autoweb.cz > Hyundai > Hyundai Elantra > Hyundai Elantra (výroba 2000 – 2007)
Hyundai Elantra (výroba 2000 – 2007)
RADOSTI
Komfortně nastavený podvozek, nízké ceny ojetin, prostor pro posádku i zavazadla, solidní výbava, dostatečně čilé motory, dostatek ojetin na trhu.
STAROSTI
Není ve variantě kombi, levné plasty v interiéru, podprůměrné dílenské zpracování, slabší jízdní vlastnosti, vibrace naftového motoru.
Model Elantra vyjel v roce 2000, kdy nahradil Hyundai Lantra. Svým designem ale mnoho motoristů neoslovil, lákavá byla spíše příznivá cena. Ta je zajímavá i u ojetin, jelikož hodnota korejských vozidel klesá rychleji. Navíc je většina Elanter na trhu dobře vybavena a tak není problém pořídit automobil s elektrickou výbavou, airbagy a klimatizací.
Hyundai Elantra se tak stává cílem jak začínajících řidičů, tak méně náročných motoristů, mnohdy starších párů, jež umějí ocenit poměr cena-užitná hodnota a absence byť jen náznaku sportovna jim opravdu nechybí. Naopak chválí měkce naladěný podvozek a přimhouří oko nad slabšími jízdními vlastnostmi. Řada z majitelů těchto vozů je ani neregistruje.
Nekomunikativní řízení s dlouhým převodem jim nevadí, stejně tak ani větší náklon karoserie a horší držení jízdní stopy v zatáčkách. Nemluvě o brzdách, jejichž účinek při intenzivním brzdění slábne vlivem přehřátí. Kladně hodnotí především dobré tlumení nerovností a prostornost. Pokud se na Elantru podíváme z tohoto úhlu a zvážíme i příznivou pořizovací cenu, uvidíme vůz, který si svého kupce najde bez větších potíží.
Nic na tom nemění ani levné tvrdé plasty použité v interiéru. Palubní desce na kráse sice nepřidají, ale běžně ani nejsou zdrojem pazvuků, na čemž nese svůj podíl i měkké nastavení odpružení. Většina ojetin má značně opotřebenou manžetu řadicí páky, která vzhledem vzdáleně připomíná kůži, ale kvalitativně silně zaostává i za lacinou koženkou. Už u vozidel s nízkým kilometrovým proběhem se totiž z látkového základu olupuje jeho povrchová úprava (na fotografiích je voz s ověřenými 105 000 km).
Za zmínku stojí pohodlná sedadla a nabídka místa pro posádku. Dostatek ho budou mít v oblasti kolen i cestující sedící vzadu. Jen nad hlavou by ho zde mohlo být více. Zklamání nepřinese zavazadelník, který disponuje dostačujícím objemem 415 litrů.
Hyundai Elantra se nabízel s dvojicí zážehových motorů a jedním turbodieselem. Všechny pohonné jednotky se přitom dodávaly ve dvou výkonových variantách, avšak jen s minimálním rozdílem. Dobrou zprávou je, že i nejslabší z motorů má na Elantru sil dostatek a rozhodně nebude zklamáním.
Řeč je o šestnáctiventilové šestnáctistovce, která nabízí výkon 77 nebo 79 kW. Je velice kultivovaná, ve vyšších otáčkách ochotně reagující na pohyb plynového pedálu a v nižších skutečně úsporná. Elantra umí s tímto motorem jezdit za méně než 6,5 litru v kombinovaném provozu. Předepsaný interval výměny rozvodů je však lepší zkrátit ze 120 000 km na 100 000 km, protože po překročení této hranice už lze pozorovat vůle na kladkách. Vzhledem ke spolehlivosti jednotky 1.6 16V pak můžeme říci, že jde o ideální volbu.
Objemnější agregát 2.0 16V je přirozeně náročnější na spotřebu, i když ani v tomto případě není nečekaně vysoká. Výhodou je zcela jistě větší ochota zrychlovat, kterou nabízí i úsporný turbodiesel 2.0 CRDi se vstřikováním systémem common rail. U něj si ale při volnoběhu nelze nevšimnout zvýšeného přenosu vibrací.
Turbodiesel navíc může potrápit vadné turbo, ale známé jsou i závady vysokotlakého čerpadla. „Bez ohledu na motorizaci věnujte pozornost teplotě. Někdy se stane, že zůstane zaseknutý termostat a následné přehřátí motory by mohlo mít za následek prasknutí těsnění pod hlavou,“ upozorňuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.
Známé jsou drobné poruchy elektroniky, nefunkční vnitřní kličky dveří nebo poruchy imobilizéru. Potíže mohou nastat také s posilovačem řízení či výfukem. Tomu občas praskne vlnovec (pružný díl pod motorem) a kromě toho podléhá korozi rychleji, než je obvyklé. Korodovat může také stínící štít výfukových svodů.
Zástupce AAA AUTO nabádá i k důkladné kontrole brzd: „Pozornost věnujte nejen stavu brzdového obložení, ale i brzdovým kotoučům. Někdy jsou zvlněné, řada ojetin je má už za hranicí životnosti. Na zvedáku prověřte i stav manžet poloos, nezřídka praskají a jejich včasnou výměnou lze zabránit poškození poloosy.“
Výjimkou nejsou tlumiče pérování a spojka na konci životnosti. Některé vozy trápí i nadměrně opotřebená ložiska kol, která prozradí typické hučení. Častěji praskají žárovky v předních světlometech a pozor též na korozi lemů zadních blatníků, která může přecházet až do prahů. Vůle na nápravách nevznikají tak často, jako u řady jiných vozidel. Zde se kladně projevuje měkčí naladění podvozku. U automobilů s vyšším počtem ujetých kilometrů se zpravidla objevují nejdříve na předním stabilizátoru a pak také na zadní nápravě.
Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení modelu Elantra ve verzích sedan a liftback se zážehovými motory 1.6 16V/77 či 79 kW, 2.0 16V/104 či 105 kW a turbodieselem 2.0 CRDi/81 kW.
2002 – výkon turbodieselu upraven na 83 kW.
2003 – facelift vozu.
2006 – vznětový motor 2.0 CRDi vyřazen z nabídky pro ČR.
2007 – ukončena výroba vozu a nahrazení novou generací, která se však do ČR nedovážela, místo ní se v Evropě začal prodávat nový model i30.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz v roce 2001. Za bezpečnost posádky při nárazu dostal tři hvězdičky z pěti možných, za ohleduplnost při střetu s chodcem dvě hvězdičky ze čtyř možných. Bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách se tehdy ještě samostatně nehodnotila.