autoweb.cz > autosalon > General Motors chce diesely, kupuje VM Motori
General Motors chce diesely, kupuje VM Motori
Až dosud se v Americe dávaly diesely jen do zemědělských strojů a traktorů. Většina běžných Američanů neměla ani ponětí, jak kultivovaný, úsporný a pružný dokáže být moderní naftový motor. Americké automobilky neměly žádnou motivaci dieselové motory do svých vozů montovat – tedy, pokud mluvíme o jejich domácím trhu. Horší to je, když se rozhodnete expandovat někam, kde lidé diesely chtějí. Jistým řešením je nakoupit motory od jiné automobilky, ale není to příliš ekonomické.
General Motors na to ale jde chytře. Od firmy Penske Corp. koupil padesátiprocentní podíl v italské společnosti VM Motori S.p.A., která má s diesely nesrovnatelně víc zkušeností. Druhá polovina akcií zůstává v držení firmy Penske a GM s ní utvoří Joint Venture, který bude VM Motori řídit. Už na jarním ženevském autosalonu se GM nechalo slyšet, že ve spolupráci s VM Motori vyvine turbodieselový V6 o objemu 2,9 litru, pro Cadillac CTS sedan, který by se měl v Evropě začít prodávat v roce 2009.
„Koupě podílu ve VM Motori vyplynula z našeho odhodlání začít s dieselovou technologií a staví na našem dosavadním partnerství s firmou,“ řekl reportérům listu Automotive News Europe Dan Hancock, viceprezident globálního vývoje motorové divize GM Powertrain. GM se podle něj nehodlá zaměřit jen na evropský trh s osobními auty, chce nabídnout diesely i do lehčích užitkových vozidel. V Americe je tradičně pohánějí velkoobjemové benzínové motory, ale na jiných trzích, jako je Čína, Rusko, Indie, či Latinská Amerika, je poptákva po dieselech nesrovnatelně větší.
„Lehká užitková vozidla tvoří u nově vznikajících trhů až 32% všech prodaných automobilů,“ řekl Hancock. „Je to velká příležitost, kterou si nechceme nechat ujít.“
Ve vývoji jsou minimálně dva motory, kromě zmíněného šestiválce ještě motor V8 4,5 litru, který by se měl objevit v modelech Hummer H2, Chevrolet Silverado a GMC Sierra. U všech dieselových modelů se čeká úspora paliva v řádu 25-30%.
V jakých amerických modelech se dieselové modely objeví není zatím jisté. Podle Hancocka záleží zejména na emisních limitech, které vejdou v platnost v roce 2010.
„Musíme se pojistit na více místech najednou,“ řekl. GM zkoumá, které z jeho automobilů by mohly nejvíc těžit z dieselových a hybridních technologií. Bob Lutz, viceprezident GM, ovšem v minulém týdnu prohlásil, že v průběhu několika let GM nabídne diesely v osobních autech ve všech 50 státech USA.
Honza Koubek, Automotive News Europe