autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Hyundai Matrix (2001 – 2010)
Hyundai Matrix (2001 – 2010)
RADOSTI
Příznivé ceny ojetin, prostor pro posádku, minimální zájem zlodějů, povedený motor 1.6.
STAROSTI
Kontroverzní vzhled, malý zavazadlový prostor, rychlejší pokles hodnoty vozu.
Hyundai Matrix se stává středem zájmu především méně náročných motoristů, kteří u něj oceňují zejména cenovou dostupnost. Řada z nich proto vozu odpustí i značně kontroverzní design karoserie. Ta přitom nese podpis světoznámého studia Pininfarina.
Korejská automobilka Hyundai nabízela Matrix na některých trzích pod jiným jménem, a to Lavita či Elantra Lavita. Na všech evropských trzích se ale vůz prodával výhradně jako Matrix.
Model prošel v průběhu výroby dvakrát faceliftem. Prvním v roce 2005 a druhým o tři roky později. To se ale už nenabízel na všech trzích. Výroba vozu byla ukončena v roce 2010.Interiér automobilu nabídne dostatek místa posádce a to včetně cestujících na zadních sedadlech. Avšak zavazadelník o objemu pouhých 350 litrů nemusí každému stačit (1284 litrů po sklopení zadních sedadel).
K dobru vozu můžeme přičíst dostatek odkládacích míst, které mají cestující k dispozici. Patří mezi ně třeba šuplík pod sedačkou předního spolujezdce, držáky nápojů či vyklápěcí stolky pro pasažéry vzadu.
Mnoho motoristů nepotěší centrálně umístěná přístrojová kaplička, jež je tak mimo zorné pole řidiče sledujícího situaci před vozem. Kladné body ale automobilu patří za výborný výhled do všech stran. Díky tomu s Matrixem snadno zaparkuje i nezkušený motorista.Při jízdě si můžete všimnout zvýšené hladiny aerodynamického hluku a kladem není ani slábnutí brzdného účinku při větším zatížení vozu. Odpružení není úplně nejměkčí, ale i tak zajistí cestujícím dostatečný komfort.
Při svižnější jízdě v zatáčkách pocítíte vyšší stavbu karoserie a určitou nedotáčivost. Nejde ale o nic zásadního. Celkově nám přijdou jízdní vlastnosti vozu lehce podprůměrné.
Pod kapotu automobilu se dostaly zážehové i vznětové motory. Dvě šestnáctistovky a osmnáctistovka konzumují benzin, úsporněji jezdí vznětové patnáctistovky. Nejslabší z nich je tříválcová a vyznačuje se nekultivovaným projevem.Čtyřválcové turbodiesely jsou lepší. Běží úsporně, tiše a bez nadměrných vibrací. Zejména silnější z nich disponující výkonem 81 kW pak potěší ochotou jít za plynem při zachování nízké spotřeby.
Přešlapem ale není ani výkonnější šestnáctistovka. Paracuje s výkonem 76 kW, což je pro Matrix vyhovující a přitom umí jezdit s příznivou spotřebou. Osmnáctistovka je v tomto ohledu náročnější.
Podle statistik je Hynundai Matrix nadprůměrně spolehlivým automobilem, což potvrzují i zkušenosti prodejců ojetin. Pozor si dejte především na poruchy dobíjení, výjimkou není ani přirezlá parkovací brzda.„Problémy bývají se zámkem dveří zavazadelníku. Určitě jej před koupí vozu vyzkoušejte. Totéž platí pro zadní stěrač,“ upozorňuje Miroslav Vápeník, vedoucí manažer Auto Diskont.
Známé jsou také poruchy elektrického stahování oken. Zástupce Auto Diskont upozorňuje i na tříválcový turbodiesel: „Vznětový tříválec je choulostivější než novější čtyřválce. Někdy trpí nadměrnou kouřivostí a může mít problémy s plněním emisních limitů.“
Ve zpětném zrcátku
2001 – uvedevení vozu se zážehovými motory 1.6 16V/76 kW, 1.8 16V/90 kW a tříválcovým turbodieselem 1.5 CRDi/60 kW.
2002 – rozšíření výbav, pro vybrané trhy nově zážehová šestnáctistovka o výkonu 66 kW.
2005 – facelift, nový čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi/75 kW.
2006 – rozšíření nabídky o další čtyřválcový turbodiesel 1.5 CRDi VGT/81 kW (s proměnnou geometrií lopatek turba), tříválcový vznětový motor vyřazen z nabídky.
2008 – facelift, vůz nadále nabízen jen na některých trzích.
2010 – ukončení výroby Hyundaie Matrix.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým test Euro NCAP model Matrix nikdy neabsolvoval.
Milan Jirouš