autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo (2007 – 2014)
Ford Mondeo (2007 – 2014)
RADOSTI
Výborné jízdní vlastnosti, dobrá prostornost, pohledný design, pohodlné odpružení, dostatek místa pro zavazadla, rozumné ceny ojetin, dostatek ojetých vozidel na trhu, existence tří karosářských variant.
STAROSTI
Velice omezený přístup do zavazadelníku sedanu, kvůli madlu dveří zhoršený přístup k elektrickému ovládání oken, u vozů s nižší výbavou levně působící plast na středovém panelu palubní desky, slabá antikorozní ochrana.
Třetí generace Fordu Mondeo nahradila prodejně úspěšnou druhou řadu v roce 2007. K zákazníkům vůz vyjel hned ve třech karosářských verzích: sedan, liftback a kombi. V roce 2010 absolvovalo Mondeo facelift a v roce 2014 jej nahradila nová generace.
Automobil při svém uvedení na trh ihned zaujal širokou motoristickou veřejnost. Velice pohledná karoserie totiž podle očekávání ukrývá prostorný interiér a navíc stojí na podvozku, který posouvá jízdní vlastnosti zase o kus dál. Fanouškům značky se tak dostalo opravdu důstojného nástupce předchozí generace.
Přesto třetí řadě Mondea můžeme něco vytknout. Třeba lacině působící plast středového panelu jinak velice pohledné palubní desky. U dražších verzí je situace lepší. Dalším slabším místem interiéru je umístění ovládání elektrických oken, které se nachází za madlem dveří řidiče tak, že přední okna lze obsluhovat komfortně, ale tlačítka ovládající ta zadní vyžadují nepříliš přirozené lovení prsty pod madlem.
Přístrojová kaplička může být vybavena buď standardními budíky, nebo moderním barevným displejem Convers+ s množstvím funkcí. Stejně tak startování vozu může probíhat klíčkem, a nebo pouhým stiskem tlačítka. Posádku potěší pohodlná sedadla i dostatek místa vpředu i v oblasti zadních sedadel.
Dobře si vůz stojí také pokud jde o schopnost přepravy zavazadel. Na trhu častý liftback nabídne zavazadelník o objemu 540 litrů, výrazně méně zastoupený sedan má zavazadelník o objemu 550 litrů. Nepotěší ale malým vstupním otvorem. Nejčastěji na trhu potkáte praktické kombi, jehož nákladový prostor má objem 549 litrů.
Modeo můžeme pochválit i za jízdní vlastnosti. Příjemné naladění podvozku je zárukou zdárného tlumení nerovností, současně si ale vůz dobře poradí také na klikatých okreskách a značnou jistotu předvádí i v případě nenadálého vyhýbacího manévru. Propracovaný podvozek ale není vše, dobrou ovladatelnost zde podporuje přesné řazení a v neposlední řadě řízení.
Automobil dostal pod kapotu celou řadu pohonných jednotek, včetně přeplňovaných šestnáctistovek, které se při uvedení na trh důvěře automechaniků zrovna netěšily. Čas ale ukázal, že obavy nejsou na místě a tyto menší benzinové motory pracují, aniž by je trápily zásadní potíže. Navíc umožňují úsporný provoz.
Pod kapotu se ale nastehovaly i zážehové dvoulitry, na vybraných trzích také v úpravě pro spalovanání E85 nebo LPG. Objevily se také motory o objemech 2,3 a 2,5 litru. Na našem trhu je však zájem především o vozidla s úspornými turbodiesely a i zde mají motoristé z čeho vybírat.
Řidiče láká především agregát 1.8 TDCi, montovaný ve verzích o výkonech 74 a 92 kW (slabší má jen pětistupňovou převodovku). Tento motor totiž neměl na českém trhu filtr pevných částic, který je obecně považován za rizikový díl, jehož výměna je navíc finančně náročná.
Avšak tato osmnáctistovka vychází z naftového motoru, který Ford používá už řadu let a byl modernizován tak, aby plnil přísné emisní normy. To si vyžádalo použití atypického EGR ventilu, který se prodává v druhovýrobě přibližně za 14 000 korun (cena dílu bez práce servisu), což také není zrovna málo. Navíc se často kazí.
Lepší volbu proto představuje dvoulitrový turbodiesel z dílny francouzského koncernu PSA Peugeot Citroën. Je silnější, velice úsporný, kultivovaný a spolehlivý. Filtr pevných částic zde již pracuje výrazně spolehlivěji, než tomu byl v začátcích této technologie. Má i delší životnost, ale když přijde jeho čas, je stejně nutné přistoupit k výměně (cena přibližně 20 000 Kč vč. práce servisu).
Nejvíce sil z naftových motorů nabídnou čtyřválce 2.2 TDCi, jejichž výkon činí 129 či 147 kW. Ty ale nepotkáte tak často jako osmnáctistovky nebo dvoulitry. Obecně při výběru turbodieselu věnujte zvýšenou pozornost volnoběhu, zda je pravidlený, i stavu turba. Nadměrná kouřivost by měla být důrazným varování, že něco není jak má.
„Pozor si dejte nejen na stav filtru pevných částic, ale i zda je vůbec ve výfukovém systému přítomen. Vozidlo s chybějícím filtrem neprojde pravidelnou technickou kontrolou, respektive měřením emisí. Někteří majitelé se přitom demontáží filtru a úpravou řídicí jednotky vyhýbají nákladům na výměnu a vůz se následně pokoušejí prodat,“ varuje Jindřich Topol, manažer výkupu AAA AUTO.
Kombi s dieselem: Citroën C5, Ford Mondeo, Peugeot 407
Ojetá auta | vydáno 8. 11. 2012
Mondeo se potýká s korozí výfuku, praskáním stínících plechů výfuku a povrchovou korozí podvozkových dílů. Nepříjemná je koroze kapoty, za níž mohou odletující kamínky, po jejichž nárazech dochází k drobným poškozením laku. Nízká odolnost laku je známá slabina tohoto vozu.
Zástupce AAA AUTO ale upozorňuje i na další možné problémy: „U vozidel s vyšším kilometrovým proběhem pozor na vůle postihující zadní nápravu. Ty mohou mít za následek až plavání vozu. Stejně jako u jiných vozidel i zde se vyskytují vůle na přední nápravě, a to zejména na stabilizátoru.“
Občas dojde k poruše brzdové pumpy, zvýšené riziko představují automatické převodovky. „Spojka má kratší životnost a pozor také na stav dvouhmotového setrvačníku, jehož výměna není zrovna levná,“ pokračuje zástupce AAA AUTO. Set se spojkou pro 2.0 TDCi se dá sehnat z druhovýroby asi za 18 000 korun, k čemuž je třeba připočíst ještě práci servisu.
Bezpečnost dle Euro NCAP
Nárazovou zkoušku Euro NCAP absolvoval Ford Mondeo třetí generace v roce 2007. Za ochranu posádky dostal pět hvězdiček z pěti možných a bezpečnost dětí cestujících v autosedačkách technici Euro NCAP ohodnotily čtyřmi hvězdami z pěti možných. V disciplíně Ohleduplnost při střetu s chodcem si automobil připsal dvě hvězdičky z maximálních čtyř.