Francouzi mají velmi šikovný systém čtyřkolky, který řeší dvě mouchy jednou ranou

offroad3-1100x618.jpgCelá galerie 27 Zdroj: Peugeot

Se zimním obdobím a zasněženými silnicemi napadne nejednoho motoristu   myšlenka na potřebu pohonu všech čtyř kol. Jezdit takovým autem v zimních měsících je pro většinu řidičů snadnější, pohodlnější a bezpečnější, zejména v podmínkách s nižší přilnavostí vozovky.

Řidiči mají nejen větší pocit jistoty a bezpečí za volantem, ale také komfortu, kdy vyjedou téměř každý zasněžený kopec bez nutnosti vystupovat z auta a řešit nasazování sněhový řetězů, které mnohdy nemusejí s poháněnou jednou nápravou vůbec stačit.

Každá mince má ale dvě strany, na což je nutné myslet při pořizování vozidla s pohonem všech kol. Čtyřkolky jsou pochopitelně těžší, tedy méně úsporné, hrozí riziko vyšších servisních nákladů a v neposlední řadě je třeba mírně přizpůsobit také styl jízdy, zejména myslet na to, že snadno nabranou rychlost díky zvýšené trakci už není stejně snadné zkrotit a ubrzdit.

Bez pohonu všech kol se dnes neobejde už žádný výrobce, jelikož popularita tohoto technického vybavení roste a zákazníci čtyřkolku stále častěji vyžadují. V některých tržních segmentech, hlavně luxusnějších, se drtivá většina vozů prodává s pohonem všech kol, na druhou stranu se automobilky čtyřkolek také zbavují z důvodu emisní přítěže.

Podobně k tomuto problému přistupovala i automobilka Peugeot a nabídkou pohonu všech kol disponovala jen v omezené míře. Peugeot ovšem absenci čtyřkolky v nedávné době vyřešil velmi elegantně a chytře. Řešení tohoto nedostatku přinesla až vlastně nutnost řešení jiného problému – snižování emisí.

Řeknete si, že snížení emisí, a tudíž s tím spojené spotřeby paliva pochopitelně nedocílíte navýšením celkové hmotnosti vozidla zástavbou pohonu všech čtyř kol. Jenže Peugeot našel způsob, který vyřeší dvě mouchy jednou ranou.

Plug-in hybridní čtyřkolka

Plug-in hybridní Peugeot 3008 4Hybrid dosahuje kýženého snížení spotřeby a vyhovění emisním předpisům a zároveň jako bonus získal pohon všech kol. Spalovací motor 1.6 PureTech o výkonu 200 koní pohání přední kola, zatímco akumulátory s kapacitou 13,2 kWh zásobují dva elektromotory.

První o výkonu 110 koní je umístěný vepředu a spojený s automatickou převodovkou e-EAT8, druhý umístěný vzadu disponuje mírně vyšším výkonem 112 koní a pohání zadní kola. Běžně tedy lze auto používat jako čistý dobíjecí elektromobil s tichým a šetrným pohonem s dojezdem až 59 km podle metodiky WLTP.

V případě náhlé potřeby maximální dynamiky nastartuje spalovací motor a snadno využijete impozantního systémového výkonu 300 koní a točivého momentu 520 Nm. Díky tomu je Peugeot 3008 4Hybrid doposud nejvýkonnějším sériově vyráběným autem v historii značky! Z nuly na 100 km/h zrychlí za impozantních 5,9 sekundy a upalovat dokáže maximální rychlostí 240 km/h.

Když ovšem nastanou opravdu drsné podmínky, můžete se zase spolehnout na chytrý pohon všech kol, který přenese maximum točivého momentu na vozovku a poskytuje tak lepší trakci na obtížném povrchu.

Jízdní režim 4WD je navíc k dispozici také v čistě elektrickém režimu. Výsledkem je tak bezchybná přilnavost na mokrých, blátivých i zasněžených silnicích, jelikož je energie distribuována rovnoměrně na všechna čtyři kola.

Vypadá to, že má tento přístup jenom samé výhody. Je ovšem třeba zmínit, že plug-in hybridní automobil má i svoje úskalí a rozhodně není řešením pro každého majitele. Pokud řidič nemá vyřešený prostor, kde jej pravidelně dobíjet a používat jej v podstatě jako elektromobil, případně na dobíjení zapomíná, naopak se stane zátěží v podobě vyšší spotřeby paliva.

Peugeot 3008 4Hybrid 300 e-EAT8 stojí od 1 200 000 korun vč. DPH ve výbavovém stupni GT, případně o 70 tisíc víc ve stupni GT Pack. Specifikem vrcholné verze 4Hybrid je atraktivní čalounění interiéru šedou Alcantarou s prošíváním.

Svěží vzhled a moderní technologie

Stejně jak pro vrcholnou plug-in hybridní verzi se čtyřkolkou, tak pro základní varianty s pohonem předních kol platí, že nedávno prošly faceliftem, který přinesl svěží vzhled a více moderních technologií na palubě.

Nová bezrámová maska chladiče přináší větší styl, kdy lamely pod projektory spojují všechny prvky do jednoho celku. A konečně je stejně jako u celé řady Peugeot na kapotě hrdě umístěno označení modelu. Verze GT a GT Pack mají specifickou masku chladiče s motivem, který zvýrazňuje modernější vzhled jednotlivých verzí.

Přepracovány byly i přední světlomety, které jsou agresivnější a od první úrovně výbavy používají LED technologii. Navazují na ně zalomená světla pro denní svícení s chromovou špičkou. Tento světelný podpis dokonale zapadá do současného stylu Peugeot a je na první pohled identifikovatelný. U úrovní GT a GT Pack nabízejí Full LED světlomety ještě výraznější hi-tech vzhled díky rozšíření světelného podpisu a funkci přídavného osvětlení do zatáčky.

Modernizovaná zadní světla používají technologii Full LED, a to včetně couvacích světel, a mají tvar 3D lvích drápů pro energický světelný podpis. Směrovky zase používají posuv světla. Světla jsou ukryta za průhledným kouřovým sklem, které navazuje na černou lištu zavazadlového prostoru a vizuálně rozšiřuje zadní část.

Za zmínku stojí také novější interiér s architekturou Peugeot i-Cockpit, který je ještě modernější a luxusnější. Digitální přístrojová deska s úhlopříčkou 12,3 palců, kterou lze plně konfigurovat a přizpůsobit, je vybavena digitálním panelem s technologií „Normally Black“ pro vysoce kvalitní vykreslení s lepší čitelností a kontrasty.

Nový centrální dotykový displej s úhlopříčkou 10 palců a vysokým rozlišením doplňuje sada sedmi elegantních tlačítek „toggles switches“ připomínajících klapky klavíru, které umožňují přímý trvalý přístup k hlavním funkcím zajišťujícím komfort. Plug-in hybridní verze mají navíc speciální tlačítko umožňující přístup k nabídce elektrických funkcí.

Na středové konzole jsou nyní všechny vozy se spalovacím motorem a automatickými převodovkami standardně vybaveny voličem režimu jízdy, který umožňuje řidiči zvolit mezi režimem Normal, Sport a Eco, v případě plug-in hybridních verzí navíc režimy Electric a Hybrid, přičemž vrcholná verze 4Hybrid nabízí ještě jízdní režim 4WD s maximálním využití pohonu všech kol.

Když chybí čtyřkolka

Pokud tedy není možnost dobíjet plug-in hybrid, je lepší volbou pořídit si auto s klasickým spalovacím motorem. Přestože Peugeot nenabízí k takovým konfiguracím pohon všech kol, stále má docela elegantní řešení, jak pomoci při snížených adhezivních podmínkách a v mírnějším terénu.

Prvním je systém Grip Control, který naleznete v modelech Expert a Traveller. Tento systém pomáhá poháněné přední nápravě přenést výkon na povrch pomocí optimalizace stabilizačního systému a výkonu motoru. Volit lze mezi pěti různými jízdními režimy, které se hodí pro jiné podmínky.

Standardní silniční je vhodný pro jízdu po asfaltu. Režim Sníh se snaží přenášet maximum točivého momentu na obě přední kola, zatímco režim Bláto naopak využívá kolo s vyšší adhezí a supluje tak funkci samosvorného diferenciálu. Mód Písek využívá minimálního výkonu motoru a snaží se tak předcházet zahrabání poháněných kol. Pátým režimem je pak úplné vypnutí stabilizace.

Grip Control ve spojení s druhou šikovnou funkcí Hill Assist Descent Control, která pomáhá s klesáním z příkrého kopce, tvoří dohromady systém Advanced Grip Control. Ten je k dispozici pro modely 2008, 3008, 5008, Rifter a Partner.

Jedním z nejnebezpečnějších manévrů v terénu je totiž sjíždění svahů, ať už jím je nezpevněná polní cesta, nebo zasněžený kopec u chaty. Systém udržuje konstantní rychlost 3 km/h bez nutnosti ovládat brzdu, kterou by se mohlo vozidlo destabilizovat.

Ačkoliv jsou současné systémy Hybrid4, Grip Control a Advanced Grip Control z dílen Peugeotu vyspělé stejně jako systémy kontroly trakce a stabilizace, za zhoršených povětrnostních podmínek nejsou všemohoucí a vždy je třeba dodržovat několik základních pravidel pro bezpečnou jízdu na sněhu a ledu.

Těmi jsou hlavně plynulost a předvídavost. Všechny manévry dělejte s rozvahou a snažte se nedělat ukvapené a zbrklé úkony. S volantem zatáčejte plynule a na brzdu šlapejte jemně. Mějte na paměti, že snadno nabranou rychlost díky pohonu všech kol je mnohem těžší ubrzdit a zásadním faktorem, který není radno podceňovat, jsou kvalitní zimní pneumatiky.

6.1.2021 8:20| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist