autoweb.cz > Ford > Ford Ka > Ford Sportka > Ford Sportka
Ford Sportka
Na tvary základního Ka se díváme už osm roků a dá se směle říct, že z pohledu průměrné životnosti už o dva roky přesluhuje. Od počátku bylo Ka známé svým citlivým řízením, příjemnou obsluhou a sympatickým pocitem z jízdy, ale ani se současnou vylepšenou sedmdesátikoňovou třináctistovkou nelze dělat zázraky. Svou vrozenou lehkostí a kompaktními rozměry se mohlo klidně stát pokračovatelem malých a rychlých hatchbacků po vzoru Peugeotu 205 GTi a spol, ale až doposud mu k tomu chyběl motor.
V porovnání se západními trhy se k nám dostává s téměř ročním zpožděním a v nabídce Fordu se doplňuje s kabrioletem StreetKa, který u nás už nějakou dobu jezdí. Od základního Ka se odlišuje roztaženějšími boky, šestnáctipalcovými ráfky, hlubším předním průduchem, výraznými mlhovkami a středově umístěným světlem zpátečky na spodní hraně zadního nárazníku. Uvnitř je největším rozdílem řadicí páka s malou hladkou hliníkovou koulí, která patří k převodovce převzaté s Pumy. Na futuristicky tvarovaném interiéru z tvrdých černých plastů se jinak nic nezměnilo. Díky nezaměnitelnému profilu a tvaru vykouslých blatníků je lehké splést si při prvním pohledu Sportka se základní verzí, ale když je postavíte vedle sebe, svalnatější tvary, větší kola, snížený podvozek, zadní spoiler a odhodlanější čelní maska ten dojem rychle napraví.
Osmiventilový litinový motor Duratec sice nevyniká úplnou hladkostí při vytáčení, ale na druhou stranu mu vůbec nevadí nízké otáčky a s nízkou hmotností 934 kg si dokáže na každý rychlostní stupeň poradit se svižným zrychlením. Za všech okolností startuje na první škrábnutí, příjemně se sbírá od patnácti set otáček a bez problémů pokračuje až těsně nad šest tisíc, ve kterých začíná červené pole. Za jízdy slyšíte více motor a převodovku než zadní tlumivku a při vytáčení i ubrání plynu má motor hlubší zábavný tón. Z objemu 1,6 l dokáže vyždímat 95 koní a 135 Nm točivého momentu, což naprosto odpovídá jednoduchosti a nenáročnosti jeho konstrukce.
Nejen díky zvýšenému výkonu se Sportka může řadit mezi nejzábavnější malá auta na silnici. Svůj velký podíl na tom má jak přepracovaný podvozek, tak magická převodovka s krátkými převody. Kdyby se na světě rozdávaly ceny převodovkám stejně jako motorům, tahle by musela dostat jednu z nich. Má krátké dráhy řazení, každý stupeň přesně cítíte v ruce a přitom nikde nezadrhne, dorazy jsou pevné a když rychle zařadíte, v ruce cítíte jen jemné koncové cinknutí. V kombinaci s výborně umístěnými pedály jdou meziplyny velmi hladce, i když na vyšší otáčky motoru musíte čekat o zlomek sekundy déle než byste chtěli, a zrychlení z nuly na sto za 9,7 s se vám zdá vždy rychlejší než ve skutečnosti, protože si všeho tak užíváte. Dálniční cestování není vzhledem k příjemnému nastavení podvozku samo o sobě problém, ale s krátkou pětkou a narůstajícím hlukem od motoru je dlouhodobé tempo omezené na rychlost kolem povoleného limitu, čemuž odpovídá i udávaná maximálka 174 km/h.
Sportka je určena hlavně pro okresky, na kterých dá plně vyniknout všem zásahům provedeným na podvozku. K nim patří rozšíření rozchodu kol o 22 mm, snížení světlé výšky o 14 mm, pevnější uložení předních závěsů, o třetinu pevnější stabilizátor a zadní zkrutná náprava, pevnější pružiny a šestnáctipalcové ráfky s pneumatikami 195/45. Vylepšené je i řízení, které má omezený účinek posilovače v neutrální poloze a s pevnějším sloupkem volantu, teflonovou výstelkou pro vodicí tyč a hřebenem napevno spojeným s karosérií je tak přesné a citlivé, jak si jen můžete přát.
Za jízdy se všechny komponenty slévají dohromady v jeden působivý celek, který vám může občas pokazit jen menší výkon motoru. Do zatáček zapadá Sportka s opravdovou vervou a stopětadevadesátky stačí přesně na to, abyste se mohli spolehnout na silnou přilnavost a v případě přehnané nájezdové rychlosti zároveň povolit plyn a nechat zadní kola opsat širší oblouk. Není to přetáčivost, která by naháněla hrůzu, spíše jen schopnost rychle nasadit správnou stopu, pokud jste do zatáčky moc dlouzí a zbývá vám prostor něco s tím dělat.
Brzdy jsou účinné i přesto, že vzadu najdete překvapivě bubny, a pokud zrovna s plným odhodláním nesjíždíte strmý kopec plný serpentin, nemají problém s vadnutím. Podvozek je sice tvrdší než u klasického Ka, ale to neznamená, že by byl méně pohodlný, a všechny rázy a nerovnosti rozbitých silnic s přehledem tlumí na přijatelnou úroveň. Pouze na dírách uprostřed zatáčky se do volantu přenáší rázy, ale ani to vás ze zvolené stopy příliš nevychýlí.
Poměr 102 koní na tunu není v pravém slova smyslu sportovní, ale Sportka vám to umí vynahradit jinými přednostmi. Výborně se řídí, krásně řadí a v zatáčkách bezpečně sedí, aniž by se tím obírala o zábavnost zážitku.
Marek Nastoupil
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford Sportka |
---|---|
0-100 km/h (s) | 9,7 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, 1597 cm3, SOHC |
Zdvihový objem (cm3) | 1597 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 95 koní při 5500 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 135 Nm při 4250 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 174 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 934 |
Zavazadlový prostor (l) | 0.1 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 365 000 Kč |