autoweb.cz > autosalon > Autosalon Detroit > Hybrid Porsche 918 RSR oficiálně!
Hybrid Porsche 918 RSR oficiálně!
Když se řekne hybrid, asi si většina z vás představí něco na způsob Priusu – tedy oškliovu rádobyekologickou krabici, která je ekologická jedině v tom smyslu, že vás donutí jezdit raději tramvají. Našly ale i výjimky. Třeba Honda CR-Z, ač nijak závratně rychlá, dokázala řidiče zapojit do děje.Prvním „výsměchem“ euforii okolo hybridů bylo zřejmě BMW X6 ActiveHybrid, které k obrovskému benzínovému osmiválci připojilo malý elektromotor. Auto dostalo ekologickou samolepku, což úředníci vidí rádi, ale pořád má obrovský výkon a tomu odpovídající spotřebu kolem 15 litrů na 100 km. Jak ekologické…
Možná si říkáte, že jsme odbočili, ale nové Porsche 918 RSR je něco podobného. V provozu ho zatím ale neuvidíte – bude brázdit závodní okruhy. Speciál navazuje na legendární modely Porsche 908 a Porsche 917, se kterými automobilka úspěšně soutěžila v Le Mans. Není ale pochyb o tom, že se velmi brzy dočkáme i podobně šílené silniční verze.Pod kapotou najdeme atmosférický osmiválec 3,4 l převzatý ze závodního speciálu Porsche RS Spyder, který produkuje výkon 563 koní v 10 300 ot./min. K němu ale automobilka připojila upravené elektromotory, které se prvně představily v okruhovém Porsche 911 GT3 R Hybrid. Elektromotory poskytují výkon do 204 koní a celkový výkon auta je tak podle Porsche až 767 koní.
Na hybrid je to docela slušné číslo. Jestli se podobná divočina dostane i do sériového auta, bude to od automobilky vztyčený prostředníček všem environmentalistům. Auto totiž z přehledem splní normu Euro 5, dostane nálepku hybrid a protože prý bude umět jezdit jen na elektřinu, vypustí méně emisí než dieselová Octavia. Zdá se vám to postavené na hlavu? Ano, tak už to s tím ekologismem bývá…Závodní speciál Porsche 918 RSR je postavený skoro celý z karbonových vláken. Výkon od spalovacího motoru putuje na zadní kola přes sekvenční šestistupňovou převodovku. Elektromotory pak pohání kola přední přes systém rozdělující točivý moment. Energie, která by se jinak ztratila při brzdění ve formě tepla, je ukládána do modifikovaného setrvačníku.Setrvačník je vlastně elektromotor, který se dokáže otočit až 36 000krát za minutu. Řidič pak tlačítkem může nashromážděnou energii uvolnit na dobu až 8 sekund. Hybridní pohon tak především slouží ke zvyšování výkonů a nikoli snižování spotřeby a emisí.Porsche 918 RSR musíme prý chápat jako pojízdnou laboratoř. Automobilka bude nyní na závodních tratích zkoušet odolnost a efektivitu nového systému. Díky dřívějšímu působení 911 GT3 R Hybrid lze však očekávat, že cesta k sériovému autu bude velmi krátká. Porsche Carrera GT tak pravděpodobně do roka dostane právoplatného nástupce.
autoweb.cz