autoweb.cz > Ford > Ford S-Max > Ford S-Max (2015): První jízdní dojmy
Ford S-Max (2015): První jízdní dojmy
Minulý týden jsme měli možnost poprvé se projet novými Fordy C-Max a S-Max na mezinárodní prezentaci. První jízdní dojmy zpoza volantu menšího modelu jsme už přinesli, nyní tu jsou první dojmy i z většího modelu, které kvůli embargu automobilky přinášíme až teď. Pojďme se tedy nejprve podívat, co je nového.
Ford S-Max druhé generace s sebou přiváží charakteristický a snadno rozpoznatelný design, především ale také novou paletu motorů, technologických novinek a vůbec poprvé také pohon všech kol nazvaný iAWD. Ten každých 16 milisekund měří záběr jednotlivých kol a každých 100 milisekund upravuje rozdělení hnací síly, přičemž na zadní kola dokáže poslat až 100 % točivého momentu.
Pod kapotou se zabydlely dvě benzínové jednotky, a to 1.5 EcoBoost o výkonu 160 koní a 2.0 EcoBoost o výkonu 240 koní, naftové motory zastupují jednotky 2.0 TDCi o výkonech 120, 150 a 180 koní a vrcholná verze 2.0 TDCi Bi-Turbo o výkonu 210 koní. Standardem je šestistupňový manuál, automat dostanete jen (a výhradně) k nejsilnějšímu benzíňáku, dvouspojku pak ke všem trubodieselům kromě nejslabšího a čtyřkolku ke dvěma prostředním turbodieselům, tedy výkonovým mariantám 150 a 180 koní.
Z technologických novinek na palubě se můžete nově těšit na adaptivní řízení a podvozek, adaptivní LED světlomety, Pre-Collision Assist s funkcí ochrany chodců, aktivní parkovací asistent s funkcí kolmého parkování a upozornění na vozidla při couvání, přední kameru s panoramatickým obrazem, hlídání mrtvých úhlů, upozornění na vyjetí z pruhu, rozpoznávání dopravních značek, sledování bdělosti řidiče, systém programovatelného klíčku MyKey nebo multimeiální systém SYNC 2.
Největší novinkou Fordu S-Max je ovšem inteligentní asistent rychlosti. V zásadě se jedná o omezovač rychlosti, který využívá data ze systému rozpoznávání dopravních značek, v případě potřeby také z mapových podkladů GPS navigace, a automaticky tak nastavuje hodnoty v omezovači rychlosti podle aktuálního omezení. Funkční je od 30 do 200 km/h a nastavit lze i toleranci překročení limitu o 10 km/h.
Praktičnost MPV potom dotváří bezdotykové ovládání pátých dveří a systém Easy-Fold usnadňující nastupování do třetí řady. Nyní se sedadla sklopí a odsounou vpřed jediným plynulým pohybem. Novinkou ve třídě jsou také masažní sedadla s vyhříváním i odvětráváním nebo vyhřívání a elektrické nastavování volantu. Pro ty, kteří často tahají za vozem přívěs, je připravena také možnost objednat si elektricky výsuvné tažné zařízení s elektronickou stabilizací přívěsu.
Pro nový Ford S-Max jsou připravené pouze dva výbavové stupně, a to základní Trend a vrcholné Titanium, které zákazníci volí v 70 % případů. V základu dostanete kupříkladu automatickou dvouzónovou klimatizaci, rádio s Bluetooth handsfree, hlasové ovládání, dálkové centrální zamykání, funkci MyKey, přední mlhovky s přisvěcováním do zatáček, zadní LED světla, bezklíčové startování, kožený volant a řadicí páku, výškově nastavitelná sedadla vpředu, systém sedadel Easy-Fold, úchyty ISOFIX nebo 17″ ocelová kola.
Vyšší výbava potom přidává ještě např. systém SYNC 2 s hlasovým ovládáním, LED denní svícení, bezklíčový vstup KeyFree Plus s bezdotykovým otevíráním pátých dveří, vyhřívaná přední sedadla, vyhřívané čelní sklo, senzor stěračů a světlometů, tempomat s inteligentním asistentem rychlosti, rozpoznávání dopravních značek, hlídání jízdního pruhu, parkovací asistent se senzory vpředu i vzadu, ambientní LED osvětlení, chromovanou lištu kolem oken nebo 17″ litá kola.
V základu pořídíte nový Ford S-Max s motorem 1.5 EcoBoost 160 k od 679 790,- Kč, nejslabší turbodiesel 2.0 TDCi 120 k od 733 790,- Kč, naopak vrcholná benzínová verze 2.0 EcoBoost 240 k s automatickou převodovkou a ve výbavě Titanium vyjde na 920 990,- Kč, nejsilnější naftový motor 2.0 TDCi Bi-Turbo 210 k s dvouspojkovou převodovkou ve stejné výbavě pak na 988 990,- Kč. Zdaleka nejdražší verzí je ovšem slabší 2.0 TDCi 180 k s dvouspojkou a čtyřkolkou, která stojí necelý milion korun, přesněji 996 990,- Kč. Za pohon všech kol se mimochodem připlácí rovných 50 000 korun.
Čtyřkolku iAWD původem z Fordu Kuga jsme bohužel neměli možnost vyzkoušet, v testovací flotile na nás čekal nejsilnější motor 2.0 EcoBoost 240 k s automatem a turbodiesel 2.0 TDCi 180 k s manuální převodovkou. Na adresu benzíňáku musím vyjádřit mírné zklamání, podobně jako v Mondeu je totiž dynamika motoru daleko za očekáváním a se spotřebou paliva na tom také není nejlépe. Celkově působí S-Max s tímto motorem těžkopádně a nezdá se být tak jasnou volbou pro nadšené řidiče, jak by tomu papírové hodnoty napovídaly.
Naopak druhý nejsilnější turbodiesel s manuálem působí mnohem řidičtějším dojmem. Do zatáček se vrhá nadšeněji, přední kola méně bojují s nedotáčivostí, čemuž dopomáhají i ta zadní, a všechny ovládací prvky jako řízení, řazení a pedály jsou příjemně sladěné. Přitom dynamicky působí motor 2.0 TDCi se svými 180 koňmi minimálně stejně jako nejsilnější benzíňák, takže nemusíte mít pocit, že jste o něco ochuzeni. Naopak, S-Max si v této verzi zachovává víc řidičské jiskry.
Velkou zajímavostí je inteligentní asistent rychlosti, který ovšem ve skutečnosti není natolik revoluční, jak byste se možná dočetli v tiskových materiálech. Systém čtení dopravních značek totiž zadá data do omezovače rychlosti až při průjezdu kolem konkrétní dopravní značky, nikoliv s předstihem, takže pod stanovený limit musíte stejně zpomalit sami a ještě dříve, než značku minete. Tedy alespoň v našich podmínkách, kdy policie měří hned za dopravní značkou. Považujte to tedy spíše za doplněk řízení než samospásný systém, který vás ochrání před pokutami za rychlost. Někdy také umí být omezovač vyloženě otravný, naštěstí však můžete v systému nastavit toleranci až 10 km/h anebo jej zcela vypnout.
Při pohledu dovnitř jistě poznáte, že většina dílů, jako třeba kaplička přístrojů nebo ovladače na palubní desce, je shodná s Mondeem. Důležitější je však řešení vnitřního prostoru, kterého je skutečně dostatek. Praktická je také možnost posouvat zadní sedadla do 32 různých konfigurací, potěší také rovná podlaha v zavazadlovém prostoru či rezervní kolo, které je přístupné zpod auta. Ve výsledku jsou tedy naše první dojmy z nového Fordu S-Max pozitivní, na bližší prozkoumání si však budeme muset ještě počkat do některého z budoucích redakčních testů.