autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo Kombi 2.2 TDCi
Ford Mondeo Kombi 2.2 TDCi
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Když se objevil na trhu, sestřelil vlastně celkem rozhodným máchnutím všechny konkurenty a usadil se na vrcholu. A není se co divit. Nabídl totiž tradičně pro Ford kvalitní zpracování, poměrně povedený design karoserie, ale hlavně dokázal spojit řidiče s řízením tak, že z něj vytvořil zábavnou činnost. Což někteří konkurenti neumí dodnes. Dokáže ale Mondeo zaujmout stejně tak dobře i po třech letech svého života?
Kdybyste si měli tipnout, jakýže je motor pod kapotou tohohle rodinného kombi, co by to bylo? Diesel? No samozřejmě. Už jsme si nějak zvykli, že v našich končinách k rodinným kombíkům prostě turbodiesely patří. V karoserii kombi navíc přichází Mondeo i s velkým kufrem, pohlednými a především na všech místech interiéru jen kvalitními plasty a šestistupňovou převodovku. Takže tu máme ideální celoročně použitelné auto, které samozřejmě zdatně zastane i funkci rodinného přepravníku. Tohle konkrétní Mondeo je ale přeci jen trochu jiné. Má sice pod kapotou diesel, ale ten nejsilnější. Takže je jasné, že se snaží zaujmout i ty, co mají rádi trochu té zábavy za volantem.Technika
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
A daří se mu to celkem dobře. Ale nejde tady ani tak o motor, jako spíš o celek. Je ale třeba si říct, že se základními šestnáctipalcovými ráfky tady nečekejte žádné zázraky v zatáčkách. Mondeo se v nich jednoduše trochu naklání a celkem rychle najdete jeho limity. A přeci jen je z něj znát ona váha těžkého turbodieselu vpředu. Oproti základnímu benzínovému motoru je naše Mondeo se vší tou technikou skoro o 200 kg těžší. Ale v reálném životě v momentě, kdy si kupujete diesel na dlouhé cesty, to ale žádný handicap nebude. S čím se ale celý život, co svoje auto vlastníte, setkáváte neustále, je samozřejmě třeba volant. A s tím související řízení. Které Ford prostě umí dotáhnout skoro k dokonalosti. A i v dané třídě jen dokazuje, že když se obligátně chce, tak to jde. Elektrický posilovač nemusí být omluvou pro odtažité řízení. Jednoduše Mondeo i po skoro čtyřech letech svého života stále patří v tomhle ohledu na samou špičku. A to ostatní?
Za volantem si určitě najdete dobrou pozici, i když je třeba si chvíli zvykat na vyšší posaz za ním. Který je pro všechny Fordy tolik typický. Sedačky mají rozumné boční vedení a zřejmě vás mile potěší i samotný volant. Je sice celkem tenký, nicméně je příjemně měkký. Nechybí mu ani ovládání rádia a palubního počítače. A jeho funkce se zobrazují před vámi vedle poněkud pro leckoho nešťastně řešeného otáčkoměru, který dostal jen půlkruhový ciferník. Ne že by to ubíralo z jeho funkčnosti. Vedle něj ale najdete obří barevný displej, který vám žádný jiný výrobce v segmentu nenabídne. Jeho funkce ovládáte křížovým ovladačem na volantu a i přes poměrně rozsáhlé možnosti je vše celkem logické a jednoduše dostupné.Na silnici
Řazení šestistupňové převodovky je klasicky Fordovské. Takže dobré. Přesné, sice s trochu delším chodem řadičky, ale rychlé v reálu. Palubní deska dostala měkčené materiály a rozhodně tady absolutně nic nevrže. A v porovnání třeba s Insignií přináší nejen výrazně kvalitnější materiály, ale i pocit útulnosti. No a na zadních místech najdete dost prostoru i pro dospělé cestující a v kufru rozhodně dostatek místa i pro jejich batožinu.
Takže ať si to shrneme. Máme tady auto, které celkem dobře vypadá, je dobře postavené, je prostorné a uvnitř najdete i dost odkládacích míst, aby bylo i praktické. No a co tedy jeho motor? Má objem 2,2 litru, přímé vstřikování, turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek, filtr pevných částic a to celé s funkcí overboost. Když ho nastartujete, je vám hned jasné, že to je diesel. Bohužel. Ve volantu, v pedálech i řadičce cítíte jeho vibrace. A jen co se rozjedete, i jeho dunivý projev v nízkých otáčkách vás o tom přesvědčí. Nicméně jeho výkon nastupuje od nejnižších otáček, což je z pohledu reálného žití s autem důležitější. Tedy nemusíte čekat, než ho roztočíte, aby měl dostatek síly. Což vás samozřejmě bude zajímat především v momentě, kdy trávíte hodně času ve městě.Prostor a výbava
Nejsilnější turbodiesel v Mondeu nabízí 175 koní a 420 Nm točivého momentu s overboostem. Bez něj o vlastně neznatelných 20 Nm méně. A máte je tu k dispozici od 1750 otáček. Když ho budete vytáčet, bohužel vám to asi jako nějaká zábava nepřijde. A bude to právě tím jeho projevem, který ho prostě jednoznačně řadí mezi klasické, průměrně znějící diesely dneška. Takže po celou dobu je tak nějak standardně hlučný, ale zase ne tak, abyste mu to neuměli prominout. Vždycky si totiž stačí vzpomenout, že přeci jen patří k tomu silnějšímu na silnicích. Na stovku se s ním totiž dokážete dostat za 8,7s, což je o 1s rychleji, než s o 35 koní slabším dvoulitrem. Ale v reálných podmínkách vás u auta téhle kategorie stejně zajímá více pružné zrychlení. A na šestku potřebuje na zrychlení z 50 na 100 skoro o 2s méně. Ve výsledku tak na to potřebujete necelých 7s. Přitom na spotřebě to zase tak zásadně nepoznáte. Na dálnici čekejte něco pod 7 litrů, ve městě okolo devíti a mimo město pod sedmi. Přitom když na to přijde, můžete se v maximu pohybovat na dálnicích lehce nad 220 km/h.Verdikt
Víte ale co je na tomhle Mondeu nejlepší? Že kromě toho celého balíku hrozně příjemných vlastností, které ho prostupují od jeho předního až po zadní znáček, ho nemusíte kupovat za standardních 800.000 Kč. Což je běžná cena pro bohatě výbavenou verzi Titanium. Které nechybí šestnáctipalcové ráfky, audio od Sony, tempomat, samozřejmě elektricky ovládaná okénka, automatické stěrače, samozatmívací zrcátka, vyhřívané přední sklo, duální klimatizace, kůží potažený volant, elektricky nastavitelné sedadlo řidiče, částečně kůží čalouněné sedačky, střešní ližiny nebo celou armádu elektronických systémů starajících se o trakci auta. Stačí totiž zajít k prodejci, zaplatit mu o 70 tisíc méně a dostanete k takhle vybavenému Mondeu ještě bixenony, sedadlo řidiče s pamětí a v piano černé barvě lakované doplňky interiéru. U Fordu totiž mají slevy. S tím samozřejmě souvisí uvedení faceliftovaného modelu na trh. Ten přijede s nově tvarovanými nárazníky, zřejmě mírně přepracovanými světly a možná mírnými úpravami v interiéru. Ale víte co? Jestli tohle auto kupujete do firmy, tak za těch necelých 600.000 Kč bez daně je to zatraceně dobrá nabídka. Která i u japonské konkurence hledá jen těžko přemožitele. Tedy alespoň v případě, že od svého kombi chcete přeci jen trochu pohodlnějšího svezení. Ve všem totiž Mondeo patří stále na špiku.
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 8,9 |
Motor | |
Konstrukce | vznětový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem (cm3) | 2179 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 129/175 |
Točivý moment (Nm) | 420 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 218 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 8,4/4,9/6,2 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4830 |
Šířka (mm) | 2078 |
Výška (mm) | 1512 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1613 |
Zavazadlový prostor (l) | 494-554 dle rezervní pneumatiky |
Ceny | |
Základní cena modelu | 802.990, verze Titanium |
Cena testovaného vozu | 729.990 se slevou |