autoweb.cz > General Motors > GM představilo nové malé motory Ecotec, vrcholem je 1.5 Turbo s výkonem 167 koní
GM představilo nové malé motory Ecotec, vrcholem je 1.5 Turbo s výkonem 167 koní
Modulární už nejsou v zájmu úspory nákladů na vývoj a výrobu jen platformy ale rovněž pohonné jednotky, jako to předvádí třeba BMW se svými benzínovými i naftovými motory a nově rovněž rodina nových malých agregátů koncernu General Motors nesoucích tradiční označení Ecotec.
Americká automobilka se ve své tiskové zprávě o technických detailech příliš nerozepsala, takže nečekejte od nás hodnoty normované rozteče válců, vrtání či materiálovou rozborku, něco ale přeci jen prozradila. Celkově jde o jedenáct nových tří a čtyřválců s objemem 1,0 až 1,5 litru, přičemž podle konkrétní aplikace budou atmosférické anebo přeplňované.
Výkon těchto pohonných jednotek se bude pohybovat od 76 do 167 koní a maximální točivý moment ohraničují hodnoty 95 a 250 newtonmetrů. Pokud jde o nasazení nové generace motorů, jeden z nich se již objevil pod kapotou Opelu Adam. Jde o přeplňovaný tříválec Ecotec o objemu 1,0 litru, který ve slabší verzi nabídne 90 koní a 166 Nm, zatímco silnější varianta bude mít 115 koní a identický točivý moment.
Zajímavé je, že GM ve svém sdělení nezmiňuje čtyřválcovou čtrnáctistovku s přímým vstřikováním a turbodmychadlem, která se rovněž objevila na ženevském autosalonu ve vrcholném Opelu Adam S. Pokud nám je známo, také tento motor disponující 150 koňmi by měl patřit do nové rodiny Ecotec.
Místo toho je v oficiálním textu zmínka o příští generaci Chevroletu Cruze, která bude představena ještě letos jako model roku 2015. Pro ni je taktéž nachystána jednotka 1.4 Turbo o výkonu 150 koní a točivém momentu 235 Nm, která bude za příplatek spřažena s novou dvouspojkovou převodovkou a pak atmosférický čtyřválec 1,5 litru se 114 koňmi a 146 newtonmety.
Zpráva vysloveně říká, že jde o vůz chystaný pro čínskou klientelu, což je nepochybně jen dalším signálem, že bychom s novým modelem Cruze v EU počítat už neměli. Tedy… General Motors právě tohle přímo netvrdí, každopádně vyklizení pozic Chevroletu z Evropy formálně potvrzeno máme.
Čím by měly být nové pohonné jednotky zajímavé? General Motors podle očekávání slibuje vysokou účinnost, nízkou spotřebu, schopnost kombinovat je s hybridní technikou či spalovat alternativní paliva a zazněla i zmínka o vysoké kultivovanosti. Američané se dokonce nebojí ani přímého srovnání. Nové turbo o objemu 1,4 litru je údajně o 50 procent tišší než 1.4 TSI EA211 koncernu Volkswagen a o 25 procent tišší oproti litrovému tříválci Ecoboost od Fordu.
Nové motory koncernu GM jsou součástí globálního strategie vrcholící v roce 2017. Tou dobou by měly továrny v Číně, Spojených státech, Mexiku, Maďarsku a Jižní Koreji chrlit podle plánu přes dva a půl milionu těchto pohonných jednotek (ročně) a montovat je pod kapoty pěti značek a celkem až sedmadvaceti modelů.