Hybridní a elektrické pohony: Vyznáte se ve všech typech?

Trendy technického vývoje a chuť zákazníků kupujících nové automobily se v posledních letech výrazně mění. Hybridní a elektrické vozy už nejsou pouhým doplňkem modelových řad výrobců z celého světa, kteří se se stále přísnějšími emisními limity snaží vytvořit silnou elektrifikovanou páteř své produkce.
titulka2-1100x618.jpgCelá galerie 10 Zdroj: Hyundai

V současné době se na trhu setkáváme s různými typy elektrifikovaných modelů, z nichž některé využívají elektrický pohon jen částečně, jiné jsou na něm naopak zcela závislé. V zásadě existuje 5 druhů elektrifikovaných vozidel.

Modelová řada značky Hyundai již dlouhodobě nabízí elektrifikované modely a pokrývá všechny druhy elektrických pohonů – mild-hybridní, hybridní, plug-in hybridní, čistě elektrický a elektrický pohon s vodíkovým palivovým článkem. Pojďme si představit jednotlivé konstrukce elektrifikovaných pohonů a zjistěme, jaké jsou jejich výhody, nebo naopak nevýhody.

Mild-hybrid (MHEV)

Mild-hybridní pohon je zpravidla nejjednodušší a v současnosti stále více používanou konstrukcí hybridního pohonu. Elektromotor podporuje funkci běžného spalovacího motoru, ale vůz neumí jet čistě na elektrický pohon.

Automobily s mild-hybridním pohonem jsou vybaveny elektrickou sítí pod napětím 48 V, malým akumulátorem pro uložení elektrické energie, elektromotorem podporujícím klikovou hřídel motoru a startér-generátorem, který umožňuje hladké startování a zhasínání motoru a nehrozí tak obávanému opotřebování startéru, kterým motor není vybaven. Systém se automaticky dobíjí rekuperací brzdné energie a není potřeba jej připojovat k externímu napájecímu zdroji.

Mild-hybridní modely v nabídce Hyundai: Tucson MHEV

Hybrid (HEV)

Hybridní pohon se skládá z klasického spalovacího motoru (převážně zážehového), kterému napomáhá elektromotor. Spalovací motor pracuje při běžné jízdě vyšší rychlostí a elektromotor mu pomáhá pouze při akceleraci a plachtění.

Základní hybridní pohon nelze nabíjet z externího zdroje a elektrická energie se získává pouze rekuperací brzdné energie. Modely s hybridním pohonem dosahují znatelného snížení spotřeby oproti běžným automobilům pouze se spalovacím motorem.

Hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq Hybrid, Kona Hybrid

Plug-in hybrid (PHEV)

Plug-in hybridní pohon je rozšířenou verzí obyčejného hybridního pohonu, ale vozy s tímto hnacím ústrojím disponují akumulátorem s větší kapacitou a výkonnějším elektrickým motorem. Nejdůležitějším rozšířením elektrické sítě plug-in hybridního vozu je zásuvka, se kterou lze nabíjet elektrickou energii z vnějšího zdroje.

Plug-in hybridní vozy nabízejí kombinaci městského ježdění na elektřinu s dojezdem až 50 kilometrů a běžného mimoměstského ježdění pomocí spalovacího motoru a při jízdě s nimi se nemusíte obávat omezeného dojezdů. Nabíjení z externího zdroje není povinností, ale pravidelným dobíjením lze výrazně snížit provozní náklady.

Plug-in hybridní modely v nabídce Hyundai: Ioniq Plug-in Hybrid

Elektromobil (EV – Electric Vehicle, BEV – Battery EV)

Elektromobil pohání pouze jeden nebo více elektromotorů, které získávají elektrickou energii z velkého akumulátoru, který je u většiny modelů uložen v podlaze karoserie. Běžné elektromobily disponují dojezdem v řádu stovek kilometrů, ale pravidelné ježdění s nimi na území České republiky vyžaduje plánování cest kvůli omezené síti nabíjecích stanic mimo velká města.

Každý majitel elektromobilu by měl být vybaven domácí nabíjecí stanicí, jejíž pomocí může nabíjet přes noc a nemusí zbytečně trávit spoustu času v garážích obchodních center. Největší nevýhodou elektromobilů je vysoká pořizovací cena, ale následný provoz je v dnešních dnech relativně levný. Elektromobily jsou vhodné pro každodenní ježdění ve městech.

Elektromobily v nabídce Hyundai: Ioniq Electric, Kona Electric

Elektromobil s vodíkovým palivovým článkem (FCV – Fuel Cell Vehicle)

Vodíkový elektromobil je další variantou elektromobilu, ale elektrickou energii nezískává z velkokapacitních akumulátorů, nýbrž z palivových článků. V palivovém článku se elektrochemicky rozkládá vodík za přítomnosti kyslíku, čímž vzniká elektřina pro pohon elektromotorů a odpadní látkou je voda, která odchází výfukovým potrubím.

Provoz elektromobilů s vodíkovým palivovým článkem je bohužel znesnadněn především absencí čerpacích stanic na vodík. Během roku 2020 by se tato situace měla změnit, protože na území České republiky budou otevřeny hned čtyři čerpací stanice.

Elektromobily s vodíkovým palivovým článkem v nabídce Hyundai: Nexo

5.3.2020 11:08| autor: Lukáš Volšický | zdroj: Hyundai

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist