autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Retro: Ford Mondeo ST220
Retro: Ford Mondeo ST220
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Pozn. redakce 17.02.2012: Co jste dělali před pěti lety? Snili jste o tom, že si koupíte Mondeo ST220, ale že je to pro vás nedosažitelný cíl? Před pěti roky jsme ho na Autowebu testovali jako nové auto za milion a nějaké drobné, ale dnes ho v bazaru koupíte za desetinu původní ceny. Udělejte si s námi výlet do minulosti!Vlajkovou loď řady Mondeo mám rád, ačkoliv ji ani nevlastnil můj táta, ani jsem si v dětství nehrál s jejím zmenšeným vydáním. Bylo to však jedno z prvních rychlejších aut, která jsem dostal příležitost řídit jako motoristický novinář.
Moje tehdejší setkání s ST220 nemělo dlouhého trvání a skončilo dost bizarně – zásluhou místního nádražáka v Milovicích, který si na cestu do služby půjčil od zeťáka Asconu s automatem. Jeho pouť do Nymburka tehdy skončila sotva sedmdesát metrů od nádražního domečku – na první křižovatce, do níž se potměšilá Ascona zlovolně posouvala, ačkoliv jsem se tam zrovna nacházel já s Mondeem (a měl jsem přednost). Pán byl chováním auta se samočinnou převodovkou konsternován do té míry, že ho ani nenapadlo šlápnout na brzdu.
Přesto jsem stihl nabýt dojmu, že Mondeo ST220 je čertovsky dobré auto, byť tehdejší verze trpěla absencí šestky a houbovitě neurčitým brzdovým pedálem. Budiž poctou jeho schopnostem, že si to myslím i o několik let a mnoho desítek nových testovacích aut později.V podstatě je to irelevantní. Nové Mondeo, luxusnější, tišší a kultivovanější než to stávající, netrpělivě přešlapuje v zákulisí a vyčkává, až bude moci vtrhnout na scénu a ukrást si celou show pro sebe. Dokonce i „normální verze“ 2.5T bude mít o pouhých šest koní méně, ale o 35 Nm více než dnešní ST.
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Což je vynikající záminka, proč si na týden půjčit dosavadní vrchol modelové řady a připomenout si, co dělalo tento poblázněný rodinný sedan tak výjimečným.
Uvnitř
Za mnohá setkání s různými exempláři Focusu a Mondea jsem se naučit odolat nutkání sáhnout na páku výškového seřizování a spustit sedadlo o pár zubů níž pokaždé, když nasednu. Už vím, že to nepůjde, jsem na dorazu. Také ale vím, že po dvou stovkách metrů přestanete vnímat posaz jako nadměrně vysoký a naopak si všimnete, jak dobře je položený volant vzhledem k ramenům a hrudníku.
Když už je řeč o volantu, do Mondea zatím nedorazila vyumělkovaná móda tlustých věnců. Nejdůležitější rozhraní mezi řidičem a autem je v ST220 příjemně tenké, stejně jako ve všech dobrých devětsetjedenáctkách. Palec se vzadu potká s ukazováčkem a příčky nebrání prstům v lehkém objetí koženého věnce.
Ergonomicky i funkčně je interiér Mondea v nejlepším pořádku, ale na designu a volbě materiálů je vidět, že původní návrh vznikl někdy ve druhé třetině devadesátých let. Nemoderní tvary dveřních výplní a podivné rozmístění ovládacích prvků na středové konzole prosebně volají o nápravu.Případ nejasného rodokomenu
Otočte však klíčkem a jakékoli reminiscence se slovem muzeum se vám vykouří ze signální soustavy dřív, než řeknete „turbo je fuj.“ V branži se už léta povídá, že atmosféricky plněný vidlicový šestiválec 3,0 l vznikl rozpůlením dvanáctiválce od Aston Martinu. (AM patří do skupiny Premier Automotive Group, ovládané Fordem). Modrý ovál tyhle báchorky nikdy nepotvrdil, ale zároveň neudělal nic pro to, aby je věrohodně vyvrátil. Rozhodněte se sami, zda jim chcete věřit.
Sametově klidný volnoběh a v městském provozu medově vláčná reakce na plyn nemohou patřit ničemu jinému než ušlechtilému víceválcovému motoru na benzín. Když jen tak popojíždíte, umí být šestiválec v ST220 skoro neslyšný, ale nad čtyřmi tisíci otáček se rozezní živou melodií, probarvenou svistem rozvodů a slyšitelným chroptěním ze sacího potrubí. V pěti a půl vás motor důrazně popostrčí dopředu a ještě na hranici červeného pole v sedmi tisících se zdá, že by rád snesl aspoň pět set otáček navrch.
Popravdě řečeno, jediným motorem v této kategorii, který mohu bez přemýšlení prohlásit za lepší, je hořčíkový řadový šestiválec od BMW. Zkuste z Mondea přesednout do Nissanu 350Z a bude vám připadat, že řídíte diesel. Vážně.
Kvalitní řazení je tradiční předností většiny fordů a od té doby, co dostala šestku, lze převodovce v ST220 máloco vytýkat. Kvůli dlouhým převodům můžete mít na hodně zakroucené silnici občas pocit, že motoru chybí točivý moment, ale právě tohle vás přiměje využít kvalit převodovky a dostat z výkonové křivky šestiválce maximum.
Obehraná písnička
Vymyslet nějaký nový způsob, jak pochválit podvozek Fordu, je čím dál obtížnější. Modrý ovál by měl projevit trochu pochopení pro strasti novinářského řemesla a pustit do světa něco opravdu špatného, abychom pořád nepsali to samé.Mám ale tušení, že se jen tak nedočkáme. Pérování, tlumení a celková jízdní charakteristika Mondea působí i na sklonku jeho kariéry naprosto současně a v některých ohledech hravě zastíní o generaci mladší auta. Tak komunikativní řízení, jako má ST220, je dnes ve střední třídě naprostou výjimkou. Přitom je přesné a právě tak strmé, aby neobtěžovalo nervózní reakcí na malé pokyny, ani nutností ukroutit si ruce v každé vlásence.
Tužší charakteristika odpružení a houževnatější tlumiče Mondea ST220 posouvají rysku mezi hodnotami „pohodlí“ a „jistota“ víc doprava než u běžných verzí, ale přesto je to právě souznění s (ne)kvalitou českých silnic, co je určující složkou jízdního zážitku.
Poměrně agresivní elastokinematika víceprvkové zadní nápravy ráda přitáčí, když dostane šanci, a docela zhurta. S výjimkou těch nejpomalejších vraceček (a mokrého asfaltu) neprokazuje Mondeo žádnou z obvyklých nectností předokolek. Kromě znalostní báze vývojářů to určitě souvisí i s faktem, že tady není žádné turbo, které by vyhnalo točivý moment do papírově efektních hodnot a narušilo tím přirozenou čistotu řízení a vyvážení podvozku.Mezi velkými sedany nenajdete mnoho těch, které by nabízely takové spojení cestovního talentu s pochopením pro občasnou zábavu na okresních silnicích, jako se to dodnes daří Mondeu ST220.
Pravidla přežití
Nemá smysl zapírat, že jako celek začíná Mondeo působit trošku zaostale. Kromě interiéru se náskok konkurence projevuje například v potlačení valivého hluku od pneumatik. Na vnitřní straně kufru není nic, co by vám pomohlo zavřít ho bez ušpinění prstů. Duální klimatizace? Litujeme, nemáme.
A nemůžete psát o ST220 a nezmínit přitom, že za nikoliv nepodobnou cenu pořídíte BMW 330i – ve většině důležitých aspektů současný etalon sportovního sedanu střední třídy.
Přesto považuji za obdivuhodné, že i na začátku roku 2007 musím mluvit o plastech na dveřích, abych vysvětlil, v čem je Mondeo horší než přímá konkurence. Podle všech zákonů evoluce by to tak být nemělo. Zkuste nad tím popřemýšlet: když dokáže být tohle staré auto jízdně tak přesvědčivé, jak asi zamíchá obecně přijímanými měřítky ve střední třídě nové Mondeo se sedmiletou evoluční výhodou?
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,6 |
Motor | |
Konstrukce | atmosféricky plněný vidlicový šestiválec, dohc |
Zdvihový objem (cm3) | 2967 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 226 koní v 6250 ot/min |
Točivý moment (Nm) | 285 Nm v 4900 ot/min |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 250 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 14,5/8,0/10,4 l/100 km |
Rozměry a hmotnosti | |
Provozní hmotnost (kg) | 1495 |
Zavazadlový prostor (l) | 500 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 1 067 900 Kč |