autoweb.cz > Hyundai > Hyundai Elantra > Hyundai Elantra 1.6 MPI AT
Hyundai Elantra 1.6 MPI AT
Dynamika 5
Chování na silnici 5
Provozní náklady 5
Praktičnost 5
X-Factor 5
Celkové hodnocení 5
RADOSTI
Hodně místa vpředu i vzadu, vypadá atraktivně, dokáže být úsporný
STAROSTI
Mizerná kultivovanost, zmatkující automat, rozevlátý podvozek, drahá příplatková výbavaNový Hyundai Elantra má vlastně jednoduchý úkol – nabídnout za rozumné peníze spoustu vnitřního prostoru a výbavy. Svým způsobem se mu to daří a rozhodně je to ten typ auta, o kterém budou spořiví čeští zákazníci hledající prostor za minimum peněz uvažovat. Na první pohled totiž vypadá dostatečně atraktivně a „in“, netváří se smutně jako stará dosluhující Felicia, za kterou zřejmě již plno lidí hledá náhradu.
Hyundai Elantra fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Zatímco ve Felicii byl ale vrcholem výbavy otáčkoměr, tady najdete už v základu všechno důležité. Jen doufám, že nebudete patřit k těm, kteří si do auta nenechají dát ani klimatizaci a budou od prodejce požadovat slevu pětadvaceti tisíc. Ano, to skutečně můžete, ale nedělejte to, protože občas vám v autě bude docela horko.
Na podvozku nenajdete nezávislé víceprvkové zavěšení z modelu i30 vzadu, ale levnější vlečená ramena a zkrutnou tyč. Když jsem s vozem Hyundai Elantra prvně najel do zatáčky, auto se rozvlnilo, zadní náprava začla poskakovat a přední kola se rozhodla to vzdát. Řízení nedokázalo poslat do dlaní aspoň nějakou informaci o dění okolo a byl jsem rád, že mělo testované auto automatickou převodovku, protože nechci domýšlet, co by dělalo řazení…Takhle podivně rozevlátým a nejistým autem jsem už dlouho nejel. A automatická převodovka, která má jedinou výhodu, že vám ulehčí to trápení celou cestu tím, že nemusíte řadit, si žije vlastním životem. Nedá se s ní jet plynule a uvolněně. Neustále přehazuje mezi rychlostmi sem a tam a až příliš zbrkle reaguje na dotek plynového pedálu. Možná za to může vysoko položený točivý moment atmosférické šestnáctistovky, která je jediným motorem v nabídce.
Těch 158 Nm máte k dispozici až v 4850 ot./min., takže není divu, že si software automatu neví s autem rady a neustále se snaží motor aspoň k nějakému točivému momentu dostat. Jeďte plynule a převodovka bude neustále přehazovat rychlosti mezi čtyřkou a šestkou, až vám to hučení začne lézt na nervy. Hééén – hííín – hááán – hóóóń – héééén – híííííín – hůůůůůn – hééééén…
A tak pořád dokola. Můžete si pomoci ruční volbou rychlostí, ale to je tak všechno co s tím můžete dělat. Jestli tedy máte aspoň elementární znalost ovládání spojkového pedálu, ušetřete 40 000 korun za automat a raději si připlaťte za výbavu navíc, která vám bude zpříjemňovat cestu a pomůže vám zapomenout na jalové jízdní vlastnosti a velký hluk uvnitř auta.Akustická izolace je bohužel skutečně mizerná a v autě je kravál podobně jako v té Felicii, projevuje se především hučení od zadní nápravy a celé to v Hyundai tak nějak podivně plechově rezonuje. Jako byste křičeli do kýblu. Stejný týden byl v redakci ještě Peugeot 308 e-HDI a musím říci, že jsem před jízdami s oběma auty ani nedokázal pomyslet na to, jak moc bude Peugeot kultivovanější, tišší a příjemnější ve všech ohledech. Nesrovnávám, jen konstatuji, jak mne to překvapilo.
Hyundai Elantra si ale své zákazníky najde. Bude se zřejmě jednat o lidi, kteří nikdy nejeli s pořádným autem a nemají reference. Nezlobím se za to na ně a snad bych si i já šel raději koupit nový Hyundai Elantra než utahaný Superb TDI první generace z bazaru, u kterého hrozí exitus turbodmychadla a vstřiků hned první týden po „výhodné koupi“.Zákazníky potěší prostorný interiér a především hodně místa na zadních sedačkách, které skutečně mohou pohodlně používat i dva dospělí. Kufr je také docela prostorný a i když má malý nakládací otvor a jde otevřít neergonomicky jen dálkovým ovladačem zamykání, lze ho plně využít. Překážet mohou snad jen táhla sklápění zadních sedaček.
Bavíme se ovšem o levném autě, takže takové ty drobné nedodělky se snad dají tolerovat. Za 324 990 korun tak dostanete ve výbavě Classic již zmíněnou klimatizaci, spoustu airbagů a stabilizační systém. Počítá se i pětiletá záruka bez omezení najetých kilometrů. Z uživatelského pohledu ale doporučuji připlatit si za vyšší výbavu Comfort. Za těch 25 000 korun navíc dostanete úplnější a použitelnější auto. Výbava Style za 369 990 korun je už trošku zbytečnost a když se necháte unést, dostanete cenovku klidně na půl milionu. Neblázněte! To už byste si rovnou mohli koupit některou ze základních Octavií a dostali byste mnohem dokonalejší a o dvě třídy kultivovanější auto.Pokud jste ale skutečně nejezdili delší dobu nějakým moderním evropským autem (třeba Golfem nebo Octavií), nevšimnete si, že klimatizace v Hyundaii fouká buď jen horký nebo ledový vzduch (nic mezi), že rádio nezvládá funkci RDS, že elektrická okénka mají komfortní stahování jen u řidiče a to pouze směrem dolů a že jízdní vlastnosti zaostávají za lepším průměrem třídy. Octavia Tour za podobné peníze tohle všechno umí lépe.
Verdikt
I přes zjevné nedostatky v oblasti kultivovanosti, ergonomie a ovladatelnosti má Hyundai Elantra své zákazníky. Potěší je nabídkou prostoru a adekvátní cenou, pokud tedy nedostanou amok nad katalogem příplatkové výbavy. Jako auto pro někoho, kdo má aspoň trošku přehled a baví ho řídit, Hyundai Elantra není, ale pro člověka, který o autech téměř nic neví a potřebuje se něčím slušným přepravit na chatu a zpátky, je tohle velmi zajímavá nabídka.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1591 |
Kompresní poměr | 10,5 : 1 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | vzpěry MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena, zkrutná příčka |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 195/65 R15 |
Pneumatiky vzadu | 195/65 R15 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 97 / 132 v 6300 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 158 v 4850 ot./min. |
0-100 km/h (s) | 11,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 195 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,4 / 5,6 / 7,0 |
Objem nádrže (l) | 48 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4530 |
Šířka (mm) | 1775 |
Výška (mm) | 1445 |
Rozvor náprav (mm) | 2700 |
Provozní hmotnost (kg) | 1267-1338 |
Celková hmotnost (kg) | 1800 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 300 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 300 |
Zavazadlový prostor (l) | 485 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 324 990 Kč (1.6 MPI 6MT Classic) |
Základní cena test. verze | 409 990 Kč (1.6 MPI 6AT Style) |
Cena testovaného vozu | 432 990 Kč |