autoweb.cz > BMW > BMW M5 > Honda CR-Z – první dojmy
Honda CR-Z – první dojmy
Na Hondu CRX si pamatujeme všichni – malé kupé, které bylo skutečně zábavné a na svou dobu i docela rychlé. Po jeho konci se dlouho nedělo nic a Honda vlastně nabízela jen Civic Type-R. Ten v nabídce setrval dodnes, vozy jako roadster S2000 či supersport NSX bohužel odešly do věčných lovišť.
Nyní se ale u Hondy probudili a rozhodli se oživit aspoň model CRX. Nástupce se představil jako koncept již na autosalonu v Tokiu v roce 2007. Sériové auto CR-Z jsme si mohli prohlédnout koncem loňského roku.
Nám se teď konečně naskytla příležitost se s autem i svézt a poznat, co si vlastně Honda myslí. Jak už asi víte, tohle auto je totiž hybrid.Nejprve jsem se trochu bál. Před časem jsem jezdil s hybridním vozem Honda Insight a abych byl upřímný, vedle něj například Prius působí jako BMW M5 vedle Fabie. Tak moc líný, nudný a nemastný neslaný Insight je. A když jsem se dozvěděl, že to nové „sportovní kupé“ bude sdílet s Insightem pohon, řekl jsem si, zda si z nás Honda dělá srandu.Jenže Honda CR-Z nabízí něco, co ještě žádný hybrid nenabízí – manuální převodovku. A tak se zdá, že by to s těmi sportovními slogany nemuselo být až tak špatné. S tím souvisí i upřímné přiznání Hondy, že hybridní pohon v tomto autě není proto, aby snižoval emise, ale proto, aby zvyšoval výkon. A takové prohlášení se mi líbí.
Honda CR-Z fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Pod kapotou kupé CR-Z je tak benzínový čtyřválec 1,5 l, který má výkon zvětšený na 114 koní v 6100 ot./min. a točivý moment 145 Nm v 4800 ot./min. Jen s takovými parametry by 1245 kg těžké auto bylo sportovní podobně jako autobus, ale mezi motorem a šestistupňovou manuální převodovkou je malý elektromotor, který sám o sobě má výkon 14 koní v 1500 ot./min. a točivý moment 78 Nm v 1000 ot./min.Celkový kombinovaný výkon je tak 124 koní v 6100 ot./min. a točivý moment mnohem zajímavějších 174 Nm od 1000 do 1500 ot./min. Honda tvrdí, že model CRZ tak připomíná svými parametry spíše Civic 1.8, nám také připomíná auta s malými přeplňovanými motory, například Volkswagen Golf 1.2 TSI.
Honda CR-Z nabízí tři jízdní režimy – ECO, Normal a Sport. Ten první je jen pro masochisty, auto totiž vůbec nejede, na přidání plynu skoro nereaguje a dokonce omezuje klimatizaci, takže se uvnitř upečete. Všechno je zkrátka podřízeno snižování spotřeby a pěstování ekozahrádky (ano, ten displej s kytičkami z Insightu najdete i tady). Normální režim už je použitelný, auto funguje dobře, má jen docela lehké řízení a k akceleraci ho musíte pobídnout.
Sportovní režim je mnohem atraktivnější. Akumulátory a elektromotor pomáhají spalovacímu motoru, jak jen to jde. Řízení ztuhne a reakce na plyn je ostřejší. Vlastně se auto přestane chovat jako nudná ekologická krabice, dokonce se vypnou všechny systémy nabádající jinak k úsporné jízdě. A to je dobrá zpráva.Bohužel jsem měl na první krátkou projížďku velmi málo času, takže vám zatím mohu říci jen to, že auto jede slušně, nepůsobí vyloženě líně a dobře se ovládá. Manuální převodovka jde lehce a přesně a auto se snaží působit opravdu sportovně. Řízení je bohužel němé a vůbec nevíte, co se děje s předními koly.
S nějakým verdiktem počkám na obvyklý redakční test, protože jsem se s autem vůbec nesvezl ve stejných podmínkách, v jakých jezdím s ostatními vozy. A také auto budeme muset změřit na polygonu, zda se dá věřit akceleraci z 0 na 100 za 9,9 s. Maximální rychlost 200 km/h zkoušet nebudeme, protože nemáme kde.Rádi také vyzkoušíme, zda se dá v normálním režimu jezdit za 5,0 l/100 km, jak slibuje Honda. Když už jsme u spotřeby, bylo by dobré si říci, že základní model Honda CR-Z ve výbavě S koupíte za 569 000 korun. Dostanete ale plechová kola, klimatizaci, ABS, ESP a rádio. Mnohem atraktivnější je výbava Sport za 599 000 korun, ve které už máte litá 16“ kola, lepší audio systém a další užitečné detaily. Výbava GT za 629 000 korun přidává například tempomat, xenonové světlomety, vyhřívaná sedadla a parkovací senzory, výbava GT Top za 659 000 korun pak panoramatickou střechu a sportovní kožené sedačky.
Honda CR-Z je bezesporu zajímavé a pohledné auto. Jestli se mu dá opravdu říkat „sportovní“, na to si raději počkejme, jisté náznaky tu ale jsou. Nicméně je jasné, že Honda postavila hybridní auto, které je konečně atraktivní i pro řidiče. Zatímco dříve jsem testování Insightů nebo Priusů chápal jako trest, na týdenní testování modelu CR-Z se skutečně těším.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHC (VTEC) |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1497 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | MacPherson |
Vzadu | vlečená ramena |
Brzdy vpředu | kotoučové 262 mm |
Brzdy vzadu | kotoučové 260 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 91 / 124 v 6100 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 174 v 1000 - 1500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 99,6 |
0-100 km/h (s) | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 / 4,4 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4080 |
Šířka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1395 |
Rozvor náprav (mm) | 2435 |
Provozní hmotnost (kg) | 1245 |
Celková hmotnost (kg) | 1520 |
Zavazadlový prostor (l) | 215 - 401 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 569 000 Kč |