autoweb.cz > Ford > Ford Ranger > Ford Ranger Raptor se tváří jako pracovní auto, ale je to pick-up snů
Ford Ranger Raptor se tváří jako pracovní auto, ale je to pick-up snů
Pick-upy. V USA si je s oblibou kupuje každý druhý, protože jsou mohutné, hodně toho uvezou a na silnici vypadají robustně. Skrývá se v nich ale mnohem víc. Dokážou pohodlně dovézt nejmenší rodinné příslušníky do školy, předvést svou eleganci i zvuk v městském prostředí a cachtání v bahně je pro ně každodenní záležitostí. A Raptor nastavuje laťku těmto vlastnostem ještě výše.
Tohle je prostě výjimečné dobré auto. Je schopné zdolat hory, lesy, řeky a přitom ani nepohnout brvou. Ostatně sami jsme si to vyzkoušeli v náročných podmínkách španělské přírody. Co ho ale dělá tak ojedinělým?
Ze všeho křičí velikosti
Vizuálně Raptor vystupuje z fádnosti. Logicky. Ono těch pick-upů, co do velikosti a designové vyspělosti, moc po českých silnicích nejezdí. Rozšířené lemy blatníků a zadní svítilny ve tvaru písmene C samy o sobě dávají vozu jakýsi baculatý nádech, stejně jako velký nápis FORD přes celou přední část. Vpředu má své místo i nepřehlédnutelný masivně oddělený nárazník.
Ten brutální rozměr, který je mimochodem v USA brán za takový standard, je znát i z klasického popisu celkové velikosti. Když si vezmete, že má na výšku kolem 2 metrů (měřím 163 cm a kdyby tam nebylo stupátko, mám nemalou smůlu), tak si budete muset urputně hlídat veškeré podzemní garáže. A nejen na výšku. Ona délka kolem 5,4 metrů, šířka přes dva metry vám v tom jednoduchém parkování zrovna taky nepomůže. Ale s tím prostě musíte počítat. S čím nemusíte počítat jsou obrubníky, ty pro vás přestanou existovat.
Z vizuálního hlediska jsou ještě zajímavá vlastně malá kola. Pouze 17palcová, která na sobě, na druhou stranu mají navlečeny speciální pneumatiky All-terain, takže s nimi nebyl problém jet kamkoliv. A když říkám kamkoliv, tak tím myslím ostré kamení, brod, kluzký beton, prašné či bahnité prostředí. Ty pneumatiky vše kously velmi elegantně. Pokud chcete vyčnívat z davu (to už budete tou velikostí), máte na výběr z několika módních odstínů karoserie. V základu, bez příplatku, si můžete vybrat mezi bílou, šedou a oranžovou. Kdyby vás svrběly prsty a váš artový duch zavelel, že chcete mít barvu výjimečnou, Ford nabízí i pět barev příplatkových, včetně testované oranžové Sedony. A kdyby vám to už tak nestačilo, můžete mít i za 19 tisíc korun polepy na bocích korby a zadním víku nákladového prostoru. To, kdybyste si říkali, že vás v té křiklavé oranžově někdo přehlédne.
Prim hraje korba
Je dobré zmínit, že Ford si pro své zákazníky v České republice vybral pouze možnost uspořádaní kabiny tzv. Double-cab, což v praxi znamená dvě řady sedadel. Single-cab není u nás tak populární a tím pádem se ani nezařadila do nabídky. A nebyl by to pick-up bez pick-upu, kdyby neměl korbu, že. Ta na Raptoru oplývá velikostí na délku něco přes 1,5 metru a na šířku kolem 1,2 m. Hluboká je pak 529 mm. Co si na ni určitě pořiďte, je elektricky ovládaný elektrický kryt. Zvýšíte jeho použitelnou hodnotu, protože to, co budete převážet se bude dát zakrýt a nenamokne. Což jsme si vyzkoušeli při stěhování, kdy jsme při poměrně silném dešti vše elegantně uzavřeli a bylo po strachu ze zničení. Korba vám nabídne několik zásuvek či oka k uchycení. Výklopné víko s nosností 150 kg, na kterém fakt můžete pohodlně dupat či sedět, můžete využít jako pracovní plochu například pro řezaní nebo naměřování. V praktičnosti se prostě Raptor nezapře.
I uvnitř má co nabídnout
Jenže on je jako hodně pěkný i uvnitř. Člověk by čekal osekaný interiér, který je jednoduše omyvatelný, hlavně proto, když si stoupnete venku do bahna, aby se dal jednoduše otřít, ale tady je všechno vymazlené. Oranžové dekorativní prvky ladí s těmi na dveřích a sedadlech. A zajímavý nádech všemu dává i nepřímé jantarové osvětlení. Celé palubní desce vévodí sportovní volant potažený prémiovou kůží, který je na místech pro palce velmi vykousnutý, abyste Raptora měli plně pod kontrolou. Navíc na něm naleznete tlačítka pro rychlé nastavení samotného řízení, rychlosti odpružení a zvuku výfuku. Tyhle přístupy k rychlým funkcím vždycky člověka potěší.
Stejně tak při usazení nepřehlédnete masivní na výšku otočený 12palcový displej. Infotainment pěkně běhá, nabízí příjemné barevné rozhraní, ale ta Fordí navigace je někdy kámen úrazu. Nevede na správná místa a občas se extrémně odchýlí od vytyčené trasy.
Interiér je ale celkově velmi dobře propracovaný. Dané prvky dávají spolu smysl a není zde nic, co by chybělo nebo naopak přebývalo.
Jeden benzin, jeden diesel. A je to
V jednoduchosti je krása, a to platí i při výběru motorizace. V době elektrifikace není nic lahodnějšího než si u auta vybírat mezi benzinovým, či naftovým agregátem. Žádná baterka. To koukáte, co. Zvolit tedy můžete dieselový dvoulitr, ale mnohem lepší je dvojitě přeplňovaný benzinový třílitr V6 EcoBoost. Raptoru to nalévá skutečně krev do žil. Je silný, mrštný, s neskonale dobrou odezvou na plyn. Nikde se nezakecá, a to i napříč své 2,5tunové váze. Intenzitu slastného bublání slyšíte hned po nastartování a můžete ji zesílit za pomoci avizovaného tlačítka na volantu. Raptor není prostě jen tak ledajaký pracant, ale je to kus zvířete.
A není to jen rychlost a síla, která reprezentuje jedinečnost tohohle pick-upu. Je to i pohodlí. To zaručují speciální tlumiče Fox s technologií Live Valve – ty při jízdě na silnici minimalizují nežádoucí naklánění karoserie v příčné i podélné ose, zatímco mimo asfalt suverénně absorbují větší terénní nerovnosti a vyjeté koleje. Navíc jim pomáhá technologie Fox Bottom-Out Control, která při prudké akceleraci přitvrdí zadní tlumiče, aby zabránila nadměrnému odlehčení předních kol. Máte tedy k dispozici systém, který neustále pracuje s povrchem, na kterém jedete a s velkou lehkostí se mu přizpůsobuje. Tím pádem vás nezastaví žádný povrch a pořád budete mít pod zadkem dostatek komfortu.
O tom se můžete dostatečně přesvědčit v našem videu nebo v článku, ve kterém jsme detailně rozepsali jednotlivé chování a Raptora v terénu, jak při šplhání po obřích kamenech nahoru na skálu, nebo schopnosti automobilu při tzv. Baja módu, ve kterém auto umí vyvinout neskutečnost rychlost a mrštnost i v prašném, nerovném přírodním terénu.
Ford Ranger Raptor ve španělském terénu
Tentokrát v klidu
My jsme se tentokrát s Raptorem vozili pouze po silnici a lesních cestách, abychom okusili nejen jeho normální schopnosti, ale prostě si užili ten pocit onoho pracanta. Protože na tahání klád z lesa je tenhle pomocník též ideální. Musíme tak konstatovat, že desetistupňová převodovka zde fungovala bez problémů, auto absentuje náklonů hlavně díky dobře vyladěným tlumičům, umí za to vzít, ale stejně tak jet piánko a nabízí unikátní pocit z jízdy, který jen tak nikde nenajdete.
Ačkoliv je Ford Ranger Raptor především pracovní auto, má co nabídnout i petrolheadům, kteří si chtějí zažít pocit normálnosti, kdy třílitr řve na ostatní řidiče na silnici „pozor jedu a ty mi překážíš“. Ostatně budiž tomu důkazem i řidič, který na nás gestikuloval, abychom si stáhli okénko a který na nás zakřičel: „Ty kráso, to je fakt super zvuk a odpich. Dobrý to máte!“. Ford tímto pánovi děkuje a my se ani nedivíme, protože tohle auto má koule. Bohužel to má i cenovka, která se šplhá k 1,9 milionu. Ale kdo by to za to nedal, že…