Formule 1 je nejdražší sport na světě. Přední křídlo stojí jako nová limuzína a motor jako luxusní vila

Zjistili jsme cenu monopostu formule 1 a náhradních dílů. Týmy jsou schopné za jeden závodní vůz utratit více než čtvrt miliardy korun.
fxjh-euwwaql8ce-2-1100x618.jpg Zdroj: Red Bull Racing

Formule 1 je jedním z nejdražších sportů na světě. Částky, které týmy ročně utratí, jsou astronomické. Jen jedna sezóna může vyjít na 3,5 miliardy korun. Dříve to mohlo být i více, nicméně kvůli nově zavedeným rozpočtovým stropům mají stáje omezený budget. Jak je ale možné, že královna motosportu je tak extrémně drahá?

Velkou část výdajů tvoří náklady mimo vývoj závodního auta, mezi které patří například zázemí pro celý tým, logistika vybavení, ubytování, strava a podobně. Nicméně nejdražší položkou ve formuli 1 je samotný monopost, který má hodnotu jako 830 vozů Škoda Fabia.

Zjistit přesnou částku závodního auta F1 je složité, jelikož vyčíslit vývoj jednotlivých komponentů v podstatě není možný. Ovšem díky informacím ze stáje Red Bull Racing víme, kolik stojí jednotlivé náhradní díly.


Reportáž o formuli 1


Přední křídla a zavěšení kol se mění nejčastěji

Závody formule 1 jsou extrémně náročné a piloti se často nedokáží vyvarovat kolizím s ostatními jezdci či bariérami. Jenže i sebemenší ťuknutí stojí týmy obrovské peníze. Nejčastěji se tak při závodech mění přední přítlačné křídlo, které je velmi náchylné na poškození. Jeden takový nos se spoilerem stojí bezmála 3,7 milionu Kč.

Podobně je na tom i zavěšení kol, které se může rozbít i při sebemenším kontaktu se zdí. Složité uskupení karbonových ramen, tlumičů a stabilizátorů stáje stojí přibližně 100 tisíc dolarů, tedy 2,2 milionu korun.

Volant je za cenu malého bytu v Praze

Velmi drahým komponentem je volant, který má hodnotu okolo 4 až 5 milionů korun. Je to z toho důvodu, že volant formule 1 v sobě ukrývá veškerou řídící elektroniku monopostu a v podstatě funguje jako jeho mozek. Pilotům se vyrábí na míru a pouze jeho sestrojení inženýrům v továrně zabere 80 hodin práce.

Nejdražšími položkami jsou motor, převodovka a šasi

Zde je důležité zmínit, že týmy formule 1 mohou v průběhu sezóny nasadit pouze omezený počet pohonných jednotek či převodovek. Toto pravidlo se zavedlo z prostého důvodu – aby stáje méně utrácely. Pokud však tým nemá na výběr (například kvůli technickým problémům) a potřebuje motor nebo jiné komponenty pohonného ústrojí vyměnit, dostane v závodě přísnou penalizaci v podobně ztráty pozic na startu.

Možná to může vypadat zbytečně, ale cenovky agregátů a převodovek formule 1 jsou tak vysoké, že to v konečném důsledku dává smysl. Zjistit konkrétní pořizovací cenu těchto komponentů je velmi složité, ale podle dostupných informací stojí 1,6 litrový šestiválec s hybridní technologií okolo 200 milionů koruna a sekvenční 8stupňová převodovka 12 milionů Kč.

Celková cena přesahuje čtvrt miliardy korun

Levný není ani samotný karbonový monokok, který piloty chrání při těžkých haváriích. Jeho cenovka se bez problému dostane přes 15 milionům korun. Po sečtení zjistíme, že pouze za šasi s motorem a převodovkou týmy zaplatí více než čtvrt miliardy korun a za kompletní závodní aut dokonce 330 milionů korun.

22.6.2023 7:49| autor: Robin Běhal | zdroj: Red Bull

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist