Ford S-Max 2.0 TDCI

Omlazený S-Max dostal nový motor. Jinak je prakticky všechno při starém. Je to ale špatně?

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 8

  • Celkové hodnocení 8.4

RADOSTI
Přilnavost, odezva, pěkná kabina, zajímavý design

STAROSTI
Hlučnější motor, proč nemá automat?

Vymyslet něco nového o MPV Ford S-MAX je těžší, než by jeden řekl. Vlastně bych klidně mohl vzít nějaký starší článek, použít oblíbenou fintu CTRL+C a CTRL+V, poopravit data a ceny, nahrát nové fotky a bylo by to. Ale sami víte, že by to nebylo vůči vám fér, tak se tedy pokusím znovu jinými slovy popsat, jak je tohle MPV veskrze příjemné a povedené auto.

O faceliftu velkoprostorových vozů Fordu jsme již psali. Nejprve se objevily fotky a informace koncem roku 2009, pak jsme se s nimi svezli na prezentaci na jihu Evropy (no, my jsme se svezli… ve skutečnosti se svezl jen Jirka, který si užíval tepla, sluníčka a zatáček, kde mohl modely Galaxy a S-Max prohnat, zatímco já trpěl středoevropskou únorovou zimou) a nakonec našima rukama prošel velký sedmimístný model Ford Galaxy 2.0 TDCI s automatickou převodovkou Powershift.Menší Ford S-Max nám zatím unikal. Původně jsme měli testovat benzínovou verzi, ale nějak to nevyšlo. Máme tu tedy znovu diesel, který z dvou litrů objemu produkuje 163 koní výkonu v 3750 ot./min. a 340 Nm točivého momentu od 2000 do 3250 ot./min. Stovku zvládne podle automobilky za 9,5 sekundy a rozjede se na 205 km/h, to vše s normovanou spotřebou 5,7 litru nafty na 100 km. Nyní jsme ho zkoušeli s manuální šestistupňovou převodovkou.

Přiznám se bez mučení, že na první pohled rozdíl mezi S-Maxem a větším Galaxy prostě nepoznám. Samozřejmě podle fotek člověk rozdíly odhalí, ale když ta auta nestojí vedle sebe, prostě nevím. Ford S-Max je totiž pořádný kus auta a když jsem vedle něj zaparkoval se svým autem, připadal jsem si poněkud méněcenně. Ačkoli vzadu, jak můžete vidět na fotkách, najdete dvě malé přídavné sedačky, sotva budete S-Max používat jako sedmimístný přepravník rodiny. Od toho je tu právě Ford Galaxy.

Sklopte raději sedačky ve třetí řadě, naložte další čtyři dospělé, kufr nacpěte zavazadly a vyražte. Překvapí vás, že po nastartování a rozjezdu je dieselový čtyřválec trochu hlučný a ne moc kultivovaný. Sice se ve vyšších rychlostech uklidní, ale k titulu „nejkultivovanější čtyřválcový diesel“ mu chybí docela dost. Navíc se projevuje citelným turboefektem, takže se musíte snažit ho udržovat mezi 1800 až 3000 ot./min., kde poracuje nejlépe. Samozřejmě si ale brzy na projev motoru zvyknete, naučíte se pracovat s hladce jdoucí manuální převodovkou a začnete objevovat, v čem že je S-Max tak příjemné auto.Dobře, řízení Fordu S-Max už není tak úplně precizní, jako tomu bylo u minulé verze (i když částečný podíl na tom pocitu můžou mít i jiné pneumatiky), ale pořád dostanete více odezvy, citu a zpětné vazby, než kolik nabízí kdejaké rádobysupersportovní kupé. Pošlete S-Max do zatáčky, přední kola se zatíží a vy můžete odhadnout, kolik trakce zbývá. Za apexem začněte přidávat, povolujte řízení a S-Max s chutí vyrazí k další zatáčce. Podřadit o dvě rychlosti dolů, chvíli počkat, nasadit oblouk, trefit pozdní apex a zas dál… Počkejte, není tohle náhodou prostorné dieselové MPV? Dobře, tak toho nechám a budeme se věnovat věcem, které majitel ocení více.

Uvnitř najdete sice povědomou, ale velmi kvalitní a prostornou kabinu. Interiér působí vzdušně a příjemně. Sice sedíte dost vysoko, ale volant si můžete dobře nastavit, takže se po něm nemusíte natahovat. Ocenil bych ještě lepší vedení sedaček, ale tohle přece není sporťák. Teda, neměl by být. Jenže když ono se s ním jezdí tak příjemně…Navigaci, kůži, duální klimatizaci, xenony, prosklenou střechu… To všechno jsou položky, které můžete prodejci takhle vyjmenovat, až si půjdete S-Max koupit. Jen ale nezapomínejte, že se za všechno platí a Ford S-Max, ač velmi dobré auto, z levného kraje není. Otázkou tedy je, zda jste ochotni za vyšší cenu získat stejné užitné vlastnosti, které vám nabídne kdejaké MPV. Pokud jste ale Řidič a ne jen řidič, pravděpodobně to rádi uděláte.

Ford si nechá za S-Max ve výbavě Titanium a s motorem 2.0 TDCI o výkonu 163 koní zaplatit 799 990 korun. A to se jedná o „akční cenu“. Podle oficiálního ceníku byste měli zaplatit 943 790 korun. Aspoň že už je v základu verze Titanium bohatá výbava. Pokud by vás S-Max lákal s povedeným benzínovým motorem 2.0 SCTI EcoBoost, zaplatíte za něj (v akci) 819 990 korun za verzi s výkonem 203 koní a 885 990 korun za silnější s výkonem 240 koní.Verdikt
Ford S-Max je opravdu velmi dobré auto, ale musíte vědět, za co své peníze dáváte. Pokud vás baví řídit, jste tu skutečně na dobré adrese. Jediné, co mi vlastně na testovacím S-Maxu vadilo, byla absence automatické převodovky. Nechápu totiž, jaký smysl má manuál v takovém autě, když většinou jezdíte jen rovně po dálnici nebo ve městě. Jenže když se pak silnice zakroutí… No, já vím, je to těžké rozhodování. Ale stejně bych chtěl raději automat, protože o talentovaný podvozek a příjemné řízení nepříjdete.

Dalibor Žák

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychaldem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová manuální
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 3750 ot./min.
Točivý moment (Nm)340 Nm v 2000 - 3250 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)96,4
0-100 km/h (s)9,5
Nejvyšší rychlost (km/h)205
Spotřeba paliva (l/100 km)7,2 / 4,9 / 5,7
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4801
Šířka (mm)1884
Výška (mm)1620
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1690
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)1800
Zavazadlový prostor (l)285 - 2100
Ceny
Základní cena modelu609 990 Kč
Základní cena test. verze799 990 Kč
17.9.2010 5:00| autor: Dalibor Žák

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist