Honda CR-Z

Jdou vůbec slova jako hybridní a sportovní dohromady? Možná se budete divit, ale prvně v historii skutečně ano.

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 10

  • Praktičnost 6

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.6

RADOSTI
Obratnost; talent bavit řidiče; nízká spotřeba

STAROSTI
Nepoužitelné zadní sedačky; relativně cenaKdyž jsem prvně četl zprávy o chystaném „hybridním sporťáku“ od Hondy, jenom jsem se ušklíbl, protože Honda v té době nedělala krom Civicu Type-R prakticky nic, co by stálo za úvahu. Mám na mysli samozřejmě modely pro Řidiče a ne jen konzumní přepravníky z A do B, ačkoli obyčejný Civic i třeba malý Jazz jsou slušná auta. Když tisková zpráva mluvila o základu pohonu v Hondě Insight, málem jsem spadl ze židle, protože to bylo jedno z nejvíce zoufalých aut, se kterými jsem kdy jezdil. Malý benzínový motor, slabý elektromotor, převodovka CVT, digitální ekozahrádka… Prostě katastrofa.

Jenže Honda CR-Z, ačkoli sdílí s Insightem pohonné ústrojí, dostala mnohem ostřejší nastavení a hlavně, což ještě nikdy žádný sériově vyráběný hybrid nedostal, manuální převodovku. Proto jsem si říkal, že to zas nemusí být úplné neštěstí a na první testování jsem se docela těšil.

S Hondou CR-Z jsem se pak prvně svezl letos v létě během krátké prezentace na jihu Moravy. Bylo to ale opravdu jen krátké seznámení, ze kterého nešlo vyvozovat nějaké závěry, ale první dojem byl překvapivě velmi pozitivní a já se těšil na klasický test. A teď stojím na parkovišti na okruhu v Sosnové, nasazuji helmu a chystám se na několik ostrých kol. Skutečně jsem nečekal, že mě bude nějaké hybridní auto bavit až tak moc.Ale pěkně popořadě. Honda CR-Z není nějaká nudná krabice. Její design je opravdu velmi zajímavý a už dlouho se mi nestalo, aby si někdo takové auto neustále prohlížel a fotil. Kdekoli jsem zastavil, zachvíli bylo auto v obležení zvědavců a dokonce si ho prohlížely i maminky s kočárky, jindy zas důchodci, tuneři, řidiči Mercedesu třídy S, motorkáři, cyklisté… Prostě všichni. Jestli Honda chtěla udělat auto, které přitáhne pohledy všech, povedlo se jí to. Vzdáleně nové CR-Z skutečně připomíná legendární CRX – krátký useknutý zadek, nízká stavba a agresivní příď se k autu opravdu hodí.

Honda CR-Z fotogalerie – vše co potřebujete vidět

Honda CR-Z fotogalerie

Když vplujete dovnitř, překvapí vás, jak nízko se sedí. Přesedněte z Hondy CR-Z do Focusu RS a máte pocit, že se soukáte do nějakého MPV. Je vidět snaha konstruktérů o posunutí těžiště co nejníže a co nejvíce do středu auta. Sedačky jsou proto umístěny docela vzadu blízko zadní nápravě. Jen je škoda, že volant nejde více přizvednout a přitáhnout k tělu, takže se k němu musíte více přisunout. Ale zvyknete si na to. Horší je to se zvykáním na ergonomii některých ovladačů. Například startování se opět děje poněkud nesmyslně – zasunutí a otočení klasického klíčku a následné hledání startovacího tlačítka a jeho zmáčknutí. Motor se pak ale vypíná jen otočením klíčku… No, když tu sedíte prvně, máte pocit, že nastartovat Boeing 747-400 je jednodušší.

Fajn, přizpůsobíte se i podivně futuristické a svítící přístrojové desce, ale nějakým zvláštním způsobem se to k tomuhle autu hodí víc než třeba k obyčejnému Civicu.

Pod kapotou
Design je jedna věc, ale největší zvláštností tohoto auta je použitá technika. Musíte ale nejprve pochopit, proč je v Hondě CR-Z hybridní pohon. Není tu proto, aby snižoval spotřebu a emise. Je tu proto, aby zvyšoval výkon a točivý moment. Zkrátka, místo moderního downsizovaného motoru s turbem tu najdete také malý motor, ale k němu připojený elektromotor.

Atmosférická patnáctistovka má sama o sobě výkon 114 koní v 6100 ot./min. A točivý moment 145 Nm v 4800 ot./min. S něčím takovým by vás v kanceláři s nápisem „dynamická a sportovní jízda“ vyrazili ze dveří. Jenže pak je tu elektromotor, který má výkon 14 koní v 1500 ot./min. a točivý moment 78 Nm v 1000 ot./min. Výsledná čísla ale nemůžete prachsprostě sečíst. Protože se oba motory otáčejí současně, musíte sečíst výkony ve jmenovitých otáčkách. Tak dostanete konečná čísla – 124 koní v 6100 ot./min. A hlavně 174 Nm od 1000 do 1500 ot./min.To jsou parametry, které se blíží právě malým přeplňovaným čtyřválcům. Jenže s tím rozdílem, že hybridní pohon, když nechcete závodit, skutečně dokáže uspořit nemalé množství paliva. Honda CR-Z má totiž systém start/stop a ačkoli neumí jezdit jen na elektřinu, elektromotor pracuje neustále a spalovacímu motoru práci ulehčuje.

Vy si jen zvolíte, zda chcete pěstovat ekozahrádku na displeji v přístrojovém panelu, nebo jezdit jako normální člověk. V režimu ECO totiž motor reaguje na podněty podobně jako lenochod tříprstý a elektronika dokonce omezí funkci klimatizace. Nejhorší ale je, že i v mírném stoupání motoru trvá, než se probere, takže když máte nastavený tempomat třeba na 120 km/h po dálnici, auto začne zpomalovat a teprve někde u 110 km/h se probere a zjistí, že má jet 120. Začne proto akcelerovat a spotřeba je ve výsledku ještě horší než v normálním režimu, kdy motor reaguje přirozeně. Režim ECO je skutečně jen pro podivíny. Nebo pro jízdu po městě.

Jízda a měření
Na čísla změřená zařízením VBOX Racelogic jsem byl opravdu zvědavý. Nedělal jsem si iluze, že by Honda CR-Z byla nějak závratně rychlá v přímce. Zajímal mne hlavně čas na kolo a také to, jak se bude auto ovládat. Skutečně, akcelerace z 0 na 100 km/h zaostává za udávanými 10,0 s, změřili jsme průměrný čas 10,71 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h také není kdovíjaká sláva a hodnota 5,26 sekundy není chybou ani tak slabého motoru, jako spíše dlouhého převodu třetí rychlosti. Klidně podřaďte na dvojku, ta je také dost dlouhá.

Brzdy jsou nicméně velmi dobré a výsledná brzdná dráha s délkou 37,07 metru a hlavně čas potřebný k zastavení 2,71 sekundy jsou výborná čísla. Honda CR-Z má výborné pneumatiky Bridgestone RE050 a ty se podepsaly i na skvělém čase na kolo. Honda objela náš okruh za velmi dobrých 34,82 sekundy a je jen o pár setin horší než například Citroen DS3 1.6 THP s mnohem silnějším motorem, ale také mizerným podvozkem. Čas se vyrovná také nedávno testovanému BMW 530d Touring.Nejzajímavější je ale srovnání s Volkswagenem Golf 1.2 TSI. Ten stovku zvládl za 11 sekund, na 80 km/h se z 50 na trojku dostal už za 5 sekund, ale okruh objel v nejlepším čase 35,89 sekundy, tedy o sekundu pomaleji. Velmi by nás zajímalo přímé srovnání s Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, samozřejmě se slabší verzí motoru o výkonu 122 koní.

Čísla ale neřeknou to nejdůležitější – Honda CR-Z je sportovní auto. Vážně. Dnes je sice sportovní pomalu všechno. Například v tiskových zprávách Audi se dočtete o sportovních LED diodách v nárazníku… Ale Honda CR-Z je skutečně sportovní v tom pravém slova smyslu. A ani nepotřebuje 500 koní a dvanáctiválec, aby vás bavilo.

Řízení je rychlé, přesné a poskytuje docela dobrou, i když citelně umělou odezvu. Dá se na to ale zvyknout a kupodivu lépe funguje v normálním režimu. Ve sportovním je až příliš zatuhlé a jakoby přibrzděné, máte pak dojem, že auto stisknutím tlačítka přibralo snad 100 kilogramů na váze na přední nápravě. Bohužel ale nemá motor v normálním režimu tak ostrou reakci, takže stejně nejlepších časů na kolo dosáhnete právě ve sportovním režimu. Na silnici si ale auto užijete i v režimu normálním.

Hondě CR-Z velmi sedí zatáčkovité silnice s krátkými rovinkami a pokud možno mírným stoupáním. Neprojeví se tak citelný nedostatek výkonu, který ale autu vyčítat nemůžete. Tohle není přemotorovaný nesmysl v podobě Focusu RS nebo jiný ostrý hothatch. Tohle je prostě malý sporťák a musíte k němu přistupovat jako třeba k Pandě 100 HP, Suzuki Swift Sport nebo Mini Cooperu.

Chcete rychlost? Tak si ji musíte odpracovat. Žádné dupnutí na plyn na čtyřku a mocný nával točivého momentu. Pracujte s přesnou šestistupňovou převodovkou, přemýšlejte o ideální stopě, trefujte s milimetrovou přesností apexy. Jedině tak udržíte vysoké tempo a jedině tak si skutečnou rychlost tvrdě odpracujete. A tak to má ve sportovním autě být!

Překvapilo mě, jak Honda ochotně mění směr a při neopatrném přehození z jedná strany na druhou přejde bez odmlouvání do přetáčivého smyku. Vidět to můžete na videu. Ne snad, že by to bylo něco nebezpečného, ale rozhodně to překvapí. CR-Z má naštěstí plně vypínatelný stabilizační systém, a tak si s ní můžete dělat, co chcete. Přilnavost je ale vysoká a auto zůstane dlouho neutrální. Nedotáčivost se dostaví až při hodně neopatrném zacházení a především po vaší chybě – stačí v zatáčce stát déle na brzdách a pneumatiky ten nápor neunesou, auto začne utíkat ven. Honda CR-Z se skutečně chová jako auto pro řidiče.Honda CR-Z ale funguje i při každodenním ježdění. V komfortu se uskromňovat moc nemusíte, protože podvozek pohlcuje nerovnosti docela dobře. Horší je to ale s použitelností, pokud chcete přepravovat více lidí nebo nějaký náklad. Dozadu si totiž normální člověk nesedne, spíše sem dáte nákup nebo notebook. Tohle je reálně pouze dvoumístné auto. Sklopte raději zadní sedačky a vytvoříte tak velký zavazadlový prostor.

Cena a výbava
A tím se dostáváme k asi nejožehavějšímu tématu – penězům a co za ně dostanete. Jakmile totiž začnete Hondu CR-Z posuzovat podle kalkulačky, začnou vám vyskakovat vrásky na čele a poběžíte si koupit Volkswagen Scirocco nebo cokoli jiného. Například Mini Cooper.

Základní cena za hybrid Honda CR-Z je stanovena na 569 000 korun. A pozor, to dostanete plechová kola a pouze klimatizaci a základní rádio. Auto s trochu lepší výbavou stojí 599 000 korun a rozumná verze GT vás přijde na 629 000 korun. Verze GT má totiž navíc solidní audio systém, tempomat, parkovací senzory vzadu (ty oceníte, protože z auta není vidět vůbec nic), xenonové světlomety, vyhřívaná sedadla a Bluetooth. Verze GT Top za 659 000 korun pak už přihodí jen pěkné kožené sedačky a efektní skleněnou střechu.

Je to opravdu hodně peněz za auto, které uveze reálně jen dva lidi. Mini Cooper s atmosférickou šestnáctistovkou stojí 488 800 korun a když si ho dovybavíte, dosáhnete podobné částky jako Honda CR-Z. Problém je ale ten, že fantastický Cooper S stojí v porovnání s Hondou „jen“ 600 600 korun. Srovnatelný Volkswagen Scirocco se slabším motorem 1.4 TSI stojí 499 900 korun a silnější verze s výkonem 160 koní a s převodovkou DSG vás přijde na 608 900 korun.

Zkrátka, Honda s cenou skutečně přestřelila a aspoň v našich podmínkách, kde lidé přemýšlí o penězích více než v jiných zemích, to bude mít schopný model CR-Z skutečně těžké. Přitom, jestli vám jde i o kytičky, Honda CR-Z umí být skutečně šetrná. Při opatrně jízdě v normálním režimu se dá jezdit za proklamovaných 5,0 l/100 km a i po dynamickém měření a návratu do redakce ukázal palubní počítač číslo 6,9 l/100 km. I při bláznění po okreskách spotřeba málokdy přeleze hodnotu 8 l/100 km, takže se dá tohle auto považovat za skutečně úsporné a ekonomické.

Verdikt
Co s tím? Přeci nesestřelíme Hondu CR-Z jen kvůli tomu, že je příliš drahá? Je to samozřejmě významný nedostatek, pokud srovnáváte auto přímo s konkurencí. Jenže ono je skutečně dobré, schopné a navíc i překvapivě zábavné. Je to skutečné auto pro řidiče a vás bude bavit. Jestli jste zároveň individualista a jde vám o originalitu a styl, je tohle skvělá volba. Jen nesmíte CR-Z hodnotit kalkulačkou.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
Podmínky při testusucho, 13°C
0-100 km/h (s)10,71
50-80 km/h na x.stupeň (s)5,26 na 3.st.
100-0 km/h (s)2,71
100-0 km/h (m)37,07
Spotřeba v testu (l/100km)6,9
Čas na kolo (s)34,82
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec + elektromotor
Palivobenzín
RozvodOHC (VTEC)
Plněníatmosférické sání
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1497
Kompresní poměr10,4 : 1
Vrtání x zdvih (mm)73,0 x 89,4
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Podvozek
VpředuZavěšení MacPherson
VzaduVlečená ramena se zkrutnou tyčí
Brzdy vpředuVentilované kotoučové, 262 mm
Brzdy vzaduKotoučové, 260 mm
Pneumatiky vpředu205/45 R17
Pneumatiky vzadu205/45 R17
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)91 / 124 v 6100 ot./min.
Točivý moment (Nm)174 v 1000 - 1500 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)99,6
0-100 km/h (s)10,0
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)6,1 / 4,4 / 5,0
Objem nádrže (l)40
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4080
Šířka (mm)1740
Výška (mm)1395
Rozvor náprav (mm)2435
Provozní hmotnost (kg)1245
Celková hmotnost (kg)1520
Zavazadlový prostor (l)215 - 401
Ceny
Základní cena modelu569 000 Kč
Základní cena test. verze659 000 Kč
Cena testovaného vozu659 000 Kč
27.9.2010 9:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist