autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost
Ford Mondeo Kombi 1.6 EcoBoost
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 8
Praktičnost 10
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8.4
RADOSTI
Pružný a kultivovaný motor; komfort odpružení i ovladatelnost lepší než u dieselu; ohromný vnitřní prostor
STAROSTI
Na tahání přívěsů to není to pravé; ovládání palubních systémů umí být občas otravné
Na psaní recenze kombíku Ford Mondeo 1.6 EcoBoost jsem se těšil tím druhem poťouchlého těšení, které škarohlíd mého ražení zažívá v předtuše sžíravého článku. Fordy to přece jen mají na autowebu dobré – snad až příliš dobré, ale malý motor ve velkém autě, to nikdy nefunguje. Vzpomeňte na Opel Insignia 1.6 nebo docela nedávno Peugeot 508 1.6 THP. A Ford Mondeo s malým EcoBoostem je další takový případ. Až na to, že není.
Fordův model střední třídy patří na autowebu i na českých silnicích ke starým známým. Jeho jednotlivými aspekty se proto tentokrát zabývat nebudeme, případné zájemce odkážeme do sekce Testy aut, kde lze články o Mondeu jednoduše vyhledat pomocí filtru. Dnes nás Ford Mondeo zajímá výhradně v kontextu nové pohonné jednotky.Kombinace bezmála pětimetrové (4950 mm v případě kombi) karoserie a motoru se zdvihovým objemem pouhých 1,6 l se jeví jako jedno z těch řešení, která se náramně vyjímají v evropském testu měření spotřeby, jen aby o to víc zklamala v běžném provozu. Celohliníkový přeplňovaný EcoBoost s přímým vstřikováním benzínu a proměnným časováním ventilů je sám o sobě zdařilý motor – pro menší modely. Pod kapotou nového Fordu Focus nás vyloženě nadchl. Ale v rozložitém Mondeu, které zůstává i ve čtvrtém roce na trhu nejprostornějším zástupcem své třídy?
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Kupodivu to funguje. Relativně malé turbodmychadlo totiž dává motoru plný točivý moment už v 1600 ot./min., což v praxi znamená, že můžete jet klidně po městě předpisovou padesátkou na pětku a přitom mít pod pravým kotníkem dostatečnou rezervu pro svižné zrychlení. Na plný plyn pak točivý moment vyskočí dokonce na 270 Nm díky dočasnému zvýšení plnicího tlaku. Výsledkem je přesvědčivé pružné zrychlení v kompletním rozsahu běžně používaných rychlostí, ačkoliv převodovka není odstupňovaná nijak nakrátko: v okamžiku, kdy ručička otáčkoměru doputuje na čtvrtý rychlostní stupeň ke konci své dráhy, zbývá k pokoření mety 200 km/h jen málo.Zázraky samozřejmě šestnáctistovka neumí. V kopcovitém terénu si se šestkou nevystačíte, ale přesné řazení s příjemně definovaným odporem i relativně prudká (na moderní přeplňovaný motor) odezva na plyn dělají, co mohou, abyste nezatoužili po samočinné převodovce. Kde se Insignia projevuje utrápeně, Mondeo energicky nabírá tempo a hezky u toho zní. Kultivovanost v dálničním tempu je jednoduše vynikající a stačí se jen maličko snažit, aby cestovní spotřeba na dlouhých trasách nepřesáhla osm litrů. Šetřivé povahy pak mimo město snadno srazí další litr.Povedený motor však představuje pouze polovinu důvodů, proč si tahle motorizace pro Mondeo zaslouží být prohlášena za tajný tip autowebu. Při udávané provozní hmotnosti 1501 kg je Mondeo 1.6 EcoBoost nejméně o metrák lehčí, než byste mu podle objemné figury hádali. Lehčí motor zaprvé výrazně usnadňuje změny směru, zadruhé dovoluje konstruktérům použít měkčí pružiny. Výsledkem je taková kombinace poddajnosti a ovladatelnosti, jakou lze dnes bohužel považovat za vzácnou i v prémiovém segmentu. Téměř dvakrát dražší Volvo V60, kterým jezdím právě teď, je ve srovnání s Mondeem pohodlné jako trakař – a o nic agilnější. Přidejte k tomu osvědčené dynamické přednosti velkých fordů, zejména rozumně komunikativní řízení a vhodně kalibrované tlumiče pérování, a dostanete auto s opravdu suverénním jízdním projevem.Verdikt
Se kterýmkoli naftovým motorem Mondeo působí jako přesvědčivý produkt. Koneckonců srovnávací testy vyhrává nejen u nás. Motorizace EcoBoost ale dá nejlépe vyniknout přednostem auta jako takového, aniž by trpěla předpokládanými nedostatky, a měla by se ocitnout v hledáčku všech řidičů, kteří se chtějí při svých služebních jízdách trochu zabavit. Bohužel mám tušení, že nejen na českých silnicích zůstane tohle Mondeo zřídka vídaným jevem. Správci vozových parků vidí ve svých flotilách benzínové motory neradi a privátní zákazníci se budou těžko zbavovat pocitu, že šestnástistovka je na auto střední třídy málo. Škoda. Moje, ale zejména jejich. Já ztratil jen příležitost napsat pár kritických řádek, ale kdo ze zákazníků Mondea dá dieselu přednost před malým EcoBoostem, připraví se o možnost získat za své peníze lepší auto.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1598 |
Převodovka | šestistupňová manuální |
Poháněná kola | přední |
Podvozek | |
Brzdy vpředu | Kotoučové s vnitřním chlazením |
Brzdy vzadu | Kotoučové |
Pneumatiky vpředu | 215/50 R17 |
Pneumatiky vzadu | 215/50 R17 |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 118 / 160 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 240 (270) v 1600 - 4000 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 106,6 |
0-100 km/h (s) | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 210 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 9,1 / 5,5 / 6,8 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4837 |
Šířka (mm) | 1886 (bez zrcátek) |
Výška (mm) | 1512 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1501 |
Celková hmotnost (kg) | 2200 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 745 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 549 - 1740 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 499 990 Kč (akční cena 2.0 Duratec Trend) |
Základní cena test. verze | 629 990 Kč (akční cena Enterprise) |