Google provozuje flotilu autopilotů

Zcela nepozorovány najely počítačem řízené stroje 220 tisíc kilometrů v ulicích Los Angeles. Nezavinily ani jednu nehodu.

Americký deník New York Times přišel s překvapivou zprávou: tým inženýrů v čele se Sebastianem Thurnem provozuje ve Spojených státech flotilu bezpilotních aut. Na projektu se podílí několik známých jmen včetně společnosti Google a Stanfordské univerzity. V ulicích San Franciska a Los Angeles najely vozy přes 220 tisíc kilometrů. Zaznamenaly jedinou nehodu – do jednoho z bezpilotních strojů narazil na semaforech nepozorný řidič.

Jméno Sebastian Thurn vám možná nic neříká, ale třiačtyřicetiletý šéf laboratoře umělé inteligence na Stanfordu a zaměstnanec Googlu v jedné osobě byl duchovním otcem vozu jménem Stanley. Autonomní Volkswagen Touareg vyhrál DARPA Grand Challenge 2005, závod bezpilotních aut napříč pouští. Pouhý rok předtím nedojel ani jeden ze strojů dál než 12 kilometrů, Junior překonal 212 kilometrů s průměrem přes 30 km/h.V roce 2007 se studenti ze Stanfordu účastnili také DARPA Urban Challenge, jejich Passat „Junior“ vak skončil druhý za Chevroletem Tahoe Univerzity Carnegie Mellon. Thurn stál i za projektem Street View, v jehož rámci Google nafotil tisíce kilometrů ulic po celém světě.

Testování strojů v reálném provozu bylo dalším logickým krokem, přesto je zpráva přímo šokující. Nikdo jiný se zatím nepochlubil výsledky byť blízkými úspěchu společnosti Google. Jízda bez řidiče není v USA legální, za volanty šesti priusů a jednoho Audi TT proto sedají lidé. Jejich zásahy se omezují na minimum. Většina z nich je i tak preventivních, sami řidiči říkají, že auta by obvykle dokázala hrozící nehodě zabránit sama.Experiment probíhal bez zvláštní podpory policie, i když vývojáři své plány úřadům předem hlásili. Auta znají všechny dopravní předpisy a omezení platná na trase, před každou jízdou projel trať vůz s řidičem a elektronicky zmapoval dopravní značení. Bezpilotní stroje však samozřejmě umí reagovat i na nečekané situace a udržují si přehled o okolí v reálném čase. Používají k tomu baterii kamer a laserových senzorů.

Google prozatím nemá s projektem žádné konkrétní plány. V příštích deseti letech nebudou výsledky výzkumu k ničemu, ale pokud si společnost vytvoří významný náskok, konkurence ji bude jen těžko dohánět. Google by mohl například poskytovat své know-how a mapové podklady budouvím výrobcům bezpilotních aut. Zájem jistě budou mít také armády mnoha zemí.

autoweb.cz

11.10.2010 12:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist