Hyundai i30 3D 1.6 GDi

Je hezčí, o něco méně praktický a o trošku levnější než jeho sourozenec. Co je to? No přeci třídveřový Hyundai i30.

  • Dynamika 6

  • Chování na silnici 8

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 6

  • Celkové hodnocení 6.6

RADOSTI:
Nízká spotřeba; prostorný interiér a velký zavazadelník; velmi schopný podvozek

STAROSTI:
Výkon motoru v nízkých otáčkách; dlouhé dveře a tedy nepraktické nastupování

Objektem našeho dnešního zájmu je korejský hatchback, kterému někdo ubral jeden pár dveří a oblékl ho do dravějšího hávu. S pětidveřovou verzí má ale vizuálně poměrně dost společného, sourozenecká Kia pro_cee’d se od svého praktičtějšího předobrazu vzdálila přeci jen o něco víc. Hyundai zepředu odlišují jinak vyvedené diody denního svícení, jiná je i grafika zadních svítilen, celkově je ale design velmi podobný „plnohodnotnější“, pětidveřové variantě korejského hatchbacku.


To ovšem nemusí být nutně negativum, ne ve chvíli, kdy koncernový sourozenec od Kie vypadá výrazně jinak a dravěji. Každý tak má na výběr, jestli raději upřednostní prvoplánovou extravaganci, nebo konzervativní přístup v případě Hyundaie. Pokud by bylo po mém, skončil bych u pro_ceedu, vy ale můžete mít samozřejmě názor zcela opačný a vyvracet vám ho nebudu.

Interiér působil podobně umírněně jako zevnějšek, jehož temnou atmosféru prozařovalo světle modré podsvícení přístrojů. Příjemné a útulné místo k životu, snad jen jedna výtka, tedy že obří kolečko ovládá ventilaci, zatímco změna teploty probíhá přes tlačítka. Já bych to měl raději obráceně, ale jde o zvyk. To ovšem platí i pro ostatní karosářské varianty a až na detaily typu nové barvy čalounění se pro „třídveřák“ nic nemění.


Právě se díváte na nejpohlednější karosářskou variantu modelu i30.

Tedy až na jednu, ryze praktickou stránku věci. Totiž že na zadní sedadla se hůře nastupuje. Předpokládám ale, že každý kupující s tímto faktem dobře seznámen už při pohledu na boční linii auta. Drobné ústupky od komfortu čekají i na řidiče a spolujezdce, dveře jsou příliš široké, takže se špatně nastupuje třeba na parkovišti a díky posunutému B-sloupku je potřeba se hodně natahovat pro pás. Alespoň částečně to napravuje mechanický podavač, který svůj účel plní dobře.

Když už jsem zmínil interiér, nutně musí přijít na řadu motor. Pod kapotou testovacího auta pracovala atmosférická šestnáctistovka naladěná na výkon 124 koní v 6300 otáčkách a točivý moment 156 Nm v 4200 otáčkách za minutu. Pohled do tabulek napoví, že jde o nejpotentnější aregát co do zrychlení, stovku zdolá za 9,9 sekundy, maximální rychlost vozu je 195 km/h. Přestože naftový motor se může pocitově zdát rychlejší díky zátahu ve středních otáčkách, v čele pomyslného sprintu by stanula benzínová motorizace.

Od volnoběhu ale motoru chybí touha po otáčkách, čím více ale ručička stoupá po otáčkoměru, tím radostněji motor ožívá. I při běžné jízdě je pro výraznější zrychlení třeba podřadit o dva až tři stupně a dostat otáčky do míst, kde ze sebe motor dostává to nejlepší. To naftový agregát má spektrum využitelných otáček v dostupnějších mezích a pro běžné ježdění je tedy o něco příjemnější. Mou volbou by byl ale benzín, i kvůli spotřebě, která je velmi příjemná. Při dlouhé cestě napříč republikou se mi podařilo jet se spotřebou jen lehce přes šest litrů benzínu na sto, běžným tempem se dá jezdit okolo sedmi litrů. 


Motor se musí hodně točit, všech 124 koní najdete až v 6300 otáčkách.

A navíc velmi pohodlně. Podvozek dokáže utlumit nerovnosti i na sedmnáctipalcových kolech a jeho radost zatáčet by mu mohli někteří konkurenti závidět. Hyundai navíc, momentálně už jen jako jeden z mála výrobců, stále montuje víceprvkové zavěšení bez ohledu na motorizaci, takže i s poměrně slabým motorem se můžete spolehnout na jistotu v zatáčkách.

Zbývá něco dodat? Ano, ceny. Nejlaciněji pořídíte i30 3D s výbavou Entry a motorem 1.4 CVVT za 279 990 Kč. Za takové peníze dostanete šestistupňový manuál, LED denní světla, palubní počítač a pár drobností. Větří smysl dává výbava Trikolor, kde už je standardem rádio s USB, klimatizace nebo alarm. My jezdili s nejsilnějším zážehovým motorem, za který si automobilka řekne 339 990 Kč. S příplatkovou výbavou se cena našeho kousku dostala na finálních 439 890 Kč.

Verdikt
Pokud s koupí kombíku nechcete zapadnout mezi rodinné typy a pětidveřový hatchback je pro vás moc obyčejný, se sportovně střiženým třídveřákem chybu rozhodně neuděláte. Uvnitř je až na pár drobností stejně praktický jako ostatní karosářské varianty, nadto lépe vypadá a stojí méně. 

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivobenzín
RozvodDOHC
Plněníatmosférické
Zdvihový objem (cm3)1591
Kompresní poměr11:1
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuMcPherson se stabilizátorem
Vzaduvíceprvková
Brzdy vpředukotoučové s vnitřním chlazením
Brzdy vzadukotoučové
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)99 kW / 105k v 6300 ot./min.
Točivý moment (Nm)164 Nm v 4850 ot./min
0-100 km/h (s)9,9 s
Nejvyšší rychlost (km/h)195 km/h
Spotřeba paliva (l/100 km)7,7 / 4,6 / 5,7
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4300
Šířka (mm)1780
Výška (mm)1470
Rozvor náprav (mm)2650
Provozní hmotnost (kg)1267 - 1395
Celková hmotnost (kg)1820
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)600
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1400
Zavazadlový prostor (l)378 / 1316
Ceny
Základní cena modelu279 990 Kč (1.4i CVVT)
Základní cena test. verze339 990 Kč (1.6 GDI)
Cena testovaného vozu439 890 Kč
21.6.2013 5:00| autor: Ondřej Lilling

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist