autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Hyundai Elantra (2000 – 2007)
Hyundai Elantra (2000 – 2007)
RADOSTI
Nízké ceny ojetin, solidní prostor pro posádku, čilé motory, solidní výbava, komfortní odpružení.
STAROSTI
Laciné plasty v interiéru, vibrace dieselu, slabší jízdní vlastnosti, neexistuje v provedení kombi.
Nástupce modelu Lantra se představil v roce 2000. Automobilce Hyundai se ale příliš nepodařilo trefit do vkusu evropských zákazníků, kteří Elantře vytýkali až moc asijský design. Naopak příznivě byl přijat vznětový motor, který předchůdce postrádal.
Hyundai Elantra fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Elantra se od počátku profilovala jako cenově dostupný rodinný automobil (dnes lze ojetinu pořídit přibližně od 40 000 Kč). Dokázala zaujmout zajímavou výbavou, komfortním odpružením a vzdušným interiérem. Pro méně náročné motoristy se stala zajímavou možností.
Proč pro méně náročné? Dílenské zpracování zkrátka není na vysoké úrovni. V interiéru jsou použity laciné tvrdé plasty, kterým mnoho řidičů vytýkalo zápach při zahřátí slunečními paprsky, do oka nepadne velký volant se slabým věncem a jízdními vlastnostmi vůz také zrovna neohromí.Měkce nastavený podvozek v zatáčkách nebo při vyhýbacím manévru zkrátka nesnese tolik. Automobil se znatelně naklání a v ideální stopě nevydrží dlouho. Za vzor nemůžeme označit ani volnější řazení, dlouhý převod řízení či brzdy, které se při intenzivním zatížení přehřejí a slábnou.
Na druhou stranu vůz nabídne pěkný prostor pro posádku. Cestující vpředu si nemají na co naříkat, vzadu najdeme celkem dost místa v oblasti kolen, ale nad hlavou ho mohlo být více. Zavazadelník o objemu 415 litrů bude většině motoristů zcela dostačovat.Vozidlo dorazilo na český trh ve třech motorizacích, všechny agregáty se dodávaly ve dvou výkonových verzích. Výhodou je, že už základní šestnáctiventilová šestnáctistovka potěší temperamentem a ochotou vytáčet se. Pravda, stejně jako další dva agregáty je trochu hlučnější, avšak po výkonové stránce zcela dostačuje. Nejen proto je naším tipem.
Dvoulitrový zážehový motor s Elantrou už řádně cvičí. Řekne si ale o větší příděl paliva, což není při současných cenách příznivá zpráva. Navíc ani šestnáctistovka není vzhledem ke svému objemu zrovna nejúspornější.
Ostatně to lze říci i o turbodieselu, který je z pohonných jednotek nejhlučnější. Díru do peněženky vám nevyžere, ale na trhu je mnoho výkonově srovnatelných a přitom úspornějších vznětových motorů. Agregát 2.0 CRDi navíc někdy trápí vadné turbodmychadlo nebo vysokotlaké čerpadlo paliva.
Pozor si dejte na zaseknutý termostat a přehřívání motoru, jež má za následek poškození těsnění pod hlavou. Výjimkou nejsou potíže s těsněním posilovače řízení, objevují se poruchy imobilizéru ale i další trable s elektronikou.Mnoho ojetin má zvlněné přední brzdové kotouče, což poznáte podle drobného houpání brzdového pedálu při lehčím brzdění (ne v situaci, kdy se aktivuje ABS, ale jen při přibrzďování). Kotouče se však musejí měnit i s brzdovými destičkami. Pokud necháte staré, jejich profil se přebrousí do nových kotoučů a tím je poškodí (předpokládáme, že mají destičky od starých kotoučů drážky, což je zcela běžné). Celá operace i s prací tak může přijít přibližně na 3500 Kč.
„Před koupí vozu neopomeňte prohlídku na zvedáku. Zde dobře zkontrolujte prachovky poloos – některé ojetiny je mají poškozeny. V takovém případě se dostane dovnitř nečistota a poloosa dříve či později odejde,“ vysvětluje Jan Žilina, vedoucí manažer Auto Diskont. Prohlédněte si také vlnovec výfuku (pružný díl pod motorem), který nezřídka praská. V extrémním případě mohou být prasklé i výfukové svody.Žilina radí i na co se zaměřit u vozidel s vyšším kilometrovým proběhem: „Automobily s větší porcí ujetých kilometrů mají nezřídka nadměrně opotřebené tlumiče, ale i ložiska kol. Ty prozradí typické hučení.“ Samotná ložiska je třeba vybírat podle toho, zda jde o vozidlo s ABS či bez ABS. Pro auta s ABS jsou ložiska dražší.
Zástupce Auto Diskont upozorňuje i na další problém: „Někdy koroduje stínící štít na výfukových svodech, rez také napadá lemy zadních blatníků. Proto je dobře zkontrolujte.“ Výjimkou není ani praskání žárovek v potkávacích světlometech.
Ve zpětném zrcátku
2000 – uvedení modelu Elantra ve verzích sedan a liftback se zážehovými motory 1.6 16V/77 či 79 kW, 2.0 16V/104 či 105 kW a turbodieselem 2.0 CRDi/81 kW.
2002 – výkon turbodieselu upraven na 83 kW.
2003 – facelift vozu.
2006 – vznětový motor 2.0 CRDi vyřazen z nabídky pro ČR.
2007 – ukončena výroba vozu a nahrazení novou generací, která se však do ČR nedovážela.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérovým testem Euro NCAP prošel vůz v roce 2001.
Za bezpečnost posádky při nárazu dostal 3 hvězdičky z 5 možných (20 bodů).
Za ohleduplnost při střetu s chodcem si odvezl 2 hvězdičky ze 4 možných (16 bodů).
Milan Jirouš