autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo Ghia X 2.5T sedan
Ford Mondeo Ghia X 2.5T sedan
Dynamika 8
Chování na silnici 8
Provozní náklady 8
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
Na úvod
Ford má zálusk na solventnější klientelu: jestli vás o tom nepřesvědčily modely S-MAX a Galaxy, v případě Mondea je to jasné jako facka. Předchozí model byl skvělým autem, ale neuměl svoje schopnosti pořádně prodat. Novináře nikdy neomrzí opakovat skutečnost, že ve Velké Británii, pro jejíž obyvatele je Ford téměř totéž, co pro nás Škoda, prodalo BMW víc „luxusních“ a drahých“ trojek než Modrý ovál Mondeí.
Ale s tím je konec. Nový model je větší, pojetím i výbavou luxusnější a mnohem, mnohem sebevědomější. Nebudeme si hrát na překvapené: už jsme s ním jezdili a v zahraničních srovnávacích testech dokázalo Mondeo porazit nejen nový Renault Laguna nebo Volkswagen Passat, ale dokonce i BMW řady 3 (pomsta je sladká) a Mercedes třídy C! Týden se zatím nejrychlejším Mondeem nám pomohl pochopit, jak se to Fordu podařilo.Technika
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Od pohledu byste to do něj neřekli, ale technicky je nové Mondeo v podstatě stejné auto jako velkoprostorový S-MAX a jeho „rodinnější“ příbuzný Galaxy. Dokonce se vyrábí na stejné lince v belgickém Genku. Příbuznost s těmito velkými auty vysvětluje monstrózní hodnoty rozvoru a rozchodu nového Mondea, které jsou i na současné poměry ve střední třídě vskutku úctyhodné. Ford vyrábí nové Mondeo opět jako čtyřdveřový sedan, pětidveřový liftback (auto s výklopnou zádí) a kombi.
Přední kola jsou zavěšena vzpěrami MacPherson, vzadu je víceprvková náprava s hydraulickými pouzdry, která slibují citlivější reakce na příčné nerovnosti. Pro kvalitu jízdy je však nejdůležitější tuhá karoserie a inženýři Fordu jsou si toho vědomi – oficiální podklady opakovaně zdůrazňují, že skelet nového modelu je o 130 procent pevnější.
V nové generaci se vůbec poprvé objevuje přeplňovaný benzínový motor. Zatímco dřívější vlajkový model, Mondeo ST220, byl poháněn atmosféricky přeplňovaným šestiválcem urozeného původu (v branži se povídá, že vznikl přepůlením motoru V12 Aston Martin), nejrychlejší současné Mondeo sáhlo pro pohonnou jednotku do skromnější koncernové police: počet (5) a uspořádání (v řadě) válců jasně vysvětlují, že motor 2.5T původně vznikl pro auta značky Volvo. Může tato kombinace zaručit stejně vytříbený charakter, jaký mělo Mondeo ST220?Na silnici
Nové Mondeo působí velmi „německy“: jako robustní, pohodlné auto, které neobtěžuje cestující hlukem ani nadměrnými otřesy. S tak dlouhým rozvorem a elektronicky nastavitelnými tlumiči by to ani nemělo být jinak, pokud Ford míní svoje zacílení na náročnou klientelu „prémiového“ segmentu vážně.
Vyhlédněte si ale první zatáčku a rychle poznáte, že za fazónou pohodlného manažerského sedanu dříme nefalšovaný sportovní charakter. Na okreskách se zpočátku můžete cítit trochu nejistě, protože karoserie je na nějaké řádění na zapadlých silničkách přece jen příliš mohutná. Náklony jsou ale minimální a tlumiče dokážou účinně bránit rozkmitání té obrovské hmoty ve vertikální ose.
Už několikrát jsme se setkali s názorem, že řízení nového Mondea je méně komunikativní než to dřívější. Chápeme, co k tomu lidi vede: volant se nechvěje a nevibruje podle nerovností silnice a řízení nemá snahu reagovat na podélné nerovnosti, takže opravdu může působit trochu odtažitě. Zatočte však na vlhkém asfaltu a budou to vaše dlaně, nikoliv zadnice nebo dokonce oči, co zachytí změny v přilnavosti jako první.
Akustika pětiválce byla přizpůsobena zaměření vozu: v porovnání s Focusem ST je tišší, avšak v každém okamžiku působí charakterněji než v libovolném Volvu. Konstrukčně to není zrovna moderní motor, ale obdivovali jsme, jak hladce se vytáčí a jak jemně zabírá od nějakých patnácti set otáček až do omezovače.
Kvůli své kultivovanosti se Mondeo nezdá být moc rychlé, jenže to je pouhé zdání. Ford uvádí zrychlení z nuly na 100 km/h za 7,5 s – a náš GPS přístroj na letištní ploše zaznamenal hodnotu ještě o 0,1 s menší, přestože bylo mokro a velmi chladno. Nejvyšší rychlost 245 km/h jsme nemohli ověřit, ale ještě za hranicí 200 km/h auto zrychlovalo velmi energicky.
Necháme-li stranou BMW řady 3, momentálně si nemůžeme vzpomenout na žádné auto v této kategorii, jehož řízení by nám přinášelo více potěšení než jízda s Mondeem. Nebýt místy dost silného valivého hluku a poněkud nejistě definovaného odporu brzd, byly by jízdní vlastnosti nového Mondea naprosto dokonalé.Prostor a výbava
Už několikrát tady zaznělo, že nové Mondeo je obrovské auto. Ještě před několika málo lety nenabízelo tolik místa pro nohy vzadu ani pětkové BMW. A díky široké karoserii nebude těsno ani trojici dospělých.
Všechny tři karosářské varianty mají obrovský zavazadelník, ale těžko bychom hledali důvod, proč namísto tradičního sedanu nezvolit praktičtější liftback – zvlášť když na pohled mezi nimi není velký rozdíl.
Interiér se zdál být mnohem lépe sestavený než u exemplářů, kterými jsme jezdili dříve. Technologové v Genku očividně vychytali většinu problémů spojených s náběhem výroby nového modelu. Ford nabízí hned dvě vrcholná provedení: tradiční Ghia se dřevem a světlou kůží a sportovnější Titanium. Nám se rozhodně víc zamlouvá to druhé: jeho hliník je vkusnější než falešné dřevo modelu Ghia a sedadla lépe vedou tělo.
Mondeo Ghia X je standardně vybaveno bezklíčovým startováním. Tlačítko na palubní desce s nápisem „Power“ je jedna z těch věcí, které vás nadchnou během předváděcí jízdy, ale v praktickém životě jsou spíš na zlost. Pokud si neobjednáte i bezklíčové odemykání, musíte stejně klíč vylovit z kapsy, jenže po usednutí za volant ho není kam „uložit“. Můžete si vybrat, zda ho nepohodlně nasoukáte do kapsy u kalhot, nebo klíč bezmyšlenkovitě odložíte do některé z mnoha schránek, abyste si zpestřili příjezd do cíle jeho hledáním.
Naproti tomu otvor nádrže „Easyfuel“ dělá přesně to, co od něj čekáte: usnadňuje život. Prostě odklopíte kryt a vsunete pistoli do hrdla nádrže. Chytré řešení vám nedovolí načerpat špatné palivo, a to ani když má pistole menší průměr než hrdlo.
Samozřejmě je k dispozici celá řada dalších příjemných vynálezů – pokud jste ochotni sáhnout hlouběji do kapsy. Naše auto mělo dobře fungující radarový tempomat ACC s funkcí automatického udržování odstupu nebo už zmíněné aktivní tlumení IVDC (společně za 60 100 Kč), parkovací asistent vpředu i vzadu (16 900 Kč) nebo bi-xenonové světlomety (30 800 Kč). Tyto a další položky ovšem vyženou cenu auta přes 1,1 milionu korun!Verdikt
Nepůjdeme tak daleko, abychom prohlásili, že nový Ford Mondeo je lepším autem než BMW E90. Při vší úctě k jeho obdivuhodným schopnostem by to nebyla pravda, alespoň dokud nezačneme brát v potaz i cenové nuance. Ale už fakt, že se něčím takovým vůbec zabýváme, naznačuje, že Ford uspěl: nové Mondeo nabízí zřídka vídanou kombinaci pohodlí, prostoru, luxusní výbavy a podmanivých jízdních vlastností. Své dřívější soupeře, jako je Opel Vectra, Honda Accord, Peugeot 407 a dokonce i Volkswagen Passat, nechal Ford daleko za sebou. Jsme velmi zvědavi, jestli tomu bude odpovídat i jeho postavení na evropských trzích.
Jirka Červenka
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
0-100 km/h (s) | 7,4 |
Motor | |
Konstrukce | řadový pětiválec |
Palivo | bezolovnatý benzín, RON 95 |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 2521 |
Vrtání x zdvih (mm) | 83,0 x 93,2 |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 162 kW /220 k v 5000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 320 Nm v 1500 až 4800 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 140 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 245 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 13,6/6,8/9,3 l/100 km |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4844 |
Šířka (mm) | 1886 bez zrcátek, 1937 vč. zrcátek |
Výška (mm) | 1435 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1567 |
Celková hmotnost (kg) | 2185 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 745 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1800 |
Zavazadlový prostor (l) | 535 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 948 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 1 108 100 Kč |