autoweb.cz > Porsche > Porsche 911 > Goodyear Eagle F1 SuperSport na Porsche 911 GT3 RS & Ferrari 488 GTB: Okruhový piknik na zahradě boháče (reportáž)
Goodyear Eagle F1 SuperSport na Porsche 911 GT3 RS & Ferrari 488 GTB: Okruhový piknik na zahradě boháče (reportáž)
V Evropě existuje spousta krásných závodních okruhů, a to ani nemusíme jezdit daleko. Nürburgring, Spa-Francorchamps, Salzburgring nebo i Masarykův okruh, který považují i největší hvězdy motorsportu za jeden z nejúžasnějších chrámů rychlosti na světě, nadchnou nejen svým náročným schématem, ale také dechberoucí scenerií okolo.
Jeden méně známý závodní okruh na samém jihu Španělska, který má na svědomí nizozemský podnikatel Klaas Zwart, také stojí za řeč. Jak název okruhu napovídá, stojí třeba i za svým superpsortem Ascari KZ1. Jednou si řekl, že by si mohl postavit i závodní okruh. A ne jen tak ledajaký.
Jeho aspirací nebylo přitáhnout na okruh nejslavnější závodní série, naopak okruh je užší, únikové zóny zdaleka nevyhovují potřebným standardům a celkově slouží trať k ryze soukromým účelům – k testování a zábavě, především pro bohatou klientelu, které majitel okruhu zaručuje naprosté soukromí. Jak sám říká, pokud jste celebrita a vyletíte ve svém supersportu do kačírku, ochranka kolem okruhu zajistí, že se to nedostane do bulváru.
Členství v klubu je velmi exkluzivní záležitostí. Za 160 tisíc eur plus 10 tisíc ročně získáte 20leté členství s možností 50 okruhových dnů podle libosti pro sebe a dalších 12 přátel. Zdá se vám to hodně? Levnější tříleté členství vyjde jenom na 40 tisíc eur… Dostat se na Ascari je tedy příležitost, která se příliš často neopakuje.
Okruh je situovaný v horském prostředí severně od Malagy a nedaleko historického města Ronda. Výhled do okolí je tu naprosto fantastický a velmi nezvyklé je i samotné pojetí okruhu. Nenajdete tu žádné velké, staré a oprýskané depo, které pamatuje historii, ale naopak skromné, zato s boxy, hotelem, restaurací a zahradou s bazénem. Už jste se někdy koupali na závodním okruhu?
Ale zpátky do práce. I když tohle bude spíš pořádná zábava. To, proč tu jsme, je představení a testování zbrusu nové řady vysoce výkonných pneumatik Goodyear Eagle F1 Supersport, které tvoří pomyslnou vlajkovou loď výrobce a navíc přicházejí do stále rostoucího segmentu UUHP.
Okruh je rozdělený na tři části o délce zhruba půldruhého kilometru, tedy trochu delší než třeba okruh v Sosnové. V první části budu řídit zbrusu novou Alpine A110 na inovovaných pneumatikách Eagle F1 Asymmetric, které se chlubí lepší schopností odvádět vodu a odolávat tak aquaplaningu.
Vyrážím na zmáčený asfalt a ihned se začínám královsky bavit. Jednak A110, se kterou jsem ještě bohužel neměl tu čest, se ukazuje jako velmi schopné sportovní náčiní, které má sice svoje tradiční francouzské neduhy, zato také úžasně hravý podvozek. Rozhodit zadek je hračka, zároveň se mohu dokonale spolehnout na přilnavost předních pneumatik, což je na vodě vždy to nejdůležitější. Goodyear Eagle F1 Asymmetric tu jsou však spíš jenom do počtu a to hlavní přichází hned vzápětí.
Goodyear Eagle F1 Supersport zkouším na novém Ferrari 488 GTB v části trati, která je typická svými rychlejšími rovinkami a ostrými vrácáky. Několik moderních Ferrari jsem už řídil, ale nic vás nepřipraví na vzpínajícího se koníka se silou 670 koní. Kupodivu je to celkem příjemně a delikátně ovladatelné auto, které se vás nepokouší pomocí obří turbodíry zabít hned v první zatáčce. Svůj podíl na tom mají samozřejmě i pneumatiky.
Eagle F1 SuperSport představují příjemný kompromis mezi silniční a okruhovou pneumatikou. Pevná žebra běhounu zajišťují citlivé změny směru, nenarušují zpětnou vazbu řízení, zatímco masivní uzavřený vnější dezén ramenní oblasti umožňuje vyšší zátěž v zatáčkách. Tuhá bočnice dále zlepšuje bezprostřednost pokynů do řízení, aniž by utrpělo pohodlí.
Ačkoli Eagle F1 SuperSport jsou primárně určené do sucha, díky kombinaci různých směsí s vnější částí běhounu tvořenou suchou směsí a třemi bloky ve střední části pneumatiky, vyrobenými ze směsi vyladěné pro vlhké podmínky, si poradí i s nenadálou změnou počasí.
Dalším stupněm nové řady jsou pneumatiky Eagle F1 SuperSport R, které mají ještě větší přilnavost a přesnost řízení. Základem je směs s vysokým koeficientem tření, která poskytuje perfektní záběr na suchém povrchu, vynikající stabilitu v zatáčkách potom zajišťují spojníky ve vnitřních drážkách běhounu, které omezují deformaci bloků působením extrémních sil v zatáčkách.
Testování Eagle F1 SuperSport s přídomkem R je pomyslnou třešničkou, jelikož probíhá v ostrém Porsche 911 GT3 RS, navíc na velmi technické a zatáčkovité části Ascari. Tohle je stroj, do kterého jsem vždycky toužil usednout. A konečně je to tady! Bohužel času není mnoho a v záplavě plamenných pokynů mého italského instruktora na sedadle spolujezdce si nestíhám vychutnat tuhle úžasnou okruhovou hračku plnými doušky.
Goodyear si připravil ještě jednu pneumatiku – Eagle F1 SuperSport RS, která má ze všech zatím nejzávodnější charakter. V podstatě je to semislick s naprostým minimem vzorku (a to doslova, jelikož nová pneumatika má na sobě pouze 5 mm materiálu pro zachování co největší tuhosti a stability běhounu). Na dojetí na okruh a celodenní dovádění zdaleka nejvhodnější pneumatika, jenom vás nesmí cestou domů zastihnout déšť.
Bohužel otestovat SuperSport RS nemohu, jelikož Porche 911 GT2 RS je už hodně ostrá hračka na to, aby ji naši hostitelé půjčili každému na potkání. Ze zvědavosti se však ptám, kolik toho gumy této specifikace vydrží. Odpovědí mi je, že samozřejmě záleží na jízdním stylu, nicméně několik okruhových dnů přežijí i na Nordschleife.
Ostatně na samotné prezentaci sice každé ráno obuli čerstvou sadu ef-jedniček, aby každá skupina novinářů měla gumy nejvyšší kvality, nicméně po celém dni ostrého ježdění jevily jenom minimální opotřebení. A to je dostatečná známka toho, že v Goodyearu odvedli dobrou práci.