Horák: Budou se tratě F1 uměle kropit?

Do začátku sezóny F1 zbývají necelé dva týdny a Bernie Ecclestone ve spolupráci s FIA opět přichází s nápady, které by dle nich měly zatraktivnit závody.

Do začátku sezóny F1 zbývají necelé dva týdny a Bernie Ecclestone ve spolupráci s FIA opět přichází s nápady, které by dle nich měly zatraktivnit závody.

Zatím posledním výplodem vůdčích orgánů F1 je přesné určení rovinek, na kterých bude možné používat výhody nastavitelného zadního křídla. Ano, čtete dobře, piloti si nebudou moci vybrat místo, kde téhle aerodynamické výhody využijí a pro první tři Grand Prix sezóny FIA přesně určila, na kterých rovinkách bude možné systém nastavitelného křídla aktivovat. Aby toho nebylo málo, je dáno, že jezdec tento systém nesmí použít, není-li rozdíl mezi ním a soupeřem před ním menší než jedna sekunda. A teď pozor, zlatý hřeb, tento rozdíl se při Velké Ceně Austrálie bude měřit tři (!) zatáčky před cílovou rovinkou, tedy před místem, kde je povoleno snížit čelní odpor vzduchu nastavením zadního křídla. A snad vůbec nejúsměvnější je důvod těchto restrikcí – aby se nepředjíždělo příliš.

No, takže FIA přišla s aktivními zadními křídly, aby umožnila snadnější předjíždění, kterého je v současné F1 jako šafránu, aby pak následně víceméně jasně určila, kdy a kde se smí předjíždět a hlavně aby se nepředjíždělo moc. Také se vám na tom něco nezdá? Že pilotům FIA určí, kde mohou systém aktivního zadního křídla použít, budiž. Nakonec by třeba ze zkušeností v trénincích vyplynulo, že jinde to ani nemá symsl. Ale třeba také ne! Ale že rozhodující pro použití systému je situace v okamžiku tři zatáčky před místem, kde by k aktivaci systému mělo dojít? Nikdo z FIA zřejmě nepředpokládá, že jezdec vpředu udělá během tří zatáček jezdeckou chybu.Nikdo na FIA nepočítá s tím, že vinou většího opotřebení pneumatik může mít jezdec vpředu průjezd technickou pasáží daleko pomalejší. A co asi by mělo zaznít rovněž, nikde jsem zatím nenašel, jaký postih na zlobivého pilota čeká v případě, kdy systém aktivního zadního křídla použije v místě, kde to není dovoleno nebo použije-li jej i v okamžiku, kdy je za autem před sebou dál než jednu sekundu. A to vůbec nemluvím o tom, že piloti toho na volantu mají během jízdy k ovládání víc než dost a proto jim tam pro jistotu přibylo ovládání aktivního zadního křídla. Že s tím všichni nejsou úplně v pohodě, ukázala předsezónní testování. Jezdci si občas naříkají, že se musí soutředit až na příliš mnoho věcí než jen na samotné řízení. Ale zřejmě je to tak bezpečné. O to FIA přece také jde.

Další vychytávku, která by měla učinit závody atraktivnějšími, přineslo do F1 samotné Pirelli. Nový dodavatel pneumatik si usmyslel, že hodně zastávek v boxech udělá závod zajímavějším a tak týmům servíruje pneumatiky s výdrží zhruba 15 kol, přičemž rozdíl ve výkonnosti v kole prvním a patnáctém je na poměry F1 značný. Kromě toho, že se v závodech počítá v průměru se třemi zastávkami v boxech (víc zastávek = víc možností ovlivnit závod výkonem mechaniků, nějak se mi z toho ovšem vytrácí hlavní vliv jezdeckého umění, o nějž by snad mělo jít především), chytré hlavy v Pirelli nějak nedopočítaly, že týmy mají pro každý závodní víkend přidělen přesný počet pneumatik a když ty mají malou životnost, pak jich piloti ve volných trénincích potřebují víc k tomu, aby odvedli svou práci a precizně si nastavili auto pro kvalifikaci a závod. Při pohledu z jiného úhlu to znamená, že se v trénincích bude jezdit méně, protože jednoduše nebude na čem. Ale není to tak dávno, co pravidlo o motorech FIA zamotalo hlavu, protože všichni v pátečních trénincích šetřili motory, nikdo na trati nekroužil a diváci si stěžovali. Člověk by si řekl, že se moudří ze svých chyb poučí…A pak je tu perlička samotného Bernieho Ecclestonea. Když přece existují na několika málo okruzích systémy, které dokáží simulovat mokrý závod, proč je neinstalovat i jinde a využít je k zatraktivnění závodu? Pominu-li elementární otázku „Proč je v dnešní době nutné závody činit atraktivními umělým zasahováním do podmínek, za nichž se závod jede?“, pak je tu ještě celá další řada sporných bodů. Třeba kdy přesně bude zavlažování tratě spuštěno a kým. Pokud má přijít déšť, týmy využívají všechny své meteorologické zdroje k tomu, aby přesně určily, kdy se tak stane, upravují dle toho své strategie, nastavení auta atd. Je pak na schopnostech každého týmu, jak se s takovými podmínkami popere, jak přesně dokáže odhadnout, kdy déšť přijde, jak bude silný a jak dlouho potrvá a jak tomu přizpůsobí strategii zastávek v boxech nebo s jak velkým ohledem na možný déšť bude provedeno nastavení auta.

Třeba je můj názor mylný, ale asi Bernie nebude vytvářet jakési pseudomapy s honícími se mračny, aby týmům naznačil, kdy zhruba mají mokrou trať očekávat a jak dlouho hodlá kropit. Zatímco počasí je nevyzpytatelné, nedovedu si představit, že by se po každém takovém umělém zásahu do podmínek závodu nevyrojily spekulace o tom, koho to poškodilo a koho naopak zvýhodnilo. Raději si pak vůbec nepředstavuji situaci, kdy by umělý déšť rozhodl o titulu mitra světa! A že se jedcům takové hraní si se závodem vůbec nezamlouvá, tomu se vůbec nelze divit.Ono se to totiž stále točí kolem jedné a naprosto zásadní věci. FIA a Bernie Ecclestone totiž z F1 dělají čím dál větší cirkus a její sportovní stránku potlačují do pozadí. Proč v 70. a 80. letech nebylo třeba umělého zavlažování tratě proto, aby závod byl atraktivnější? Proč v té době nikdo k předjetí nepotřeboval KERS a nastavitelné zadní křídlo? Proč se tenkrát předjíždělo i v místech, kde se dnes nikdo předjet neodváží? A vlastně bych měl ještě jeden návrh, co kdyby pilot musel v každém závodě obout jednu pneumatiku, u které by bylo garantováno, že by mezi desátým a patnáctým kolem explodovala. To by přece rovněž míchalo pořadím, určitě by to bylo zajímavé pro diváky…

Petr Horák

18.3.2011 9:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist