autoweb.cz > motorkáři > Harley-Davidson Custom event 2011: americký sen
Harley-Davidson Custom event 2011: americký sen
Legendární americké značce Harley-Davidson můžete vyčítat leccos, ale absenci smyslu pro styl rozhodně ne: žádná jiná firma by si nedovolila uspořádat tiskovou konferenci v oprýskané cihlové hale uprostřed staré tovární čtvrti v Los Angeles. Holé stěny, podlahy z litého betonu a dřevěné trámy tvoří výtečnou kulisu pro výstavku strojů, z nichž každý je originálem, třebaže vznikl přímo v továrně. Mistři úpravci z Milwaukee tady předvádějí, co se dá vytvořit s pomocí katalogu Harley-Davidson Genuine Motor Accessories. Osmisetstránková bichle je pohádkovou knihou všech harleyářů a noční můrou jejich manželek: vysoká řídítka Ape Hangers, dekorační kryty, zdobné emblémy, chromované nebo naopak začerněné držáky čehokoliv, brašny, plexi štíty, stupačky a rukojeti nejrůznějších tvarů, velikostí a stylů umožňují každému, kdo na to má, udělat jeho Harley „svým“.
Ačkoliv sám mám pro Harleye slabost (jejich jedinečné kouzlo jsem se pokusil popsat v blogu Když se to nedá měřit, neznamená to, že na tom nezáleží) a sám jsem si jednoho menšího z druhé ruky pořídil, tahle nákladná záliba vytváření pojízdných artefaktů mi nikdy k srdci nepřirostla. Na motorkách, Harleye nevyjímaje, mě zajímá hlavně jízda a pocit z ní, třebaže uznávám, že tradiční vzhled je mocnou a důležitou složkou přitažlivosti „železa z Mikwaukee“. Akce Custom event 2011 naštěstí nebyla jen o koukání, ale i o ježdění, takže kromě rozverného spisku na serveru ProChlapa.cz a (podstatně serióznější) reportáže pro týdeník Euro vám mohu přinést i první dojmy z nových modelů Harley-Davidson pro rok 2011. Široké a rovné bulváry Hollywoodu, skvělé horské silnice plné nádherných zatáček i legendární pobřežní dálnice Pacific Coast Highway mi umožnily poznat nové harleye v podmínkách, pro které byly stvořeny. Takže, jak vypadají a jak jezdí novinky v katalogu pro rok 2011?Harley-Davidson Sportster XL 1200 Custom
Po krátké přestávce se do rodiny Sportster, což jsou nejmenší a nejlevnější, ale také nejagilnější Harleye, vrací model Custom. Tentokrát už nemá vpředu tenké jednadvacetipalcové kolo, nýbrž širokou vidlici a tlustou 130 mm pneumatiku na způsob modelu Forty-Eight. V Americe si můžete poskládat Sportster Custom na míru v online konfigurátoru HD-1 a pak rovnou přinést dealerovi seznam dílů. Jak nám vysvětlil Jeff Smith, šéf oddělení Custom Vehicle Operations, jedná se o pilotní projekt a jeho případné rozšíření na další modely – a další kontinenty – bude záviset na tom, jak ho přijmou zákazníci Sportsteru.
I v základním provedení je ale nový 1200 Custom působivá motorka. S velkou sedmnáctilitrovou nádrží, vpředu umístěnými stupačkami a mohutnými koly působí chlapáčtěji než jiné Sportstery. Zdrojem síly je samozřejmě tradiční vzduchem chlazený motor Evolution o objemu 1200 cm3, který roztáčí zadní kolo přes pětistupňovou převodovku a tichý ozubený řemen.
Harley bohužel v poslední době nabízí své modely s nesmyslně zkrácenými drahami zadního odpružení, protože to prý zákazníci chtějí, a zdvih zadního kola pouhých 54 mm napovídá, že do terénu nebude Custom to pravé ořechové. Na větších výmolech, o jaké není na kalifornských dálnicích nouze, občas dostanete takovou ránu, že se vám málem odrazí ledviny, nicméně volnost v náklonu v zatáčkách je subjektivně dobrá. Tlustou přední gumu musíte v úvodu zatáčky trochu přetlačovat, ale odměnou za větší vynaloženou sílu je vám stabilita i uprostřed oblouku: tenhle Harley jede opravdu jako po kolejích, přestože se přitom trochu vlní.
Při hmotnosti 264 kg s plnou nádrží je Sportster Custom o dobrý metrák lehčí než některé velké Harleye (viz dále), takže s točivým momentem 108 Nm dokáže opravdu prudce akcelerovat. Primitivní motor s rozvodem OHV možná točí sotva tolik co některé moderní diesely, ale svojí silou ve středním rozsahu, charakterem a zvukem se nemusí stydět před žádným z větších a dražších modelů Harley-Davidson.
Motor: vzduchem chlazený V2 Evolution, OHV, 1200 cm3, 108 Nm
Výška sedla v zatíženém/nezatíženém stavu: 68/72 cm
Objem palivové nádrže: 17 l
Suchá/provozní hmotnost: 251/264 kg
Cena od: 10 740 € (258 953 Kč)
Harley-Davidson Softail FXS Blackline
Nejnovější člen rodiny Dark Custom následuje „černý“ styl ulice. Černě práškovaný motor, černá olejová nádrž, černé trubky vidlice, černé ráfky. Jen Harley-Davidson si může dovolit popisovat svoji novou motorku slovy „štíhlá jako drát, tvrdá jako ocel a černá jako asfalt půlnoční silnice“ a nevypadat přitom jako parodie sebe sama.
Estetiku modelu Blackline dotváří krátký zadní blatník, samozřejmě černý, nízké sedlo a rovná, nízká řídítka. Namísto obvyklého přístroje na nádrži dostala tahle motorka jen nenápadný budík podvěšený pod řídítky, a tvar výfuků připomíná ikonický model Fat Boy – jen s jinými koncovkami. V okrouhlém krytu vzduchového filtru poznají znalci Harleyů poctu oblíbeným motorům Evolution, které se v Milwaukee vyráběly od poloviny 80. let až do poloviny minulé dekády. (Jejich menší variace se stále montují do Sportsterů.)
Agresivní jízdní pozice s chodidly daleko před tělem a zády shrbenými dopředu k nízkým řídítkům vypadá dobře, ale dlouho se snést nedá. Blackline je typická „bar-hopping bike“, jak říkají v Americe, motorka stvořená pro večerní výjezd za kamarády někam do baru. To, jak vypadá zaparkovaná u chodníku, je možná ještě důležitější než to, jak jezdí. Všechny modely řady Softail mají depresivně malou volnost náklonu, ale Blackline s výškou sedla pouhých 61 cm nad zemí tomu nasazuje korunu. Škoda, vždycky jsem měl radši tu verzi motoru Twin Cam 96, kterou Harley montuje právě do Softailů. Zdá se mi, že napevno uložené provedení 96B s vyvažovacím hřídelem má víc charakteru a v dobrém smyslu slova hrubší projev než v pryžových silentblocích uložené motory řad Dyna a Touring. Číslo v označení motoru znamená zdvihový objem v kubických palcích, což po přepočtu do metrické soustavy dělá pěkných 1594 cm3. Žádný div, že i s jednočepovou klikou, rozvodem OHV a chlazením vzduchem kroutí tohle monstrum silou 125 Nm. V kombinaci se suchou hmotností 290 kg (na H-D hotová muší váha) to znamená, že při improvizovaném závodu ve zrychlení od semaforu trumfnete většinu motocyklů srovnatelného ražení, o autech nemluvě.
Blackline je stylově naprosto čistá motorka a najít ji ráno v garáži musí být radost, ale pokud jde o mě, je to jeden z těch (pohříchu přibývajících) modelů Harley-Davidson, u nichž je funkčnost nemilosrdně podřízena vzhledu.
Motor: vzduchem chlazený V2 Twin Cam 96B, OHV, 1584 cm3, 121 Nm
Výška sedla v zatíženém/nezatíženém stavu: 61/66 cm
Objem palivové nádrže: 18,9 l
Suchá/provozní hmotnost: 290/310 kg
Cena od: 17 040 € (411 238 Kč)
Harley-Davidson CVO Street Glide
Modely z divize Custom Vehicles Operation jsou bez nadsázky stylovým, výkonnostním i cenovým vrcholem nabídky Harley-Davidson: limitované série superexkluzivních strojů, osazených těmi nejlepšími díly. „Typický majitel některého z našich modelů řady Touring utratí za doplňky dva až tři tisíce dolarů ročně, takže modely CVO jsou vlastně docela výhodné,“ říká šéf oddělení CVO Jeff Smith. Výhodné samozřejmě neznamená totéž co levné: za zelenou CVO Street Glide byste museli zaplatit přes třicet tisíc eur, kdyby ovšem byla k mání – dvoutisícová letošní série je dávno rozebraná.
Svézt se na téhle motorce v Evropě, aniž byste si ji koupili, je zhola nemožné. Štěstí mi bohužel nepřálo ani v Americe, ale Jeff, který viděl, že o harleyích něco vím, mám je rád a o jízdu na CVO opravdu stojím, mi zařídil tuhle motorku aspoň v pátek ráno po skončení oficiální akce. Hodina po východu slunce není bůhvíco, ale pořád to stačí, abych prokličkoval zakroucené uličky obytné čtvrti jižně pod nápisem Hollywood, vyzkoušel ovladatelnost motorky v hustém ranním provozu na Hollywood Boulevard směrem na západ a naopak pořádně naložil motoru cestou zpátky po Sunset Boulevardu, jehož východní směr je takhle po ránu téměř liduprázdný.
Jestliže kterýkoli Harley je v první řadě mobilní artefakt a teprve potom motorka na ježdění, o CVO Street Glide to platí dvojnásob. Přestože čas tlačí, nemůžu nepromarnit drahocenné desítky vteřin obdivováním výjimečného laku se třpytivým efektem a ručně malovanými grafickými detaily. Vyjmenovat všechny designové libůstky, jimiž se CVO verze odlišuje od standardní Street Glide (která sama o sobě je „customizovanou“ mutací cestovního křižníku Electra Glide), by vydalo na celou stránku, tak alespoň to nejdůležitější: šedé kryty motoru, nízká konzola na nádrži s LED podsvícením, devatenáctipalcové přední kolo Agitator nebo řídítka a stupačky z designového setu Rumble Collection. Propracovaností detailů si CVO nezadá s opravdovými show biky.
Audio aparatura skrytá pod tradiční přední kapotáží „Batwing“ je silným lákadlem mnoha Touring modelů Harley-Davidson a CVO Street Glide dostala navíc stowattový zesilovač, přídavné reproduktory ve spodní kapotáži a osmigigový hudební přehrávač Apple iPod s vyrytým logem Harley-Davidson. Kdo by ale chtěl poslouchat hudbu, když může poslouchat motor Screamin’ Eagle Twin Cam 110? Poctivých osmnáct set kubíků v kombinaci s výfuky, vzduchovým filtrem a řídicí jednotkou Screamin’ Eagle dává tomuto hřmícímu kladivu točivý moment 156 Nm. Svým brutálním, drsným projevem se největší motor z nabídky H-D podobá jednostopým dragsterům, ale reakce na plyn je stejně plynulá a vstřikování bezchybné jako u ostatních modelů.
Sériová Street Glide se vzhledem ke své hmotnosti překvapivě snadno ovládá, ale i ona trpí zkrácenými drahami zadního odpružení a na nerovnostech vám pořádně proklepne ledviny. (Vím, že se opakuji, jenže tahle divná móda se šíří modelovou řadou H-D jako mor.) CVO má však místo vzduchových měchů speciálně konstruované zadní tlumiče: ten vpravo tlumí pouze při stlačení, zatímco jeho levý kolega má v popisu práce útlum při odskoku. Na velké díře stejně dostanete ránu, protože pět centimetrů zdvihu je žalostně málo, ale po většinu času působí podvozek CVO o třídu komfortněji než standardní verze. Osobně bych stejně dal přednost normálním „dlouhým“ pružícím jednotkám z Electry Glide…
Ne že by cílové skupině na komfortu odpružení nějak zvlášť záleželo. Většina majitelů bude jezdit se svojí CVO jen na krátké trasy a při výjimečných příležitostech. Vždyť součástí dodávky je i hadřík z mikrovlákna na průběžné přeleštění všech těch lakovaných, chromovaných či jinak zdobených povrchů, a také podložka pod stojan, aby motorka při parkování stále hezky rovně, ve „výstavní“ pozici. Leštěnka? Ano, ale je třeba si uvědomit, že typický majitel modelu CVO má nezřídka plnou garáž motorek různých značek a tohle je spíš důstojná ozdoba jeho kolekce než stroj na dojíždění do práce nebo dálkové cesty.
Motor: vzduchem chlazený V2 Twin Cam 110, OHV, 1803 cm3, 156 Nm
Výška sedla v zatíženém/nezatíženém stavu: 67/70 cm
Objem palivové nádrže: 22,7 l
Suchá/provozní hmotnost: 369/387 kg
Cena od: 32 000 € (772 280 Kč)
Tuhle mi prosím zabalte
Vystřídat bezprostředně po sobě hned několik modelů Harley-Davidson od základní řady až po tu nejdražší, navíc v prostředí, pro které byly zrozeny, je výjimečná příležitost ujasnit si, v čem spočívá jádro přitažlivosti těchhle svérázných, nepohodlných a nepraktických, ale neodolatelně podmanivých motorek. CVO Street Glide je impozantní a Softail Blackline úžasně stylový, ale pokud raději jezdíte než pózujete, není těžké nechat se okouzlit přednostmi základní modelové řady. Sportster nabízí všechno podstatné z Harleye, totiž zvuk, vzhled a charakter, v dostupnějším a ovladatelnějším balení. Někteří Harleyáři vám sice budou tvrdit, že Sportstery jsou pro holky, v čemž je vydatně podporuje i současná marketingová komunikace H-D, ale můžete jim odpovědět, že na „Sporty“ jezdil i Sonny Barger. A až se vás zeptají, kdo to byl, odpovězte po pravdě, že legendární prezident gangu Pekelných andělů. Ne že bych chtěl tuhle celebritu mezi americkými kriminálníky někomu dávat za vzor, ale fakt je, že ze zženštilosti byste Ralpha Huberta „Sonny“ Bargera obvinili v jeho přítomnosti jenom jednou…
Jirka Červenka