autoweb.cz > legislativa > povinné ručení > povinné ručení cena > Ford Mustang 5.0 GT Convertible Premium (2014)
Ford Mustang 5.0 GT Convertible Premium (2014)
Dynamika 9
Chování na silnici 6
Provozní náklady 6
Praktičnost 7
X-Factor 10
Celkové hodnocení 7.6
RADOSTI
Charisma, styl, motor, cena
STAROSTI
Neprodává se u nás. Zatím…
Hned na začátku je třeba odpovědět na otázku, která napadne asi každého, kdo se aspoň částečně orientuje na trhu s novými automobily. Proč tady máme test auta, které se k nám nedováží a oficiálně neprodává? Odpověď je jednodušší než by se mohlo zdát a také dost pozitivní, pohledem nadšence do sportovních aut s pohonem zadních kol a silným osmiválcovým motorem určitě. Ne, Ford Mustang se u nás neprodává, ale bude, během nějakého roku, roku a půl by měl být Mustang v oficiálním ceníku hned vedle Fiesty, Focusu nebo třeba Transitu. S tuzemskou zárukou a všemi souvisejícími náležitostmi. Ford tedy připravuje půdu pro příjezd tradičního muscle caru a s tím souvisí i akce, na které jsme americkou ikonu mohli vyzkoušet.
Takže tady máme Ford Mustang GT 5.0 Convertible, tedy kabriolet s atmosférickým osmiválcem o objemu pěti litrů, výkonem 430 koní a točivým momentem 530 Nm. Výkon je ve svém maximu v 6500 otáčkách, točivý moment vrcholí v 4250 otáčkách za minutu a i kdybych už teď neměl dál tohle auto za nic dalšího pochválit, tak za průběh výkonové křivky ano. Klasika, řekl by jeden starosvětsky, lineární a hladký přísun hnací síly na zadní kola, bez dopování turbem nebo jiným typem přeplňování. Paráda.
Důležité je, že verze, kterou mám k dispozici, je s manuální převodovkou a ne s automatem. Šestistupňový manuál není sice nejpřesnější, spíš naopak, ale má krátkou řadící páku, strohé dráhy řazení a je s ním větší zábava než s automatem, to dá rozum. Minimálně v zatáčkách je příjemné dávkovat plyn a držet auto s prokluzujícím zadkem na výjezdu od vrcholu, pokud se chcete trochu rozvlnit. Máte-li něco odjeto se silnými zadokolkami, není to až tak náročné, stačí si hlídat nájezdovou rychlost, překonat prvotní nedotáčivost – zvládnout ji plynem, ale jen do té míry, kdy zadní kola začnou prokluzovat (a to je díky krouťáku snadné) a pak držet plyn v ideální poloze a krásně se klouzat. „Naše“ auto mělo v rámci zachování testovacího kusu pro další generace vypnutý ovladač vypínání ESP – a ani se nedivím, když na prezentaci někteří kolegové trávili více času v trávě než na asfaltu, a to „jen“ s Fiestou ST, každopádně pokud Martin Prokop, závodník a na prezentaci také koordinátor jízd uznal, že je řidič „kompetentní,“ mohl stabilizační systém deaktivovat.
Evropským pohledem skutečný zázrak, zjevení. Atmosférický osmiválec.
Ještě chvíli se zdržím u pohonné jednotky, ta je pro nás, Evropany hodně zajímavá, už jenom tím, že díky importu zamíří na starý kontinent motor, který svou podstatou v evropském autě (asi) nenajdeme.
Nechytejte mne za slovo, ale kromě supersportů si nejsem jistý, že tady nějaké auto pod milion s V-osmičkou najdeme. Mustang GT dokáže zrychlit na stokilometrovou rychlost za 4,8 sekundy, maximálka je 235 km/h a tak auto není, i přes hmotnost u 1,8 tuny, pomalé. Přidejte zajímavý zvuk, kouř od pneumatik, a o zábavu je postaráno.
Zábavu spojenou se show, darebáctvím, pozérstvím v dobrém slova smyslu, protože zábavu řidičskou ve smyslu čisté stopy a chirurgicky přesné jízdy Mustang nenabízí. Na brzdách je cítit jeho hmotnost a když se podíváte do galerie, uvidíte, jak při brždění sklápí příď dolů a jeho hmota se jen nerada dostává do klidného tempa. Kila navíc jsou cítit i v zatáčkách. Neříkám to jako výtku, jen popisuji vlastnosti, které vytváří charakter Mustangu. A charakteru má tohle auto na rozdávání.
Je to kabriolet, ale přiznávám se, že jsem bez střechy nezkoušel jezdit, nebyl na to prostor, auto jsem měl k dispozici jen na omezený čas a promrhat ho stahováním a natahováním střechy by bylo hloupé.
Nutně musím okomentovat své hodnocení pomocí hvězdiček, které najdete nahoře u testu. Čtyři hvězdičky mohou vypadat možná jako příliš, ale jak říkám, chci popsat, jak jsem se k verdiktu dostal, tedy přesněji řečeno z čeho byl výsledný počet čtyř hvězd vypočten. Za dynamiku jsem dal Mustangu GT 4,5 hvězdičky z pěti, je opravdu velmi rychlý a v rámci situace je to hodnocení v podstatě vynikající.
Chování na silnici za tři hvězdy. Průměr, u sportovního auta si umím představit lepší chování, zejména v zatáčkách, na druhou stranu je tady jeho čitelnost, předvídatelnost, nezáludnost, takže i když nejede zatáčkou jak nůž teplým máslem, není jeho projev za jízdy nepřijatelný. Za tři hvězdy jsou i provozní náklady. Já jsem samozřejmě nemusel platit na předváděčce ani kapku benzínu, ale jak jsem se tu a tam díval, spotřeba byla tu u dvaceti, tu třiceti litrů – jenže to mluvím jen a jen o dráždění plynového pedálu na uzavřené trati, takže irelevantní výrok. Pětilitrový osmiválec je třeba ale také zaplatit v rámci povinného ručení a tady se mohou začít majitelé 1.0 EcoBoost jízlivě smát.
Lepší, tři a půl hvězdičkové hodnocení jsem dal Mustangu GT za praktičnost. Je to kabriolet, a ten není a nemá být praktický, ale zadní sedačky jsou dost velké třeba na děti, ty přední jsou jako sedačka v obýváku nebo ve volvu XC90, do kufru naložíte střední nákup a cestování s ním není nepohodlné. Ano, umím si představit Mustang GT Convertible jako rodinné auto, třeba v garáži vedle naftového kombi, které bych měl opravdu na dlouhé cesty nebo transport velkých zavazadel.
Se supersporty na okruhu Paul Ricard
A poslední položkou, se kterou je třeba počítat, je X-faktor. Pět hvězdiček považuji za samozřejmost, neboť v zelené barvě, s výhružným výrazem, burácejícím motorem, staženou střechou a protáčejícími se zadními koly (navíc za danou cenu) by Mustang GT Convertible vyhrál nejednu talentovou soutěž. Závěrem tedy už jen pořizovací cena. Ta zatím není zcela korektní, jde o přepočet z amerických dolarů, tak nebo tak ji ale Ford prezentuje jako informační a je 852 295 Kč. Bum, bác a je to. Necelých devět set tisíc za kabriolet s osmiválcem a slušnou výbavou (kůže, klima a tak dále)?! Tohle vám žádná evropská automobilka nenabídne.
Reportáže | vydáno 14. 8. 2013
Verdikt
No, verdikt není asi na místě, protože cenu zatím nemáme potvrzenou jako oficiální, auto se ještě nedováží, ale… Pokud si vzpomenete na náš článek o tom, jaké to je ochutnat Ameriku, tak jsem si stěžoval, že Mustang „v kabriu“ ano, ale se silnějším motorem. A tady ho mám. V plné parádě, s provokativním lakem karoserie, manuálem pro legraci a výbavou pro komfortní korzování krajinou za cenu dobře vybavené Škody Superb 2.0 TDI. Má řadu chyb a není dokonalý, ale pokud bych měl říct, jestli se mi líbí, tak ano, a moc.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | osmiválec |
Palivo | benzín |
Plnění | atmosférické |
Zdvihový objem (cm3) | 4951 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | zadní |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 420 koní v 6500 |
Točivý moment (Nm) | 530 Nm v 4250 |
0-100 km/h (s) | 4,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 235 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 15,7 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4788 |
Šířka (mm) | 1877 |
Výška (mm) | 1417 |
Rozvor náprav (mm) | 2720 |
Provozní hmotnost (kg) | 1738 |
Ceny | |
Základní cena test. verze | 852 295 Kč |