autoweb.cz > Ford > Ford S-Max > Ford S-MAX a Ford Galaxy 2010
Ford S-MAX a Ford Galaxy 2010
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Bez dvou měsíců jsou to čtyři roky, co jsem se – tehdy ještě jako zástupce nejmenovaného tištěného „týdeníku pro nadšené řidiče“ – vypravil do Andalusie na mezinárodní tiskovou prezentaci nových velkoprostorových aut značky Ford. Kromě sedmimístné Galaxy se tehdy představoval také podivný, z Galaxy odvozený crossover S-MAX s méně prostornou karoserií a horšími sedadly ve třetí řadě. Spolujezdce mi na prezentaci dělal jistý Honza Koubek, bývalý kolega a tehdy novopečený šéfredaktor málo známého serveru s adresou www.autoweb.cz.
Po šestačtyřiceti měsících, kdy opět vysedáme z charterového letu na letišti Jerez de la Frontera, abychom okusili faceliftovaný S-MAX a Galaxy modelového roku 2010, je leccos jinak. Honza Koubek třímá v ruce televizní kameru, šéfredaktorem týdeníku pro nadšené řidiče je můj dnešní spolujezdec, kolega a přítel Miro Mihálik a autoweb.cz zaznamenává každý měsíc téměř půl milionu návštěv. Ach, a S-MAX. Někdejší velká neznámá má na kontě prestižní titul Auto roku 2007, přivedla ke značce Ford zástupy nových zákazníků a třeba v Česku jde na odbyt třikrát lépe než Galaxy. Jeho nevídaná kombinace všestranné karoserie a výborného dojmu z jízdy dokázala nadchnout i lidi, kteří jinak nemají pro MPV než pohrdavý úšklebek (jako třeba autor tohoto textu).
Debut nových benzínových turbomotorů
Právě pro jejich atraktivitu i mimo tradiční klientelu značky si Ford vybral svoje velké modely pro debut nové generace motorů, které bez nadsázky otevírají novou kapitolu v historii evropského Fordu. Po vzoru motorů TSI od Volkswagenu kombinují nové jednotky EcoBoost přímé vstřikování, přeplňování výfukovým turbodmychadlem a proměnné časování sacích i výfukových ventilů, aby zvýšily účinnost spalování. Pro S-MAX, Galaxy a Mondeo je určen dvoulitr, který má o 19 procent menší spotřebu paliva než stávající benzínový motor 2,3 l, ale přitom vyvine o 25 procent vyšší výkon – konkrétně 203 koní. Ještě slibněji ale vypadá křivka točivého momentu, která v nejpoužívanějším rozsahu otáček mezi 1750 a 4500 ot./min. neklesne pod maximálních 300 Nm.
Je to impozantní motor: tichý na volnoběh, civilizovaný před červeným polem a se zátahem tak lineárním, že ho zpočátku obviníte z nedostatku síly – než se pořádně podíváte, co se děje na rychloměru. Fanouškům odcházejícího řadového pětiválce 2.5T bude chybět jeho výrazný charakter, ale po stránce kultivovanosti, hospodárnosti a odezvy hraje EcoBoost SCTi jinou ligu.
Škoda, že nová dvouspojková automatická převodovka PowerShift nedosahuje tak úplně kvalit motoru. Řadí velice jemně, to ano, a na případné pokyny pákou v manuálním režimu reaguje spolehlivě. Má ale „jen“ šest rychlostí, což se promítne ve spotřebě na dálnici, žádná tlačítka pro řazení na volantu a váhavou reakci na změnu polohy plynového pedálu směrem dolů. Není to nic, nad čím byste se museli pozastavovat, ale díky DSG od Volkswagenu víme, že to jde ještě lépe.
Převodovky PowerShift vyrábí joint venture firem Ford a Getrag a k motoru EcoBoost SCTi 2,0 l jsou montovány standardně, zatímco k vylepšenému turbodieselu Duratorq TDCi 2,0 l si můžete objednat PowerShift za příplatek. To by mohla být snad ještě zajímavější kombinace než EcoBoost + PowerShift, nicméně na testech v Andalusii byl diesel k dispozici se sériovým šestistupňovým manuálem.
Naftové motory TDCi nejsou sice úplně nové, ale prošly poměrně rozsáhlou modernizací. Nové solenoidové vstřikovače paliva, nyní s osmi otvory na každém vstřikovači, pracují se vstřikovacím tlakem až 2000 barů a umožňují dokonalejší rozprášení paliva než dřívější šestiotvorové piezoinjektory s tlakem 1800 barů. Novým vstřikovačům se musely přizpůsobit rovněž spalovací komory a modul řídicí jednotky motoru, který dostal novou kalibraci. Ford se rozhodl nabízet nový Duratorq TDCi 2,0 l ve třech verzích, odstupňovaných podle výkonu: 115, 140 a 163 koní. Ta nejsilnější slušně hýbe i s rozložitou Galaxy a třebaže svým zvukem nenechává nikoho na pochybách, jaký druh pohonné látky spaluje, odhlučnění i reakce na plyn v nízkých otáčkách představují oproti stávajícímu motoru velký posun vpřed.
Základní parametry nových motorů vypadají podle výrobce takto (údaje v závorce platí pro Galaxy):
Ford S-MAX 2.0 SCTi PowerShift
203 koní v 6000 ot./min.
300 Nm v 1750 až 4500 ot./min.
0-100 km/h za 8,5 s (8,8 s)
maximum 221 km/h (217 km/h)
8,1 l/100 km (8,1 l/100 km)
Ford S-MAX 2.0 TDCi, 6MT
163 koní v 3750 ot./min.
340 Nm v 2000 až 3250 ot./min.
0-100 km/h za 9,5 s (9,8 s)
maximum 205 km/h (203 km/h)
5,7 l/100 km (5,7 l/100 km)
Co do jízdního projevu si obě auta zachovávají výbornou kvalitu odpružení a tlumení, i když Galaxy pochopitelně nezapře vyšší polohu svého těžiště. O S-MAXu jsem před lety napsal, že jízda s ním přináší uspokojení stejného druhu, jaké znají například řidiči velkých BMW, ale dnes už to tak docela neplatí. Je vizitkou inženýrů Fordu a ostudou pro Mnichovské, že dokonce i Galaxy TDCi s elektrickým posilovačem řízení (SCTi má elektrohydraulický) nabízí přirozenější odezvu a věrohodnější zpětnou vazbu řízení než BMW řady 5 GT, kterým jsem přijel dnes ráno do práce. Tak jako tak platí, že na úzkých, notoricky křivolakých a horskou dráhu připomínajících silničkách Andalusie byly S-MAX a Galaxy nejméně o třídu zábavnější, komunikativnější a živější, než by se na spořádané rodinné auto slušelo.
Osvěžený vzhled a nová výbava
Oba velkoprostorové Fordy dostaly spolu s novými motory také facelift, který se ovšem omezuje na detaily typu LED denní světel (S-MAX) či chromované masky chladiče (Galaxy). Oběma je společná větší lichoběžníková mřížka a také kapota motoru s výraznějším prostorovým tvarováním. S-MAX je i nadále dodáván v pětimístném provedení s možností přiobjednání třetí řady sedadel, zatímco větší, rodinněji zaměřená Galaxy nabízí komfortní sezení sedmi lidem. V obou případech dostanete systém Ford FoldFlat pro snadné sklápění, posouvání a vůbec všechny ty věci, které lidé rádi provádějí se sedadly ve svých velkoprostorových autech.
Z nových prvků výbavy, ať už sériové či příplatkové, stojí za zmínku hlavně bezvíčkové hrdlo nádrže Ford EasyFuel, parkovací kamera nebo stále rozšířenější systém monitorování mrtvých úhlů, který vás pomocí kontrolky upozorní na vozidlo „schované“ v oblasti mimo úhel pokrytí zpětných zrcátek. Rodiny s malými dětmi určitě ocení dětskou pojistku zadních dveří, která se ovládá tlačítkem z místa řidiče, nikoliv tradiční mechanickou páčkou přímo ve dveřích.
Zato upřímně doufám, že nastavitelný omezovač rychlosti si velkou oblibu nezíská – majitele těchto prestižních a relativně drahých aut bych si rád představoval jako úspěšné, kultivované lidi, kteří vládnou své nervové a pohybové soustavě.
Verdikt
Ford S-MAX a Ford Galaxy jsou právem hvězdami kategorie velkoprostorových aut a spolu s novou generací motorů, osvěženým vzhledem a modernější výbavou dostávají do rukou ještě silnější argumenty ve svůj prospěch. Nové modely ale svým významem přesahují hranice segmentu velkoprostorových aut – technologie hnacích ústrojí, které tady Ford poprvé představuje, si najdou cestu do většiny evropských modelů této značky. Mondeo, vyráběné v belgickém Genku na stejné lince jako S-MAX a Galaxy, si můžete objednávat s motorem EcoBoost, dvouspojkovou převodovkou PowerShift a vylepšeným dvoulitrovým dieselem TDCi už dnes. Ještě v letošním roce se tatáž technika objeví pod kapotou nové generace kompaktního empévéčka C-MAX a zanedlouho bude následovat také Focus, dlouholetý bestseller a tahoun prodejních úspěchů značky Ford na evropském trhu.
Jak vidno, za ty čtyři roky od doby, co jsme se v Jerezu potkali prvně, se S-MAX a Galaxy stihly nejen prosadit v těžké konkurenci, změnit tehdejší představy o jízdních vlastnostech velkoprostorových aut a stát se úspěšnými zástupci svého oboru, ale také se vyvinout do dalšího evolučního stupně. Jsou důmyslnější, dospělejší a ještě atraktivnější. Kéž bych mohl říci totéž i o sobě…
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford S-MAX 2.0 SCTi PowerShift 2010 |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,5 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, min. o.č. 95 |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1999 |
Kompresní poměr | 10,0:1 |
Vrtání x zdvih (mm) | 87,5 x 83,1 |
Převodovka | šestistupňová automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 149 kW (203 koní) v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 300 Nm v 1750-4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 121 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 221 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 11,0/6,4/8,1 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4772 |
Šířka (mm) | 1884 (bez zrcátek) / 2154 (vč. zrcátek) |
Výška (mm) | 1660 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1676 |
Celková hmotnost (kg) | 2405 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1500 |
Zavazadlový prostor (l) | 854 až 2100 |
Ceny | |
Základní cena modelu | zatím nestanovena |