autoweb.cz > Ford > Ford Mondeo > Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift
Ford Mondeo 2.0 SCTI PowerShift
Dynamika 8
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 8
X-Factor 8
Celkové hodnocení 8
RADOSTI
Živý a kultivovaný motor, vyvážené a komunikativní řízení, pořád nás baví
STAROSTI
Motor ztratil charakter, žízeň, převodovka občas váhá
Snad nás nebudete považovat za zpátečníky, když budeme zrovna teď publikovat test Fordu Mondeo před faceliftem – v době, kdy už byla omlazená verze představena. Jenže nás dnes nezajímá ani tak vzhled, který se stejně prakticky nezměnil. Mondeo tu máme kvůli úplně novému motoru 2.0 SCTI, který kombinuje přímé vstřikování s přeplňováním a výsledný výkon pak posílá na přední kola přes šestistupňovou dvouspojkovou převodovku PowerShift.Nový čtyřválec 2,0 l s přeplňováním nahrazuje starý přeplňovaný pětiválec 2,5 l, který si Ford vypůjčil od Volva a nasadil ho prakticky do všech modelů včetně Mondea, Galaxy, S-Maxe a Kugy.
Nás ale nejvíce zaujal pod kapotou rychlých Focusů, konkrétně v modelech Ford Focus ST, kde posílal na přední kola 225 koní a hlavně v ostrém modelu Ford Focus RS, kde jeho 305 koní na předních kolech vyvolalo bouřlivou diskusi, kam až se dá s předokolkou zajít. Nicméně jsme si na Nordschleife ukázali, že přemotorovaná předokolka nemusí zábavě bránit, pokud dobře nastavíte podvozek…Ale zpátky k novému motoru. Aby Ford udržel krok s konkurencí, zavedl vlastní řadu downsizovaných pohonných jednotek, která má pomoci ke snížení emisí a spotřeby paliva. Podobnou řadu zavedl před časem konkurenční Volkswagen a nutno dodat, že díky jeho motorům TSI se zákazníci opět začali o jednotky spalující benzín zajímat.
Ford své nové přeplňované motory pojmenoval EcoBoost a k dispozici budou v několika objemových a výkonových kategoriích. Dnes nás zajímá prozatím největší motor 2,0 l, který má výkon 203 koní. Pod kapotou Fordu Mondeo však bude doplněn ještě silnější verzí, která má výkon celých 240 koní a odcházející pětiválec tak překoná o pořádný kus. A navíc je podle automobilky úspornější a zelenější.
Pokud jste se svezli s Mondeem vybaveným pětiválcem 2,5 l, zarazí vás na novém motoru jedna věc – nemá tak charakterní projev a spíše připomíná poněkud plochý a mdlý čtyřválec 2.0 TSI od Volkswagenu. Síla se mu upřít nedá, vlastně pocitově není o nic pomalejší než starší motor. Jen už prostě nemá charakter.
Zároveň nejsem úplně nadšený z dvouspojkové převodovky PowerShift. Jak jsem psal u testu MPV Ford Galaxy, nerozumí si nová skříň s motory úplně dobře a například do rychlé akcelerace se jí vůbec nechce. Sice řadí poměrně hladce, přesně a rychle a například při popojíždění po městě či parkování, kdy je potřeba citlivé povolování spojky, je systém Fordu pocitově příjemnější než dvouspojková převodovka DSG od VW. Jenže Volkswagen narozdíl od Fordu umí vystřelit z místa, když potřebujete. Proto se akcelerace z 0 na 100 km/h Fordu Mondeo moc nepovedla a výsledných 8,45 sekundy považuji vzhledem k výkonu a dobrým podmínkám při měření (sucho a 25°C) za slabý odvar. Když totiž sešlápnete brzdu a přidáte plyn, řídící jednotka, nevytočí motor do optimálních otáček a neumí simulovat jakýsi launch control. Takže se po povolení brzdy motor sbírá od 1000 ot./min., a trvá mu, než se turbo u 2000 ot./min. začne nadechovat.Převodovka aspoň poslouchá v manuálním režimu lépe než tomu bylo v případě dieselového Galaxy. Proto jsme mohli pružné zrychlení z 50 na 80 km/h změřit na trojku, převodovka nechtěla podřazovat na dvojku ani po plném sešlápnutí plynu. Naměřili jsme 3,93 sekundy, což není nijak závratná rychlost, ale částečně se na tom podepsalo dlouhé zpřevodování.
Brzdy Mondea jsou slušné a zastavily ho v průměru na 37,96 m za 2,86 sekundy. Pedál se dá dobře dávkovat a celkově nemám k účinnosti či odezvě brzdové soustavy výhrad. A řízení? To přímo oplývá životem. Vodit Ford Mondeo zatáčkami je radost a neustále nám připomíná, kterým autem téhle kategorie bychom se nejraději svezli přes Alpy, když by to nesmělo být BMW řady 3…
Ford Mondeo fotogalerie – vše co potřebujete vidět
Dnes už sotva najdete v téhle třídě auto, které by nabízelo tolik zpětné vazby a citu v řízení. Nasměrujte Mondeo do zatáčky a v konečcích prstů přesně víte, kolik trakce přední nápravě zbývá a jak moc se ještě můžete o kola opřít. Není divu, že jsem jel vždycky z práce domů tou delší a horší cestou. Testované Mondeo 2.0 SCTI navíc disponovalo aktivním podvozkem, jehož vlastnosti si nastavíte stisknutím tlačítek na středovém panelu. Vybrat si můžete mezi nastavením Comfort, Normal a Sport. První režim je vhodný na ježdění po městě a silnicích nižšího řádu s nekvalitním povrchem. Sportovní režim se hodí jen tehdy, když se pohybujete po kvalitní silnici, jinak vás bude tlučení od podvozku brzy štvát. Ve sportovním režimu jsme na testovacím okruhu dosáhli času 34,9 sekundy a to je slušná hodnota. Ford Mondeo 2.0 SCTI tak zaostává jen o půl sekundy za rychlou Fabií RS. Ne snad, že bych chtěl tato auta přímo srovnávat, ale abyste měli přibližnou představu o schopnostech Mondea.Pokud máte pocit, že mluvím pořád jenom o motoru, má to svůj důvod. Spolu s převodovkou PowerShift jsou to totiž jediné zásadní novinky pod kapotou. Jinak zůstává Ford Mondeo pořád tím příjemným autem, které známe. V interiéru je tak dost místa a za volantem si najdete jakoukoli vám příjemnou pozici. Není divu, že právě toto testované Mondeo posloužilo pro focení k článku 5 častých způsobů sezení za volantem – proč jsou špatně.
Kolik za to dám?
Vás ale také určitě zajímá, kolik za to všechno zaplatíte. Za pětidveřové Mondeo 2.0 SCTI ve výbavě Titanium S dáte podle ceníku 851 990 korun, ale to už i v základní výbavě dostanete vše myslitelné včetně duální automatické klimatizace, tempomatu, kvalitního audio systému, vyhřívaných kožených sedadel vpředu a adaptivních xenonových světlometů. V testovaném autě byl ale dále systém jízdní dynamiky IVDC, což jsou ta tři kouzelná tlačítka Comfort, Normal a Sport za 30 000 korun, paket Business Easy s navigací za 39 990 korun a další pakety, které přidaly například elektricky ovládaná sedadla, ale také dotlačily konečnou cenu na 985 490 korun.
Jestli ale nepotřebujete luxusní zbytečnosti a chcete hlavně motor, nový čtyřválec 2.0 SCTI koupíte nyní ve výbavě Enterprise v akční ceně 679 990 korun. To se zdá jako férová nabídka, když nejsilnější diesel 2,2 l o výkonu 175 koní stojí 699 990 korun.Asi se také ptáte, kolik toho nový motor sežere. Ford sice udává normovanou spotřebu paliva 7,7 l/100 km v kombinaci, ale tomuhle číslu se nedá přiblížit ani kdybyste nějakým kouzelným proutkem mávali ostošest. Po dynamickém měření byla průměrná spotřeba 11,2 l/100 km a dostat se pod 10 litrů při běžném ježdění vyžaduje značnou míru sebekontroly. Když ono je to s tak povedeným podvozkem a řízením těžké…
Verdikt
Nový motor sice pomohl snížit normovanou spotřebu a emise, ale z Mondea rychlejší nebo zajímavější auto neudělal. Navíc přišla nejsilnější benzínová verze o svůj dřívější charakter a že by se aspoň nějak výrazně reálná spotřeba paliva snížila, o tom nejsme přesvědčeni, protože starší pětiválec také jezdil za nějakých 10 až 11 litrů na 100 km. To ale neznamená, že by Ford Mondeo byl najednou špatné auto. Pořád marně hledáme soupeře s pohonem předních kol, se kterým by se jezdilo tak dobře.
Dalibor Žák
Měření a technické údaje
Naměřené hodnoty | |
---|---|
Podmínky při testu | sucho, 25°C |
0-100 km/h (s) | 8,45 |
50-80 km/h na x.stupeň (s) | 3,93 na 3.st. |
100-0 km/h (s) | 2,86 |
100-0 km/h (m) | 37,96 |
Spotřeba v testu (l/100km) | 11,2 |
Čas na kolo (s) | 34,9 |
Motor | |
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | benzín |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1976 |
Převodovka | automatická šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 149 / 203 v 6000 ot./min. |
Točivý moment (Nm) | 300 v 1750 - 4500 ot./min. |
Výkon/hmotnost (k/t) | 129,3 |
0-100 km/h (s) | 7,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 232 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 10,7 / 6,0 / 7,7 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4802 |
Šířka (mm) | 1886 |
Výška (mm) | 1500 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1569 |
Celková hmotnost (kg) | 2200 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 750 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 1600 |
Zavazadlový prostor (l) | 540 - 1480 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 552 990 Kč |
Základní cena test. verze | 851 990 Kč |
Cena testovaného vozu | 985 490 Kč |