i30 N, který byl prvním sportovním modelem Hyundai zaměřeným na náročný evropský trh. Inženýři společnosti Hyundai se při vývoji spojili s inženýry závodní divize Hyundai Motorsport GmbH v Německu, aby společně ukázali konkurenci, jak správně vyvinout návykově zábavný hot-hatch.
Současná divize Hyundai Motorsport byla založena teprve v roce 2012, ale historie účasti korejské automobilky ve světovém šampionátu WRC sahá až na konec 90. let, kdy britská společnost Motor Sports Development závodila s vozy Hyundai ve třídě F2 šampionátu WRC v letech 1998 a 1999.
V roce 2000, tedy přesně před 20 lety, byl představen oficiální tým Hyundai World Rally Team. Začala tak pohádka o tom, jak podceňovaný korejský projekt (ve skutečnosti německý, jelikož tým sídlí nedaleko Frankfurtu nad Mohanem).
Hyundai v letech 2000 až 2003 závodil s vozem Accent WRC, závodní aktivita značky však byla ukončena poměrně brzy, a to na konci roku 2003, tedy pouhé čtyři odjeté sezony od vzniku. Podle očekávání to bylo kvůli nastalým rozpočtovým omezením.
Hyundai se vrátil do mistrovství světa v rallye až v roce 2014 se závodním speciálem Hyundai i20 WRC, který byl představen na autosalonu v Paříži v roce 2012. Vedoucím jezdcem nového týmu Hyundai Motorsport byl Thierry Neuville se spolujezdcem Nicolausem Gilsoulem.
Tým Hyundai Motorsport upoutal pozornost už v první sezoně 2014, když Neuville s Gilsoulem dokázali zvítězit v evropském podniku Rallye Deutschland. Tovární tým závodí s dvěma vozy a v sezoně 2015 se celkem třem jezdcům podařilo získat 3. místo pro Hyundai Motorsport v šampionátu konstruktérů.
Čtěte také: Korejská automobilka chystá sportovní hatchback, který ostatní dávno pohřbili
Hyundai v následujících sezonách pokračoval v úspěšném závodění a představil nové soutěžní vozy. V sezoně 2016 tovární tým závodil s novou generací vozu Hyundai i20 WRC a dokázal vybojovat 2. místo v šampionátu konstruktérů. V sezoně 2017 byl kvůli novým pravidlům představen vůz Hyundai i20 Coupe WRC a tým znovu získal 2. místo v šampionátu konstruktérů.
Prvenství v šampionátu WRC uniklo i v sezoně 2018, kdy Thierry Neuville obsadil 2. místo v šampionátu jezdců a Hyundai Motorsport potřetí v řadě získal stříbro v šampionátu konstruktérů. V roce 2019 tým Hyundai Motorsport startoval s čtveřicí posádek, ale žádné z nich se nepodařilo ovládnout šampionát jezdců. Hyundai Motorsport ale konečně dokázal zvítězit v šampionátu konstruktérů.
Divize Hyundai Motorsport umožňuje i závodění v dalších kategoriích, protože v roce 2015 otevřela zákaznický program. Prvním projektem byl Hyundai i20 R5, který se osvědčil vítězstvími v nižších soutěžích rallye po celém světě.
Od roku 2017 se po asfaltových závodních okruzích prohání závodní vůz kategorie cestovních vozů Hyundai i30 N TCR, který byl v roce 2019 doplněn vozem Veloster N TCR, který se například zúčastnil vytrvalostního závodu ADAC TOTAL 24h-Rennen na Nürburgringu.
Zkušenosti získané závodním oddělením Hyundai Motorsport pomáhají inženýrům divize Hyundai N při vývoji silničních sportovních vozů. Hyundai v současnosti nabízí sportovní modely i30N a i30 Fastback N, které v následujících měsících a letech doplní další vozy. Spekulace a zákulisní informace dokonce uvádějí, že Hyundai může vyvinout sportovní vůz s motorem uprostřed.