autoweb.cz > Zajímavosti o autech > Hybridy na trhu ojetin: Za posledních pět let stoupl jejich počet dvanáctkrát
Hybridy na trhu ojetin: Za posledních pět let stoupl jejich počet dvanáctkrát
Máme to v živé paměti, ty dotazy více či spíše méně informované veřejnosti. „Ten hybrid, nemůže to explodovat?“ Anebo „co se stane v případě nehody, baterie shoří?“ A dále také „jak je to se servisem, to se vozí do Japonska?“ Povědomí o hybridní technologii bylo malé a obava z hybridů velká. Jako nové je kupovali (v dobrém slova smyslu) podivíni, vizionáři a experimentátoři, o ojetý snad ani člověk nezavadil.
Teď je tomu ale jinak, podíváme-li se na trh s ojetinami prostřednictvím statistik našeho největšího autobazaru, pak se dozvíme, že se v letech 2012 – 2016 se vyšplhal zájem o ojeté vozy s hybridním pohonem na dvanáctinásobek. Tři čtvrtiny vozů prodaných v roce 2016 nejsou starší než 3 roky, polovinu ojetin tvořily auta s karoserií hatchback. Nejoblíbenější značkou se vloni stala jednoznačně Toyota, nejvyhledávanějším modelem pak Yaris.
Hybridním pohonem je chápán takový pohon, který využívá několika různých zdrojů energie, pro pohon jednoho dopravního prostředku. „Hlavním důvodem pro zavádění hybridních pohonů do automobilů je především nízká účinnost spalovacích motorů. Účinnost dnešních spalovacích motorů se pohybuje přibližně mezi 30 až 40 %,“ uvedl provozní ředitel AAA AUTO Petr Vaněček a doplnil: „Zájem o hybridní vozy v našich autocentrech každoročně rapidně stoupá a během pěti let narostl dvanáctinásobně. Letos jsme již vyrovnali prodeje hybridů v roce 2015 a ve srovnání s loňskem jsme prodali o 73% více než loni za stejnou dobu.“
Čtyři z pěti prodaných vozů (77,7 %) nejsou starší než 3 roky. Jedná se především o auta, která společnost nabízí pod značkou Mototechna, v rámci které mohou klienti v nabídce najít zánovní vozy s maximálním stářím do 5 let a 50 tisíc najetých kilometrů. Zatímco vloni byla polovina prodaných vozů s hybridním pohonem za rok 2016 v karoserií hatchback, 19,4% kombi a 13,9 % SUV, letos se zájem zákazníků značně liší.
Kvíz: Jak dobře znáte automobilovou hantýrku?
Kvízy | vydáno 19. 1. 2017
Nejvyhledávanější variantou jsou SUV (47 %), dále hatchback (26,3 %) a kombi (15,8 %). Zajímavostí je, že v roce 2012 si zákazníci vybírali u největšího prodejce ojetých automobilů pouze variantu coupé. Ve všech případech prodaných vozů SUV se vždy jednalo o náhon 4×4. Asi nejzajímavějším hybridem, který společnost AAA AUTO v letošním roce prodala, byl Fiskar Karma za 1 200 000 Kč.
Nejoblíbenější značkou u hybridů je jednoznačně Toyota. Ta v roce 2016 tvořila 66,7 % prodaných vozů. Prvenství potvrzuje japonský výrobce svým umístněním na dvou prvních příčkách nejprodávanějších modelů, které představují modely Yaris a Auris. S velkým odstupem obsadil co do značky druhou příčku Lexus (16,7 %). Třetí pozici hájí Honda (8,3 %). Čtvrté a páté místo patří značkám Volvo a Kia. Nejoblíbenější barvou hybridů je jednoznačně bílá. Za ní následuje modrá a červená. Za zmínku stojí fakt, že hybridní vozy vyhledávají s velkou převahou muži (86,4%).
První servis ojetiny – co je třeba udělat
Rady a tipy | vydáno 30. 8. 2013
zdroj: AAA AUTO