Ford Ranger Wildtrak 3.2 TDCi: Requiem za pětiválec

Modrý ovál definitivně opouští unikátní pětiválcovou koncepci. Tohle je poslední jízda jedním velmi zajímavým pick-upem.
img_8071-1100x618.jpgCelá galerie 27 Zdroj: Autoweb.cz

  • Dynamika 8

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 8

  • Praktičnost 9

  • X-Factor 10

  • Celkové hodnocení 8.8

Pokaždé, když odejde nějaký charismatický velkoobjemový víceválec, je na čase truchlit. Svět je stále více uniformním místem plným nudných, obyčejných a naprosto stejných motorů. Možná to tolik neřešíte, protože auto je vám hlavně strojem, který za vás odvádí práci, nikoliv živoucím parťákem s duší. A vězte, že i tak obyčejná věc, jakou je pracovní pick-up, může mít duši.

Ford Ranger s pětiválcem 3.2 TDCi ji má. V záplavě užitkáčů s obyčejným čtyřválcem je prostě něčím unikátní. Nebojím se říct, že právě strojovna pod kapotou byla nezřídka velkým argumentem ke koupi oproti konkurentům. Po Mercedesu, Fiatu nebo Volvu je tak Ford další značkou, která tuhle nezvyklou koncepci motoru nadobro opouští. Zůstává už jenom Audi.

Proč tak lamentuji nad touhle ztrátou, přestože 3.2 TDCi vyloženě neoslní výkonem? Ostatně 200 koní není na dvoutunového behemota zrovna moc, spíš takové příjemné minimum, se kterým se nebudete zdráhat předjíždět. Pětiválec ovšem skrývá svoje kvality jinde. Nezaznamenáte téměř žádnou turbo díru – než začne foukat turbo, o zrychlení se postará zdvihový objem. A přestože není tenhle motor zrovna skvěle odhlučněný, právě proto je fajn, že tu nerachtá nějaký nuzný čtyřválec, ale velejemný pětiválec s podmanivě disharmonickými tóny.

Slušná ovladatelnost Rangeru naštěstí zůstává. Zkraje se budete bát auto poslat do zatáčky ostřeji, ale brzy se otrkáte a poznáte, že tahle obluda se asfaltu drží statečně. Jízdní komfort také není vůbec špatný. Drobné vibrace a pohupování je důsledkem jednoduché rámové konstrukce, jakmile ale přestanete tyto rušivé projevy vnímat, Ranger vám přijde celkem pohodlný. Hlavně díky balonovým pneumatikám, které poberou všechno. I městský obrubník, když přijde na parkování.

Pohyb městem je trochu nepraktický kvůli velké délce a malému rejdu, takže parkovat budete natřikrát místo napoprvé, a při každém vjezdu do podzemních garáží budete trnout hrůzou, jestli neočešete střechu o nízký strop. Obří korba, na kterou jinak naložíte téměř cokoliv, je pro každodenní soužití také poměrně nepraktická, zejména pokud chcete odvézt něco menšího, typicky třeba nákup. A občas si musíte dát pozor na zákazy vjezdu, protože Ranger je registrovaný jako nákladní auto.

Jinak je život s pick-upem ve městě naprosto snesitelný. I proto, že uvnitř nevypadá vůbec špatně, zaostale nebo industriálně. Na poměry pick-upů je Ranger Wildtrack celkem pohledný. Pravda, ještě jsem nejel novou třídou X, ale tady jsem si na nic nestěžoval. Dostanete bohatou výbavu a poměrně dost místa. Snad jenom nemožnost přisunout si volant blíže k sedačce mi vadila. A trochu také změť tlačítek klimatizace.

Schopnost projíždět i těžším terénem je Rangeru vlastní, ostatně nechybí tu žádná důležitá výbava – přiřaditelný pohon všech kol, redukční převodovka i uzávěrka zadního diferenciálu. Snad jenom uzávěrka uprostřed, ale i bez ní se jen tak neztratíte. Stejně tak možnost tahat 3,5tunový přívěs je samozřejmostí. Takže mimo město, tedy tam, kde je Ranger ve svém živlu, je také všechno v pořádku.

Ford Ranger Wildtrak je pracant, který udělá přesně to, co má, a přitom se chová celkem vytříbeně. Svůj původ pracovního stroje vám bude připomínat jenom minimálně svými občasnými manýry jako třeba hlučnějším vytočeným motorem nebo žvýkáním karoserie na nerovnostech. Dlouho tvrdím, že mi jsou pick-upy celkově sympatičtější než kdejaká SUV. A tohle je volba, kterou bych zdaleka upřednostnil i před sebeluxusnějším crossoverem. Škoda, že Ranger přišel o svoji jedinečnou vlastnost…

9.5.2019 12:00| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist