autoweb.cz > Ford > Ford S-Max > Ford S-Max 2.2 TDCi
Ford S-Max 2.2 TDCi
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 7
Praktičnost 10
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Silný motor; velký vnitřní prostor; slušná spotřeba; příjemné řízení
STAROSTI
Ambiciózní cenovka; ucukaný automat; ergonomie ovládání velkého displeje
Ford S-Max je tradičním zástupcem třídy MPV. Oproti luxusněji pojatému Galaxy má agresivnější háv a sportovní podvozek, který v téhle třídě nemá obdoby. Nabízí až tři řady sedadel pro sedm cestujících, nepřeberné množství příplatkové výbavy a k tomu širokou paletu motorů. V případě testovacího S-Maxu se bavíme o dvěstě koňovém naftovém agregátu s objemem 2,2 litru, který je přikrmován turbodmychadlem. Absence spojkového pedálu naznačuje, že řazení obstarává automatická převodovka.
V interiéru je všechno podle posledních trendů u Fordu. Tedy kvalitnější materiály, futuristické tvary, spousta elektronických pomocníků a dva velké LCD panely. Což už vlastně víte z předchozích testů tohoto modelu.
Sedačky jsou hodně pohodlné, sedák má ideální délku a ani na boční vedení si nemůžu stěžovat. Horší je to s nastupováním, jde o dlouhé dveře, které ztěžují nastupování ve zúžených prostorech (S-Max má na šířku 188 cm), posuvné zadní dveře nabídne jen Grand C-Max. V naší variantě bylo pět míst k sezení (v nabídce je ale i verze pro sedm lidí), sedadla jsou samostatná. Celý systém je maximálně flexibilní, není problém sklopit pouze prostřední sedadlo a přepravit tak třeba surfové prkno.
Ford se chlubí až dvaatřiceti různými kombinacemi uspořádání interiéru. Osobně jsem všechny varianty nezkoušel, ale nemám důvod nevěřit. Kufr je velký, že v něm můžete tancovat, v řeči čísel S-Max nabízí 1171 litrů úložného prostoru.
Sedmimístná verze nabízí 285 litrů zavazadelníku, kufr v pětimístné je obrovský.
Jízdně se tu nabízí srovnání s Focusem, který jsem testoval minulý týden, byť to může působit trochu nepatřičně – hlavně z hlediska vnějších rozměrů a hmotnosti. Musím se ale přiznat, že řidičsky jsem se za volantem tohohle mikrobusu bavil mnohem víc. Řízení není tolik přeposilované, byť zpětnou vazbu nenabídne. Ale jde opravdu o vadu? Potřebuje řidič velkoprostorového vozu trefovat apexy a cítit sebemenší změnu přilnavosti? Myslím si, že ne.Díky této úvaze se posunuji k podvozku. Pokud totiž budeme předpokládat, že S-Max má sloužit ke zdolávání dlouhých vzdáleností společně s partou přátel nebo rodinou, disponuje na to konto vcelku tvrdým podvozkem. V zatáčkách se sice nenaklání a od stopy nepoleví ani ve vyšších rychlostech, je to ale velká daň za komfort. Tady to mají Francouzi vyřešené jinak a podle mého lépe.
Jízdně je S-Max fenomenální. Jedete-li sólo nebo má-li posádka kachní žaludky.
Dvě stovky koní pod kapotou jsou ideální na dálnici, kde má motor dostatek síly při dálniční stotřicítce a i nad ní ochotně zrychluje. Odhlučnění motoru a vůbec celé kabiny je na velmi dobré úrovni, takže obtěžující klepání dieselu se nekoná. Automatická převodovka je při rozjezdech nepříjemně pomalá a strhává tak celý projev auta. Ve vyšších rychlostech ovšem funguje dobře, řadí bez citelné prodlevy a k naftovému motoru se hodí. Spotřeba se v rámci testování pohybovala pod devíti litry, nutno podotknout, že ve svižnějším tempu, takže v normálním režimu bych jezdil o litr, litr a půl úsporněji.S Fordem S-Max je určitě zajímavé svezení. Pod velkou karoserií se ukrývají sportovní vlastnosti, které by mu mohl závidět kdejaký kombík, sportovností ale tak trochu popírá základní myšlenku MPV, a právě kvůli tomu bych velké rodinné auto hledal jinde. Cena je ve srovnání s konkurencí vysoká, ale specifická cílová skupina, ve které já tuším movité, sportovněji zaměřené řidiče, kteří často vozí hodně cestujících nebo rozměrné náklady, bude spokonená.
Druhý pohled
Na papíře vypadá tento S-Max lákavě. Diesel o výkonu 200 koní je velmi přesvědčivý argument a stejně tak automatická převodovka, která je podle mého názoru v MPV samozřejmostí. A skutečně, funguje to docela přesvědčivě, jen se nemohu zbavit pocitu, že si automat se silným motorem moc nerozumí. (prý pod kapotou není dvouspojkový automat, což jsem si celou dobu myslel, tak o to hůř)
Jinak ale jezdí S-Max naprosto báječně a i plno menších aut by se vedle něj mělo stydět. Mezi MPV má snad nejlepší řízení, které má dostatek citu, a dá se díky němu auto přesně nasměrovat do zatáčky. Dokonce se v něm objevují i náznaky zpětné vazby, ale především má velmi přirozený mechanický odpor, který aby dnes člověk u moderních aut pohledal.
Nad praktičností se asi nemá cenu zastavovat, protože Ford S-Max je auto obrovské a vejde se sem pět dospělých a tolik bas piv, že byste to nevypili ani za týden. Vlastně jsem nemohl na S-Maxu najít nějaké zásadní nedostatky, snad jen kromě výhrady k detailům v ergonomii – musíte zapnout rádio, aby vám fungovala couvací kamera a ovládání klimatizace. Jenže pak jsem se podíval do ceníku a to mne přinutilo názor přehodnotit. Cena 1 037 000 korun je základní, testované auto stálo přes 1 300 000 korun, a tak draze na mne tento S-Max nepůsobí.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | motorová nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Převodovka | automatická |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 147 kW (200 k) při 3500 ot./min |
Točivý moment (Nm) | 420 Nm při 1750 - 3000 ot/min |
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 212 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,4 / 5,8 / 7,1 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4801 |
Šířka (mm) | 1884 |
Výška (mm) | 1620 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1733 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 2000 |
Zavazadlový prostor (l) | 285 - 1051 - 2000 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 691 390 Kč |
Základní cena test. verze | 1 035 790 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 317 190 Kč |