autoweb.cz > Honda > Honda CR-Z > Honda CR-Z
Honda CR-Z
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 10
Praktičnost 6
X-Factor 10
Celkové hodnocení 8.6
RADOSTI
Obratnost; talent bavit řidiče; nízká spotřeba
STAROSTI
Nepoužitelné zadní sedačky; relativně cenaKdyž jsem prvně četl zprávy o chystaném „hybridním sporťáku“ od Hondy, jenom jsem se ušklíbl, protože Honda v té době nedělala krom Civicu Type-R prakticky nic, co by stálo za úvahu. Mám na mysli samozřejmě modely pro Řidiče a ne jen konzumní přepravníky z A do B, ačkoli obyčejný Civic i třeba malý Jazz jsou slušná auta. Když tisková zpráva mluvila o základu pohonu v Hondě Insight, málem jsem spadl ze židle, protože to bylo jedno z nejvíce zoufalých aut, se kterými jsem kdy jezdil. Malý benzínový motor, slabý elektromotor, převodovka CVT, digitální ekozahrádka… Prostě katastrofa.
Jenže Honda CR-Z, ačkoli sdílí s Insightem pohonné ústrojí, dostala mnohem ostřejší nastavení a hlavně, což ještě nikdy žádný sériově vyráběný hybrid nedostal, manuální převodovku. Proto jsem si říkal, že to zas nemusí být úplné neštěstí a na první testování jsem se docela těšil.
S Hondou CR-Z jsem se pak prvně svezl letos v létě během krátké prezentace na jihu Moravy. Bylo to ale opravdu jen krátké seznámení, ze kterého nešlo vyvozovat nějaké závěry, ale první dojem byl překvapivě velmi pozitivní a já se těšil na klasický test. A teď stojím na parkovišti na okruhu v Sosnové, nasazuji helmu a chystám se na několik ostrých kol. Skutečně jsem nečekal, že mě bude nějaké hybridní auto bavit až tak moc.Ale pěkně popořadě. Honda CR-Z není nějaká nudná krabice. Její design je opravdu velmi zajímavý a už dlouho se mi nestalo, aby si někdo takové auto neustále prohlížel a fotil. Kdekoli jsem zastavil, zachvíli bylo auto v obležení zvědavců a dokonce si ho prohlížely i maminky s kočárky, jindy zas důchodci, tuneři, řidiči Mercedesu třídy S, motorkáři, cyklisté… Prostě všichni. Jestli Honda chtěla udělat auto, které přitáhne pohledy všech, povedlo se jí to. Vzdáleně nové CR-Z skutečně připomíná legendární CRX – krátký useknutý zadek, nízká stavba a agresivní příď se k autu opravdu hodí.
Honda CR-Z fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Když vplujete dovnitř, překvapí vás, jak nízko se sedí. Přesedněte z Hondy CR-Z do Focusu RS a máte pocit, že se soukáte do nějakého MPV. Je vidět snaha konstruktérů o posunutí těžiště co nejníže a co nejvíce do středu auta. Sedačky jsou proto umístěny docela vzadu blízko zadní nápravě. Jen je škoda, že volant nejde více přizvednout a přitáhnout k tělu, takže se k němu musíte více přisunout. Ale zvyknete si na to. Horší je to se zvykáním na ergonomii některých ovladačů. Například startování se opět děje poněkud nesmyslně – zasunutí a otočení klasického klíčku a následné hledání startovacího tlačítka a jeho zmáčknutí. Motor se pak ale vypíná jen otočením klíčku… No, když tu sedíte prvně, máte pocit, že nastartovat Boeing 747-400 je jednodušší.
Fajn, přizpůsobíte se i podivně futuristické a svítící přístrojové desce, ale nějakým zvláštním způsobem se to k tomuhle autu hodí víc než třeba k obyčejnému Civicu.
Pod kapotou
Design je jedna věc, ale největší zvláštností tohoto auta je použitá technika. Musíte ale nejprve pochopit, proč je v Hondě CR-Z hybridní pohon. Není tu proto, aby snižoval spotřebu a emise. Je tu proto, aby zvyšoval výkon a točivý moment. Zkrátka, místo moderního downsizovaného motoru s turbem tu najdete také malý motor, ale k němu připojený elektromotor.
Atmosférická patnáctistovka má sama o sobě výkon 114 koní v 6100 ot./min. A točivý moment 145 Nm v 4800 ot./min. S něčím takovým by vás v kanceláři s nápisem „dynamická a sportovní jízda“ vyrazili ze dveří. Jenže pak je tu elektromotor, který má výkon 14 koní v 1500 ot./min. a točivý moment 78 Nm v 1000 ot./min. Výsledná čísla ale nemůžete prachsprostě sečíst. Protože se oba motory otáčejí současně, musíte sečíst výkony ve jmenovitých otáčkách. Tak dostanete konečná čísla – 124 koní v 6100 ot./min. A hlavně 174 Nm od 1000 do 1500 ot./min.To jsou parametry, které se blíží právě malým přeplňovaným čtyřválcům. Jenže s tím rozdílem, že hybridní pohon, když nechcete závodit, skutečně dokáže uspořit nemalé množství paliva. Honda CR-Z má totiž systém start/stop a ačkoli neumí jezdit jen na elektřinu, elektromotor pracuje neustále a spalovacímu motoru práci ulehčuje.
Vy si jen zvolíte, zda chcete pěstovat ekozahrádku na displeji v přístrojovém panelu, nebo jezdit jako normální člověk. V režimu ECO totiž motor reaguje na podněty podobně jako lenochod tříprstý a elektronika dokonce omezí funkci klimatizace. Nejhorší ale je, že i v mírném stoupání motoru trvá, než se probere, takže když máte nastavený tempomat třeba na 120 km/h po dálnici, auto začne zpomalovat a teprve někde u 110 km/h se probere a zjistí, že má jet 120. Začne proto akcelerovat a spotřeba je ve výsledku ještě horší než v normálním režimu, kdy motor reaguje přirozeně. Režim ECO je skutečně jen pro podivíny. Nebo pro jízdu po městě.
Jízda a měření
Na čísla změřená zařízením VBOX Racelogic jsem byl opravdu zvědavý. Nedělal jsem si iluze, že by Honda CR-Z byla nějak závratně rychlá v přímce. Zajímal mne hlavně čas na kolo a také to, jak se bude auto ovládat. Skutečně, akcelerace z 0 na 100 km/h zaostává za udávanými 10,0 s, změřili jsme průměrný čas 10,71 sekundy. Pružné zrychlení z 50 na 80 km/h také není kdovíjaká sláva a hodnota 5,26 sekundy není chybou ani tak slabého motoru, jako spíše dlouhého převodu třetí rychlosti. Klidně podřaďte na dvojku, ta je také dost dlouhá.
Brzdy jsou nicméně velmi dobré a výsledná brzdná dráha s délkou 37,07 metru a hlavně čas potřebný k zastavení 2,71 sekundy jsou výborná čísla. Honda CR-Z má výborné pneumatiky Bridgestone RE050 a ty se podepsaly i na skvělém čase na kolo. Honda objela náš okruh za velmi dobrých 34,82 sekundy a je jen o pár setin horší než například Citroen DS3 1.6 THP s mnohem silnějším motorem, ale také mizerným podvozkem. Čas se vyrovná také nedávno testovanému BMW 530d Touring.Nejzajímavější je ale srovnání s Volkswagenem Golf 1.2 TSI. Ten stovku zvládl za 11 sekund, na 80 km/h se z 50 na trojku dostal už za 5 sekund, ale okruh objel v nejlepším čase 35,89 sekundy, tedy o sekundu pomaleji. Velmi by nás zajímalo přímé srovnání s Volkswagen Scirocco 1.4 TSI, samozřejmě se slabší verzí motoru o výkonu 122 koní.
Čísla ale neřeknou to nejdůležitější – Honda CR-Z je sportovní auto. Vážně. Dnes je sice sportovní pomalu všechno. Například v tiskových zprávách Audi se dočtete o sportovních LED diodách v nárazníku… Ale Honda CR-Z je skutečně sportovní v tom pravém slova smyslu. A ani nepotřebuje 500 koní a dvanáctiválec, aby vás bavilo.
Řízení je rychlé, přesné a poskytuje docela dobrou, i když citelně umělou odezvu. Dá se na to ale zvyknout a kupodivu lépe funguje v normálním režimu. Ve sportovním je až příliš zatuhlé a jakoby přibrzděné, máte pak dojem, že auto stisknutím tlačítka přibralo snad 100 kilogramů na váze na přední nápravě. Bohužel ale nemá motor v normálním režimu tak ostrou reakci, takže stejně nejlepších časů na kolo dosáhnete právě ve sportovním režimu. Na silnici si ale auto užijete i v režimu normálním.
Hondě CR-Z velmi sedí zatáčkovité silnice s krátkými rovinkami a pokud možno mírným stoupáním. Neprojeví se tak citelný nedostatek výkonu, který ale autu vyčítat nemůžete. Tohle není přemotorovaný nesmysl v podobě Focusu RS nebo jiný ostrý hothatch. Tohle je prostě malý sporťák a musíte k němu přistupovat jako třeba k Pandě 100 HP, Suzuki Swift Sport nebo Mini Cooperu.
Chcete rychlost? Tak si ji musíte odpracovat. Žádné dupnutí na plyn na čtyřku a mocný nával točivého momentu. Pracujte s přesnou šestistupňovou převodovkou, přemýšlejte o ideální stopě, trefujte s milimetrovou přesností apexy. Jedině tak udržíte vysoké tempo a jedině tak si skutečnou rychlost tvrdě odpracujete. A tak to má ve sportovním autě být!
Překvapilo mě, jak Honda ochotně mění směr a při neopatrném přehození z jedná strany na druhou přejde bez odmlouvání do přetáčivého smyku. Vidět to můžete na videu. Ne snad, že by to bylo něco nebezpečného, ale rozhodně to překvapí. CR-Z má naštěstí plně vypínatelný stabilizační systém, a tak si s ní můžete dělat, co chcete. Přilnavost je ale vysoká a auto zůstane dlouho neutrální. Nedotáčivost se dostaví až při hodně neopatrném zacházení a především po vaší chybě – stačí v zatáčce stát déle na brzdách a pneumatiky ten nápor neunesou, auto začne utíkat ven. Honda CR-Z se skutečně chová jako auto pro řidiče.Honda CR-Z ale funguje i při každodenním ježdění. V komfortu se uskromňovat moc nemusíte, protože podvozek pohlcuje nerovnosti docela dobře. Horší je to ale s použitelností, pokud chcete přepravovat více lidí nebo nějaký náklad. Dozadu si totiž normální člověk nesedne, spíše sem dáte nákup nebo notebook. Tohle je reálně pouze dvoumístné auto. Sklopte raději zadní sedačky a vytvoříte tak velký zavazadlový prostor.
Cena a výbava
A tím se dostáváme k asi nejožehavějšímu tématu – penězům a co za ně dostanete. Jakmile totiž začnete Hondu CR-Z posuzovat podle kalkulačky, začnou vám vyskakovat vrásky na čele a poběžíte si koupit Volkswagen Scirocco nebo cokoli jiného. Například Mini Cooper.
Základní cena za hybrid Honda CR-Z je stanovena na 569 000 korun. A pozor, to dostanete plechová kola a pouze klimatizaci a základní rádio. Auto s trochu lepší výbavou stojí 599 000 korun a rozumná verze GT vás přijde na 629 000 korun. Verze GT má totiž navíc solidní audio systém, tempomat, parkovací senzory vzadu (ty oceníte, protože z auta není vidět vůbec nic), xenonové světlomety, vyhřívaná sedadla a Bluetooth. Verze GT Top za 659 000 korun pak už přihodí jen pěkné kožené sedačky a efektní skleněnou střechu.
Je to opravdu hodně peněz za auto, které uveze reálně jen dva lidi. Mini Cooper s atmosférickou šestnáctistovkou stojí 488 800 korun a když si ho dovybavíte, dosáhnete podobné částky jako Honda CR-Z. Problém je ale ten, že fantastický Cooper S stojí v porovnání s Hondou „jen“ 600 600 korun. Srovnatelný Volkswagen Scirocco se slabším motorem 1.4 TSI stojí 499 900 korun a silnější verze s výkonem 160 koní a s převodovkou DSG vás přijde na 608 900 korun.
Zkrátka, Honda s cenou skutečně přestřelila a aspoň v našich podmínkách, kde lidé přemýšlí o penězích více než v jiných zemích, to bude mít schopný model CR-Z skutečně těžké. Přitom, jestli vám jde i o kytičky, Honda CR-Z umí být skutečně šetrná. Při opatrně jízdě v normálním režimu se dá jezdit za proklamovaných 5,0 l/100 km a i po dynamickém měření a návratu do redakce ukázal palubní počítač číslo 6,9 l/100 km. I při bláznění po okreskách spotřeba málokdy přeleze hodnotu 8 l/100 km, takže se dá tohle auto považovat za skutečně úsporné a ekonomické.
Verdikt
Co s tím? Přeci nesestřelíme Hondu CR-Z jen kvůli tomu, že je příliš drahá? Je to samozřejmě významný nedostatek, pokud srovnáváte auto přímo s konkurencí. Jenže ono je skutečně dobré, schopné a navíc i překvapivě zábavné. Je to skutečné auto pro řidiče a vás bude bavit. Jestli jste zároveň individualista a jde vám o originalitu a styl, je tohle skvělá volba. Jen nesmíte CR-Z hodnotit kalkulačkou.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 13°C |
0-100 km/h (s) | 10,71 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 5,26 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 2,71 |
100-0 km/h (m) | 37,07 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 6,9 |
Čas na kolo (s) | 34,82 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec + elektromotor |
Palivo | benzín |
Rozvod | OHC (VTEC) |
Plnění | atmosférické sání |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1497 |
Kompresní poměr | 10,4 : 1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 73,0 x 89,4 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Vpředu | Zavěšení MacPherson |
Vzadu | Vlečená ramena se zkrutnou tyčí |
Brzdy vpředu | Ventilované kotoučové, 262 mm |
Brzdy vzadu | Kotoučové, 260 mm |
Pneumatiky vpředu | 205/45 R17 |
Pneumatiky vzadu | 205/45 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 91 / 124 v 6100 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 174 v 1000 - 1500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 99,6 |
0-100 km/h (s) | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,1 / 4,4 / 5,0 |
Objem nádrže (l) | 40 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4080 |
Šířka (mm) | 1740 |
Výška (mm) | 1395 |
Rozvor náprav (mm) | 2435 |
Provozní hmotnost (kg) | 1245 |
Celková hmotnost (kg) | 1520 |
Zavazadlový prostor (l) | 215 - 401 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 569 000 Kč |
Základní cena test. verze | 659 000 Kč |
Cena testovaného vozu | 659 000 Kč |