autoweb.cz > Mercedes-Benz > Formule 1: Od roku 2013 turbo a nová omezení
Formule 1: Od roku 2013 turbo a nová omezení
Nad rozhodnutím Mezinárodní automobilové federace (FIA) visí mnoho otazníků. Ale tak už to bývá, když o důležitých věcech rozhodují lidé, kteří všechno vidí jen na papíře… Dokonce i Bernie Ecclestone byl proti zavedení nových přeplňovaných motorů, stejně tak například Mercedes-Benz nebo Ferrari. Nové motory prý v době úspor silně zatíží rozpočty týmů a také to vůbec nemusí prospět sledovanosti.
FIA ale rozhodla jinak. Od roku 2013 budou mít motory Formule 1 pouze čtyři válce, objem 1,6 litru, turbodmychadlo a otáčky omezené na 12 000 ot./min. Podle FIA prý nové „k přírodě šetrné motory“ sníží spotřebu o 35 %. Možná ale zapomínají u FIA na to, že motory F1 zpravidla jezdí na plný plyn a když prostě chcete 700 koní výkonu, musíte spálit odpovídající množství paliva. Downsizing přeci funguje hlavně při částečném zatížení, leda by formule celý závod následovaly safety car…Odpůrci nových pravidel varují, že nové motory přinutí týmy zpomalit. FIA totiž také omezila počet motorů na jednu sezónu (místo osmi teď jen pět) a stáje F1 budou muset s motory nakládat opatrně. Diváci tak prý přijdou o rychlost a o souboje do konce. Podle kritiků se dá očekávat, že od poloviny závodu budou všechny týmy už jen „chladit“.
Formule 1 měla být „královnou motorsportu“, ale s každou novou radikální změnou je pomalejší a pomalejší. Aby za chvíli i okruhové závody šestitunových tahačů nebyly rychlejší. Red Bull, který letos vyhrál šampionát jezdců i konstruktérů, však ví, jak by taková formule mohla vypadat, kdyby ji nesvazovala žádná pravidla.
autoweb.cz