Francouzská značka DS integrovala umělou inteligenci do svých aut. Pokrok, nebo další rozptýlení řidiče?

ChatGPT se dostal už i do aut. Pokrok, nebo další rozptýlení řidiče? Zeptali jsme se umělé inteligence
20240404_094158-1100x618.jpg Zdroj: DS

Pojem umělá inteligence se začíná čím dál častěji skloňovat snad napříč všemi obory. Ačkoli se pro některé stává účinným nástrojem pro jejich povolání, jiní vidí dosud neřešené problémy s ní spojené. Ať je to jakkoli, nového trendu si všimly i automobilky a jedna z nich už ChatGPT ve svých vozech začala nabízet. Měli jsme možnost ho vyzkoušet naživo.

S plánem instalovat do nových vozů umělou inteligenci před pár měsíci vyrukoval německý koncern Volkswagen, jenomže značka, co ji jako první začala reálně v autech nabízet, se jmenuje DS. Francouzský výrobce luxusních automobilů totiž integroval ChatGPT do všech svých modelů. I když jde o starší verzi 3.5, z hlediska využitelnosti je více než dostačující, jelikož novější 4.0 je orientovaná spíše na tvorbu obrázku a videí, což v autě řidič nepotřebuje.

Setkat se s novou funkcí můžete už v malém SUV DS 3, kde je součástí online navigace u třetí výbavy Esprit de Voyage. Ostatní specifikace ji mají pouze v rámci paketu. Většího sourozenec DS 4 má tuto technologii dostupnou už od druhé úrovně Performance Line a modely DS 7 a DS 9 ji nabízejí standardně ve všech provedeních, a to zdarma na tři roky s možností prodloužení. Kolik to ale bude následně stát, zatím automobilka nezveřejnila.

A jak vlastně funguje?

To jsme měli možnost vyzkoušet na české prezentaci na pražském Proseku, kam francouzská značka nachystala hned několik vozů s nainstalovanou umělou inteligencí. My jsme sedli do rodinného SUV DS 7 a hned zkraje jsme se ho zeptali, jaké auto by nám doporučil. Ženský hlas následně odpověděl poněkud obšírněji, na čem všem výběr závisí a ani po navržení značky nebyl nijak konkrétní. Překvapující ovšem bylo, že po celou dobu byl používán mužský rod.

Funkce se spouští buď tlačítkem na volantu a nebo pomocí zvolání hesla: „Ok, Iris!“ V podstatě jde o stejný systém, jaký můžete znát u hlasového asistenta jiných automobilek, s tím, že u DS umí pracovat s všeobecnými informacemi a dokáže například na základě navigace navrhnout zajímavá místa v okolí, kde se nacházíte, a také zároveň ovládat některé systémy vozu. Stačí říct, že je vám zima a automaticky zvýší teplotu klimatizace, zapne také vyhřívání sedadel a podobně.

Škoda jen, že nedokáže doporučit nejlepší restaurace v dané lokalitě na základě hodnocení z internetu. A nevýhodou je, že s umělou inteligencí nelze souvisle komunikovat a pokaždé, když dohovoří, tak se musí znovu spustit. Naopak výhodou je, že jí můžete kdykoli utnout. A vězte, že to oceníte. Na sebejednodušší otázku totiž reaguje několika větami, což po chvíli začíná být docela otravné. Umí sice říct vtip, ale když chcete další, tak zopakuje ten předchozí.

České zastoupení automobilky říká, že se umělá inteligence stále učí a v jednom případě se setkali i s tím, že sdělená informace byla chybná. Nicméně když byla na to upozorněna a opravena, odpovídala pak už podle nových informací. My jsme se během krátké chvíle, co jsme měli na seznámení, s tímto problémem sice nesetkali, ale za to jsme se pobavili, když jsme dali příkaz: „Najdi nejlepší neapolskou pizzerii!“ Systém začal mluvit o polské pizzerii. Je tedy patrné, že jsou určité věci, kde se ještě dá zapracovat, každopádně jde o zajímavou funkci, která posouvá hlasového asistenta zase o kousek dál.

 A co na to ChatGPT?

Zeptali jsme se umělé inteligence, co říká na zakomponování technologie ChatGPT do vozu. Ačkoli sice podle ní neexistuje známa automobilka, co by ho integrovala přímo do vozu. Podle ní to přináší řadu výhod, ale i rizik.

„ChatGPT ve vozech znamená revoluci v interakci s vozidlem. Automobil vybavený osobním AI asistentem dokáže poskytnout navigační asistenci, doporučení zábavy, a dokonce se s vámi bavit přirozeným jazykem. Ať už jste na dlouhé cestě nebo se probíjíte městským provozem, ChatGPT může zlepšit zážitek z jízdy nabízením personalizované asistence a zábavy. Nicméně je důležité zajistit, aby jeho integrace neohrozila bezpečnost a soukromí,“ reagovala umělá inteligence.

Zároveň také podotkla: „Integrace ChatGPT do automobilů přináší různá rizika, včetně odlákání pozornosti řidiče, možných nepřesností a nedorozumění ve vyjadřování, potenciálního zneužití osobních dat, závislosti na technologii a hrozeb kybernetických útoků.“ Podle ní je nezbytné, aby výrobci automobilů a vývojáři technologie pečlivě přemýšleli o těchto rizicích a přijímali opatření k minimalizaci negativních dopadů a zajištění bezpečnosti a soukromí uživatelů.

 

12.5.2024 7:11| autor: Martin Lankaš | zdroj: DS Automobiles, Osobní zkušenost, Prezentace

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist