autoweb.cz > Autobazary a vše o ojetých autech > Honda HR-V (1998 – 2006)
Honda HR-V (1998 – 2006)
RADOSTI
Originální design, existuje s pohonem všech kol, bezproblémové motory, po sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha.
STAROSTI
Jen pro čtyři cestující, velmi chudá nabídka motorizací, vyšší ceny některých dílů, menší nabídka ojetin, vyšší nákladová hrana zavazadelníku, malý objem zavazadlového prostoru.
Kompaktní SUV Honda HR-V se na trhu objevilo jako reakce na úspěch většího modelu CR-V. Právě první generace tohoto vozu propůjčila „há-er-véčku“ systém pohonu všech kol, avšak k dispozici byla i verze s jednou poháněnou nápravou.
Přestože se Honda HR-V začala prodávat už v roce 1998, na evropské silnice vyjela až o rok později. Zpočátku se totiž vůz dodával výhradně na asijský trh. U nás tedy narazíte až na ojetiny vyrobené od roku 1999.
Jaké jsou? Vůz se vyráběl ve tří a pětidveřovém provedení, které je o 10 cm delší, což se projeví lepší nabídkou místa pro nohy cestujících na zadních sedadlech. Ve třídveřové verzi ho totiž opravdu moc není.Na šířku je však situace jiná, což je dáno čtyřmístnou karoserií. Dvojice cestujících má v oblasti ramen prostoru dost, ať už sedí ve tří či pětidveřové variantě. Vpředu je dle očekávání místa dostatek ve všech směrech.
Zavazadelník o objemu 285 litrů zrovna nenadchne, navíc musíte počítat s vyšší nákladovou hranou. K dobru ale můžeme přičíst rovnou ložnou plochu, jež vznikne po sklopení opěradel zadních sedaček. Samotná sedadla jsou pohodlná.
Ani palubní deska nevypadá špatně. Prakticky zaměřené motoristy zajme dvojice uzavíratelných prostorných schránek před místem spolujezdce či dva držáky nápojů. Nechybějí ani další menší úložné prostory.Pod kapotu automobilu se dostaly výhradně zážehové šestnáctiventilové šestnáctistovky. Slabší z nich pracuje s výkonem 77 kW, silnější poskytne 91 kW. I slabší agregát má potřebnou sílu, výkonnější představuje lepší volbu. Na trhu se ale ani z daleka neobjevuje tak často jako slabší pohonná jednotka.
Motory přitom pracují pro Hondu typicky nejlépe ve vyšších otáčkách. Skutečně se nezapře, že sedíte ve voze této japonské značky. Za plynem se automobil pustí s chutí.
Potěší také zdařilými jízdními vlastnostmi. HR-V s pohonem všech kol Honda označuje Real Time 4WD, avšak k připojení zadní nápravy dochází až při prokluzu předních kol a to s citelnou prodlevou.Systém pohonu všech kol s duálním hydraulickým čerpadlem pochází z první generace modelu CR-V. Jeho náplň je třeba po určitém čase vyměnit, takže kupec ojetiny by tento úkon neměl opomenout.
Průnik vlhkosti do zadního diferenciálu může mít za následek nezdravé zvuky při jízdě s předními koly v rejdu, nebo dokonce zasekávání diferenciálu. Oprava se v takovém případě počítá na desetitisíce, což pro majitele ojetiny v hodnotě třeba 80 000 korun není vůbec dobrá zpráva.
Proto před koupí věnujte kontrole správné funkce diferenciálu patřičný čas. Rozhodně nesmíte pozorovat problémy, pokud popojedete s vozem dopředu a následně zařadíte zpátečku a začnete couvat. Jestli pocítíte drhnutí, má diferenciál své nejlepší už za sebou.„Problémy se nevyhýbají převodovce CVT, proto doporučuji vsadit na spolehlivě pracující manuální řazení,“ radí Tomáš Pánek, majitel společnosti Extra motor. Řada ojetin má nadměrně opotřebenou spojku, pozor si dejte i na stav tlumičů pérování, které nepatří k nejlevnějším.
„Objevují se úniky oleje z pohonné jednotky, občas můžete narazit na vůz, jež nadměrně spotřebovává olej. Některé automobily mají vůle na zavěšení kol,“ pokračuje Pánek.
Nepříjemná je koroze napadající podvozkové komponenty, a především lemy blatníků. Setkat se s ní můžete i na kapotě, kde začíná v místech poškozených od odletujících kamínků.
Ve zpětném zrcátku
1998 – uvedení vozu ve tří a pětidveřovém provedení na asijský trh, pohon předních nebo všech kol.
1999 – příchod Hondy HR-V ve tří a pětidveřovém provedení na další světové trhy s pohonem předních nebo všech kol, se šestnáctiventilovými motory 1.6 VTEC o výkonech 77 a 91 kW, uvedena limitované edice Alien na šestnáctipalcových litých kolech a s odlišným ochranným oplastováním karoserie.
2001 – facelift modelu, ukončení výroby třídveřového provedení.
2006 – definitivní ukončení výroby modelu HR-V.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Bariérový test Euro NCAP Honda HR-V nikdy neabsolvovala.
Milan Jirouš