autoweb.cz > Testy automobilů > Srovnávací test > Hyundai ix20 1.4 CRDi vs. Škoda Roomster 1.2 TDI
Hyundai ix20 1.4 CRDi vs. Škoda Roomster 1.2 TDI
Práce motoristického novináře je občas snadná. A přestože ke srovnávacím testům obvykle patří spousta hádání a morálních (i jiných) dilemat, rozsoudit malá MPV z České Republiky byl nakonec lehký úkol. Obhájit toto rozhodnutí jednoduché nebude. Ještě hodinu před tím, než jsem díky přímému srovnání dospěl k nezvratnému přesvědčení, bych totiž sám vsadil na opačný výsledek.
Hyundai ix20 jednoduše musel vyhrát. Na otevřené silnici mi trvalo asi pět minut, než jsem to zjistil, a to aniž bych znal přesná čísla naměřená na polygonu. Německá přesnost je návyková, jenže když přijde na obyčejnou silnici a obyčejného řidiče s rodinou – a takových je většina – klíčové jsou zcela jiné přednosti. A těmi nový Hyundai ix20 nad Škodou Roomster daleko vyniká.Představení
Mladoboleslavský stroj byl v nevýhodě. Doputoval nám totiž ve verzi Greenline. Ještě před rokem by to byla větší tragédie než dnes, ale pořád nejde o žádnou výhru Škody Auto. Nová tříválcová dvanáctistovka je o tolik kultivovanější než motor minulého Greenlinu, že působí jako malý zázrak. Vůbec nezní jako tříválec a je daleko umírněnější než stará TDI. Bohužel stále nemá tolik vychování jako nová šestnáctistovka, nebo nedej bože ty lepší z malých dieselů konkurence. Jako všechny vznětové motory navíc 1.2 TDI zní ve vyšších otáčkách hrubě a neochotně. Se 75 koni na dálnici jiné než vyšší otáčky používat nebudete a často si bez nich neporadíte ani jinde. Škoda Roomster Greenline už není tím skvělým zážitkem pro masochisty jako dřív a působí téměř jako normální auto, jen stále patří k těm hlučnějším.
Připravte se také na spoustu řazení, Greenline dostal jen pětistupoňovou převodovku. Ne že by si v Mladé Bolelavi nemohli dovolit pár koleček navíc. To jen evropský cyklus měření spotřeby mírně nahrává menšímu počtu převodů s delšími poměry. Ekologický Roomster má také nižší a tvrdší podvozek, pneumatiky s nízkým valivým odporem a méně zvukové izolace, v kabině proto uslyšíte a ucítíte každou horší dilatační spáru. I zde platí, že ekologická Škoda urazila s faceliftem obrovský kus cesty, ale zelená nálepka na kufru s sebou stále nese skrytou daň nepohodlí.
Problematická je také cena Roomsteru Greenline. Dát 390 900 korun za 75 koní, to chce opravdu velké zelené srdce. Zvlášť když za rádio, klimatizaci i elektrická zadní okénka připlatíte další tisíce. Poněkud komicky – kvůli spotřebě – má Roomster Greenline v základu tempomat. Abychom Škodě nekřivdili, dostalo auto také ESP, elektrická zrcátka a malé nezávislé topení, díky němuž dokáže téměř ihned po nastartování pustit do kabiny vlažný vzduch.Roomster nemá ještě jednu věc, v kategorii MPV bohužel důležitou. Jeho interiér nabízí málo variability. Je to problém dobře známý, přesto se Škoda ani nepokusila s ním při faceliftu něco udělat. Na místě, kde konkurence ukrývá plochou podlahu a zadní sedadla sklápěná do roviny, má Roomster… díru. Kufr nepostrádá objem, ale spodní hrana pátých dveří je vysoko nad podlahou, takže se při vykládání těžších předmětů pořádně zapotíte. Zadní sedadla je třeba po složení odklopit vpřed.
A přesto je Roomster, dokonce i jako Greenline, při každodenním ježdění rozený vítěz. Škoda nabízí kvalitu na této cenové hladině výjimečnou, kabina je pečlivě vyrobená i sestavená a žádný ovládací prvek nefunguje méně než zcela přesně. V interiéru se najdou tvrdé plasty, ale vzhledem k ceně zřejmě nelze čekat nic jiného (pomiňme na chvíli předražený Greenline). Roomster poslouchá na slovo a chová se zcela suverénně ve všech rychlostech a podmínkách. Tolik jsem zistil ještě před cestou do Mostu a před tím, než jsem se důvěrněji seznámil s konkurencí. A byl jsem přesvědčen, že Škoda nemůže prohrát.
Podobně jako Roomster, ani novinku z Nošovic není snadné odhadnout dopředu. Trápí ji však přasně opačný problém: nechá se ráda podcenit. Pokrevní sestra ix20, Kia Venga, si mě nezískala kvalitou a Hyundai není na první pohled o moc lepší. Ani na druhý. ix20 má hezčí kabinu než Venga, ale stejně odbytou co do kvality výroby. Šířky spár se po délce mění, a tam kde designér nakreslil úhledné řady tlačítek, vybočují knoflíky i při letmém pohledu náhodně do stran. Není to tak zlé, jen prostě průměrné. Posledních pár let jsme od Korejců dostávali lepší zboží.
Na straně automobilky Hyundai stojí zmiňovaná chytřejší zadní sedadla. Zákazníci kupující MPV často potřebují právě jejich schopnost pojmout dlouhé těžké předměty, která zase souvisí s rovnou podlahou. Zadní sedadla ix20 lze sklopit do roviny velmi snadno. Vedlejším produktem tohoto řešení je vysoko položená podlaha kufru, pod ní se však ukrývá další volné místo. Hyundai ix20 odveze bez potíží hudební nástroje, sportovní náčiní i menší nábytek – na rozdíl od Roomsteru.
Je tu také výhoda ceny a výbavy. S motorem 1.4 CRDi a devadesáti koni dostanete Hyundai za 345 tisíc korun. Výbava Comfort stojí 370 tisíc a dalších dvacet dáte za klimatizaci. Za cenu nevybaveného Roomsteru tak dostanete slušně vybavené auto, přestože také zde budou mít zadní okénka kličky. Nezapomeňte však na těch patnáct koní, čtyřicet newtonmetrů a jeden převodový stupeň navíc. Chybí jen sytém stop-start, za ten připlatíte dalších sedm tisíc.Na polygonu
Do Mostu jsem přijel Roomsterem. Sto kilometrů z Prahy zdolalo auto se spotřebou šest a půl litru na sto kilometrů. Spěchal jsem, ale zdá se, že to nemělo velký vliv. Greenline žral kolem šesti litrů celý týden bez ohledu na podmínky.* Je to o dost víc než slibuje Škoda a podobně jako Roomster 1.6 TDI s devadesáti koni. A ten je levnější. Takže v otázce kterou verzi auta pořídit, máte nejspíš jasno.
Rychlá kola jezdí kvůli konzistenci výsledků vždy Dalibor, všechny okruhy jsem proto absolvoval jako druhý v koloně. Roomster se ochotně (na MPV) vrhá do zatáček a je stabilní při brzdění. Na řízení plynem samozřejmě zapomeňte. Přední kola nemají žádnou zázračnou přilnavost, ale to je zřejmě irelevantní. Škoda Roomster působí i ve spěchu příjemně. Není bůhvíjak sdílná, najít limity přilnavosti chvíli trvá, ale jakmile je objevíte, konzistence vám umožní jezdit rychle znovu a znovu. Roomster reaguje na povely okamžitě a nechá si líbit i ostřejší zacházení, byť vyloženě agresivní jízdou leda ztratíte čas. Průběh výkonu a skromný točivý moment působí, že se motor nechová jako klasický diesel. Připomíná hodně hrubý benzín a jediná cesta k rychlosti u něj vede přes vysoké otáčky.
Ani ty však nezakryjí pravdu: Hyundai je rychlejší. Kvůli méně jistému podvozku ztrácí při brzdění a v nájezdech do pomalých zatáček, ale sebekratší rovinka stačí, aby se mezera mezi auty výrazně natáhla. Nebo naopak zkrátila, to když jsem se dostal za volant ix20. Chvílemi jsem měl k bílé škodovce nebezpečně blízko, a to dokonce i v zatáčkách (těch rychlejších). Pneumatiky nošovického zázraku zjevně poskytují nepatrně víc přilnavosti. Jinak ovšem jízda s ix20 připomíná cvičení na sebekontrolu. Chcete-li jet rychle, musíte si za všech okolností nechat malou rezervu, jinak rychle přijdete o přilnavost a s ní o čas. Volant postrádá cit a neexistuje způsob, jak přesně odhadnout, kolik zbývá předním kolům přilnavosti. Náklony karoserie navíc způsobují výrazné přenosy hmotnosti, které situaci dál zamlžují.
*Při víkendovém sebeobětování a testu jsem dokázal jet s Roomsterem za 4,5 litru, ale jen mimo město bez kopců a předjíždění a bez klimatizace či jiných spotřebičů. A bylo to motoristické utrpení. D.Ž.Není to skutečně důležité. Pokud chcete vymetat apexy, poohlédněte se v jiné třídě. Při uvolněné jízdě je Hyundai rychlejší než Škoda a co na tom, že jiný režim ani nezná. S Roomsterem lze jezdit svižně, jenže to stejně nemá cenu. Bude i tak otravně pomalý.
Možná rádi mluvíte řečí čísel. V tom případě vězte, že Škoda Roomster zajela kolo na polygonu za 38,85 sekundy. To není příliš rychlé podle žádných měřítek, na suchu byl pomalejší jen Opel Meriva s automatickou převodovkou. O dvě desetiny sekundy. Roomster předjela Dacia Duster 1.5 dCi, dieselový Outlander a zástup dalších SUV. Hyundai vyšplhal s 37,76 sekundy o kus výš. Přestože vteřinová výhoda nevypadá významně, je to rozdíl třídy. Hyundai ix20 byl o tři desetiny sekundy pomalejší než Range Rover s kompresorem a pěti stovkami koní.
Hyundai dokázal zrychlit z nuly na stovku téměř o dvě sekundy rychleji než udává výrobce. 12,65 sekundy přesto nikomu dech nevyrazí. Roomsteru Greenline stejná disciplína trvá 16,65 sekundy – to je hodně, o sekundu víc než slibuje Škoda. Brzdné dráhy 44,01 metru (Hyundai) a 44,46 metru (Škoda) mnoho neříkají. Jde o podprůměrné hodnoty, ale ne zvlášť špatné. Těch 45 centimetrů, o které byl Roomster poražen, nejspíš nikoho nezachrání. Velká výkonová ztráta Škody se opět projevila při testu pružného zrychlení, kde navíc Greenline hodně poškodila dlouhá trojka. 5,7 sekundy je nejhorší výsledek, který náš V-Box pamatuje. Dokonce i Opel Meriva byl o tři desetiny sekundy rychlejší. 4,54 sekundy ix20 není bůhvíjaký zázrak, ale mnoho aut (obvykle však benzínových) se pohybuje nad čtyřsekundovou hranicí, a třeba Volkswagen Golf 1.2 TSI, jinak překvapivě dobrý ve všech disciplínách, zrychloval pět sekund.Co pořídit?
Jak stojí na začátku, určit vítěze mi trvalo pět minut. Za tu dobu jsem nasedl do ix20, vymotal se z města a zamířil po mosteckém koridoru domů. Silnice položená na pracující výsypce není v lepším stavu než jiné komunikace v okolí a navíc se na ní už třicet let tvoří dlouhé vlny. Pustil jsem si rádio a byl… jako v obýváku. A o to jde. MPV o ničem jiném nejsou. Nejde tu o sport, o přesné reakce, a do jisté míry ani o kvalitu. Rychlost může být důležitá, jenže jak už jsme řekli, Hyundai je v tomto srovnání také rychlejší. A je rozhodně dost rychlý, aby vyhověl potřebám průměrného usedlého otce nebo matky.
Nabízí se jen otázka, zda by si levnější, silnější a rozumnější verze Roomsteru nevedla lépe. Jsem hluboce přesvědčen, že odpověď je záporná. Rychlost je jen jednou z věcí, které Škoda postrádá. Chybí jí variabilita a není tak pohodlná jako ix20. Přestože druhou z vlastností může zákazník významně vylepšit pořízením jiné motorizace, Hyundai zůstane lepší.
Škoda Roomster Greenline neměla žádnou šanci. Je dynamicky nadanější, jenže to není její pracovní náplň. Měla by být úsporná, což není, ale také pohodlná, komfortní, konejšivá. Říkejte tomu jak chcete, Hyundai to umí lépe. Pokud musíte mít Roomster, zapomeňte na Greenline. Ale jestli sháníte malé MPV, z této dvojice vám lépe poslouží Hyundai ix20. Je přiměřeně kvalitní, rozumně rychlý, relativně laciný, dostatečně variabilní a – především – tak pohodlný jak můžete potřebovat.
Martin Plaštiak
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 12,65 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 4,54 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 3,21 |
100-0 km/h (m) | 44,01 |
Čas na kolo (s) | 37,76 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1396 |
Kompresní poměr | 17,0 : 1 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | typ McPherson s pomocným rámem a příčným stabilizátorem |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná tyč |
Brzdy vpředu | kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 205/55 R16 |
Pneumatiky vzadu | 205/55 R16 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 66 / 90 v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 220 v 1750-2750 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 66,9 |
0-100 km/h (s) | 14,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 167 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 5,0 / 4,2 / 4,5 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4100 |
Šířka (mm) | 1765 |
Výška (mm) | 1600 |
Rozvor náprav (mm) | 2615 |
Provozní hmotnost (kg) | 1345 |
Celková hmotnost (kg) | 1800 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 550 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1300 |
Zavazadlový prostor (l) | 440 - 570 - 1486 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 264 990 Kč (1.4i Start) |
Základní cena test. verze | 491 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 491 990 Kč |