autoweb.cz > Chevrolet > Ford Shelby GT500 2013: Chevrolet má o čem přemýšlet
Ford Shelby GT500 2013: Chevrolet má o čem přemýšlet
Přestože Ford s oblibou křičí, že ho prodeje nového Chevroletu Camaro nezajímají, současný stav věcí někoho u modrého oválu pořádně štve. Kupé GM je populárnější než Mustang teprve poněkolikáté v historii. Zdá se, že nezvyklá rovnováha sil pomohla nastartovat nové kolo výkonových válek. Nejsilnější verze Fordu Mustang měla dosud 550 koní. Od příštího roku jich dostane hned 650. A 820 newtonmetrů k tomu. Shelby GT500 pojede už v továrním nastavení 320 kilometrů v hodině.
Pod kapotou se objeví celohliníkový osmiválec o objemu 5,8 litru, podle Fordu nejsilnější produkční osmiválec světa. Těžko soudit tento výrok objektivně, například motor Koenigseggu má víc, je však odvozen právě od osmiválce Ford. Motor samotný je zřejmě jen evolucí starší jednotky o objemu 5,4 litru, jeho obrovský kompresor je však zcela nový. Má být účinnější než starší modely. Pokud nebude, pomáhej Mustangu bůh, jeho spotřeba dosáhne nebeských výšin. Automobilka však slibuje, že se GT500 vyhne dani, kterou jsou v USA zatížena zvlášť nenasytná auta.Konstruktéři si vzali k srdci kritiku současného modelu. Ten byl podle některých recenzentů nepříjemně těžký na předek a vůbec vážil zbytečně hodně. Nové auto nebude o nic lehčí, ale také výrazně nepřibere, Ford slibuje necelých 1750 kilogramů. To je o 120 méně než váží Camaro ZL1. S krocením hmotnosti pomáhají díly jako karbonová hnací hřídel.
Základní výbava obsahuje například brzdy Brembo, ale v nabídce se objeví celá řada zajímavých příplatků. GT500 bude možné vylepšit samosvorným diferenciálem Torsen, nebo elektronicky řízenými tlumiči Bilstein. Mezi exotičtějšími příplatky najdou zákazníci i přídavné chladiče oleje motoru, převodovky i diferenciálu.Ford zatím nepustil do světa žádná čísla – kromě těch v prvním odstavci samozřejmě. Camaro ZL1 však zrychlí na stovku za 3,9 sekundy a Shelby GT500 jistě nebude pomalejší. Podle stejné logiky by měl Ford zdolat čtvrtmíli v čase kratším než dvanáct sekund. Víc se dozvíme už dnes, auto se představí za několik hodin v Los Angeles.
Chevrolet bude mít s novým Mustangem skutečný problém. Dosud se snažil udržet Camaro na pozici slabšího příbuzného Corvette, jenže ta má v nejsilnější verzi ZR1 647 koní. Proto dostalo Camaro ZL1 „jen“ 580 koní, s nimiž se příští jaro stane nejsilnějším muscle carem na současném trhu. Jeho vláda bude krátká. U GM zřejmě nevymyslí nic lepšího než Corvette i Camaro posílit. Kam se dostaneme tentokrát? K sedmi stovkám koní je už jen krok.
Martin Plaštiak