Häkkinen prodává unikátní hypersporťák. Šampion Formule 1 dá kupci i speciální zážitek

Pakliže máte na spořícím účtu zhruba 30 milionů korun, které byste chtěli investovat do vozového parku, máme pro vás tip. Bývalý světový šampion Mika Häkkinen prodává svůj jedinečný hypersporťák McLaren P1. Jedná se o jeden ze sedmi validačních prototypů nástupce legendárního McLarenu F1.
mclaren-p1-3-1100x618.jpg Zdroj: Bonhams

Hypersportů McLaren P1 obecně mnoho není. Světově proslulá značka vyrobila celkem pouhých 375 kusů. Jakmile se tedy některý objeví v aukci, fajnšmekři milující rychlou jízdu kontrolují investiční portfolia, zda náhodou nedisponují volným kapitálem na jeden výjimečný sportovní vůz navíc. A ten od dvojnásobného vítěze Formule 1 z let 1998 a 1999, Miky Häkkinena, do téhle kategorie rozhodně spadá.

Jeden ze sedmi prototypů

Häkkinen nevlastní jeden z oněch 375 oficiálních vozů, nýbrž jeden z validačních prototypů. Přesněji jde o třetí prototyp s interním označením P1 VP3, jehož je Häkkinen (zcela logicky) prvním majitelem. Rychlou jízdu milující Fin svého miláčka 10. května vydraží skrze aukční společnost Bonhams v Monaku. Cenové odhady tohoto špičkového vozidla se pohybují mezi 1,2 až 1,5 miliony dolarů, což je v přepočtu zhruba 28 až 35 milionů korun.

McLaren prototypů „péjedničky“ postavil pouze sedm a tato třetí verze, jež byla určena pro testování trvanlivosti vozu, je jediným kusem, který je (a do budoucna pravděpodobně bude) k mání. Navíc za jeho volantem v minulosti seděl jeden z nejlepších pilotů Formule 1 v historii, což jeho hodnotu také nepochybně zvedá. Nový vlastník navíc získá i speciální booklet od McLarenu, obsahující detailní poznámky z testování a další informace získané během vývojové fáze vozu. Samotný Häkkinen kupci poskytne jednodenní řídící kurz kdekoli si vítěz aukce zamane. Vidina Häkkinena na parkovišti na Jižním městě se nám ale asi nenaskytne.

Häkkinenův vůz je černé barvy s detaily v papayovém zbarvení, jež si zvolil samotný bývalý šampion. Jedná se o plug-in hybrid s 3,5litrovým twin-turbo osmiválcem a elektromotorem, s nímž si sáhne na systémový výkon lehce přes 900 koní. Dobovými konkurenty byly na začátku minulé dekády taktéž elektrifikované hypersporty Ferrari LaFerrari a Porsche 918 Spyder. Odhalení nástupce P1 bychom se měli dočkat na sklonku letošního roku.

Nástupce legendárního modelu F1

Model P1 přišel na trh zhruba 20 let po uvedení dodnes legendárního McLarenu F1 z roku 1993, jehož bylo vyrobeno 6 prototypů a pouze stovka aut vyjela oficiálně z výrobní linky. F1 byl specifický tím, že byl navržen a postaven, aby bez jakýchkoli kompromisů naplnil představy Gordona Murrayho. McLaren F1 byl v roce 1994 britským magazínem AutoCar prohlášen za nejlepší auto vyrobené pro veřejné silnice. V březnu 1998 vůz obletěl svět, když stanovil rekord pro nejrychlejší silniční automobil na světě s rychlostí 391 km/h.

„Efjednička“ plně využila zkušenosti firmy z Formule 1, když vznikala s vidinou extrémně nízké váhy a maximálního výkonu. Hmotnost byla ostatně pouhých 1,138 kg, čehož bylo dosaženo využitím špičkových materiálů jako uhlíkových vláken, titanu, hořčíku, kevlaru či zlata. Šlo o vůbec první sériové vozidlo, jež mělo monokok právě z uhlíkových vláken.

24.4.2024 7:10| autor: Petr Semecký | zdroj: Autocar, https://www.autocar.co.uk/car-review/mclaren/12c-2011-2014, https://www.latimes.com/business/la-fi-mo-autos-mclaren-p1-debut-20120918-story.html, https://www.motorauthority.com/news/1142800_buy-double-f1-world-champion-mika-h-kkinen-s-mclaren-p1, LA Times, Motor Authority

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist