autoweb.cz > Ford > Ford S-Max > Ford S-Max 2.0 TDCi
Ford S-Max 2.0 TDCi
Dynamika 10
Chování na silnici 10
Provozní náklady 10
Praktičnost 10
X-Factor 10
Celkové hodnocení 10
Auto roku 2007. Tedy aspoň v Evropě, protože do českého kola vůbec nebyl nasazen, podobně jako druhý z favoritů, Citroën C4 Picasso. Proč? To se mě neptejte, protože když už je možné tohle, tak tu anketu nejen nechápu, ale ani pro mě nemá vůbec žádný význam. Daleko důležitější je titul, které svému novému modelu udělil sám Ford: první sportovní MPV.
Už při první jízdě, kterou jsem absolvoval v dubnu, jsem překvapeně konstatoval, že tohle odvážné tvrzení nestojí tak úplně na vodě. Tehdy jsem ovšem jezdil s S-Maxem, který měl pod kapotou dvouapůllitrový pětiválec s turbem, známý z Focusu ST. Upřímně, tenhle úchvatný motor by vdechnul sportovního ducha snad i do trakaře, ale jak si povede S-Max s turbodieselem?
Podvozek je grunt
Při zmíněném prvním setkání jsem došel k zásadnímu (i když úplně jednoduchému) závěru: Ford prostě umí stavět podvozky a je docela jedno, jestli na nich stojí Fiesta, nebo Galaxy. Jako jedna z mála automobilek ještě dokáže dělat auta na každodenní použití, která dokážou k řidiči promluvit.
Ne, opravdu si nemyslím, že by měl někdo na běžné silnici závodit s empévéčkem, což byl argument několika lidí, kterým jsem S-Max popisoval. S tímhle autem skutečně nemusíte jezdit jako blázni, abyste ocenili jeho kvality. A právě o to kráčí. Když tu samou cestu absolvujete s běžným (lépe řečeno s kterýmkoli jiným) MPV, a potom s S-Maxem, naprosto stejnou rychlostí, ve Fordu si to užijete líp. Alespoň pokud vám v žilách koluje jenom kapka benzínu. A také neškodí vědět, že když vám z vedlejší vjede do cesty nějaký pomatenec, podvozek si hravě poradí s vyhýbacím manévrem.
Jistě, je o něco tužší a příplatkový sportovní podvozek nelze v našich podmínkách příliš doporučit, ale rozhodně bych ho neoznačil za nepohodlný. Ano, pokud chcete především pohodlí, najdete lepší auto, ale od toho tu Ford není.
Teď jsem si uvědomil, že to přirovnání s kapkou benzínu v krvi mi tady trochu nesedí. Ano, pod kapotou je sice diesel, ale v tomhle případě to až tak nevadí. Hned vysvětlím proč.
Nafta se hodí jen pro něco
Osobně nejsem příznivcem pokusů montovat naftové motory do sportovních vozů. Fabia RS je velmi rychlé auto, ale za sportovní ho označit nemůžu a i při použití termínu ostrý hatchback trvám na vložení slova „dieselový“. Naftovou Octavii RS už nechápu vůbec.
Jenže S-Max, ač si vzhledem ke své třídě může dovolit používat termín „sportovní“, skutečně sportovní ambice nemá. Jezdí opravdu dobře, ale rozumný člověk se s ním po kopcích honit nebude – což se o předchozích příkladech říct nedá. S přeplňovaným pětiválcem je to sice dravec, ale většinu prodaných S-Maxů budou pohánět pružné a úsporné nafťáky Duratorq. S výkonem 140 koní a točivým momentem 320 Nm (overboost ho zvýší ještě o 20 Nm) vám poskytne všechnu potřebnou sílu ke svižné jízdě i k pohodovému cestování bez nutnosti častého řazení. A co byste u takhle velkého auta řekli průměrné spotřebě pod sedm litrů? Dobrý obchod, ne?
Jediným problémem, který ssebou naftový motor nese, je řízení. S tímhle motorem totiž na rozdíl od ostatních verzí dostanete elektrický posilovač, který přece jen nemá tolik zpětné vazby, jako hydraulika. Musíte se prostě naučit věřit podvozku, který má přilnavosti na rozdávání.
Praktický i pohledný
Pokud vám jde čistě o praktičnost, zřejmě budete pokukovat spíš po Galaxy, ale ani S-Max nestojí úplně stranou. Jiný tvar střechy sice ubere pár centimetrů, ale málokdo nakládá až po střechu. Problém to bude spíš když si přiobjednáte třetí řadu sedaček, na kterou se pak moc vysoký člověk nevejde. Praktičtější je kufr bez sedaček, ale zato s vysouvací podlahou, která podstatně usnadňuje nakládání.
Pokud ještě mohu dodat něco čistě subjektivního, rád bych se zmínil o designu. Už jsem se sice setkal s lidmi, kterým tvarový jazyk fordu, zvaný Kinetic Design, nic moc neříká, ale mě osobně kápnul do noty. Líbí se mi i nový Ford Galaxy a S-Max působí díky klesající střeše ještě o něco úhledněji. Claudio Mesale to skutečně zvládl. Když přičtete výdechy za zadními blatníky a skvělá litá kola a máte jedno z nejhezčích MPV na trhu. Pro někoho se tváří možná až příliš agresivně, jenže když na to přijde, jeho podvozek se za svalnaté tvary bez váhání postaví. To se mi líbí, protože na rozdíl od spousty jiných aut si tohle nehraje na něco, na co nemá.
Zkrátka a dobře, pokud bych v současné situaci přemýšlel o autě kategorie MPV, vybírání by mi zřejmě moc času nezabralo…
Honza Koubek
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | Ford S-Max 2.0 TDCi |
---|---|
0-100 km/h (s) | 10,2 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec, turbodiesel |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 140 koní v 4000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm při 2000 ot./min. (340 Nm overboost) |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 196 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,1/5,4/6,4 |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1736 |
Zavazadlový prostor (l) | 1051/2000 |
Ceny | |
Základní cena modelu | od 877 990 Kč |