Ford Kuga 2.0 TDCI

Ford umí stavět zábavná auta. Podvozky jeho rodinných modelů excelují ve svých třídách. A co takhle první pokus o SUV? Jde vůbec takové auto obdařit zábavnými jízdními vlastnostmi?

Na úvod

Kategorie menších SUV už je na trhu několik let a já jsem jí pořád ještě docela nepochopil. Dovedu pochopit, že někdo chce (a zřídka i potřebuje) pohon všech kol, ale pokud nejde o zálesáka, žijícího někde na samotě, na konci kamenité lesní cesty, plnokrevný offroad je zbytečný. Stačí obyčejné auto. SUV ve valné většině nemají ani zdaleka takové terénní vlastnosti, jako pravé offroady, spíš se blíží terénním schopnostem „obyčejných“ osobáků s pohonem všech kol. Až na to, že na silnici na ně silně ztrácejí.

Když se mi poštěstí testovat něco opravdu drsného, třeba Toyotu Land Cruiser, nebo jiný teréňák a já nemám čas vyrazit na terénní polygon, vyrážím vždycky aspoň do okolních luk a lesů, za hledáním nějaké trochu vykotlanější cesty. Je to zábava, ale občas přijde studená sprcha. To si takhle jedete po polní, či lesní cestě a libujete si, jak redukční převodovka a zamčené diferenciály autu skvěle pomáhají, když tu se před vámi objeví zastrčená chatová osada. A před chatkami tam stojí běžné Felicie, staré Focusy, Astry a podobně. Čtyřkolky jsou spíš výjimkou, opravdové teréňaky tam většinou nenajdete, protože chataři jsou spíš lidé skromní a na taková auta nemají peníze.

Samozřejmě že s pravým offroadem se dostanete na místa, kam by se běžný osobák dostal jedině v podvěsu pod vrtulníkem, ale mluvím o tom, že takových míst je (zejména v Čechách) dost málo.

Ale dobře, stejně to asi nepochopím, takže se prostě pokusím akceptovat fakt, že lidem se SUVčka z nějakého důvodu líbí a chtějí je. Prodejní statistiky mluví zcela jasným jazykem – je úplně jedno, že by zelení aktivisté na každé vyšší auto s pohonem všech kol nejraději naházeli zkažená vajíčka, SUV se stalo vysoce módní záležitostí. Kdo má dnes SUV, tak platí za dynamického a akčního člověka, je prostě cool a IN a kdoví co ještě. A Ford to zaspal.

Všichni jeho úhlavní soupeři už svá esúvéčka mají a vydělávají na nich spoustu peněz, Ford se ale rozhoupal pozdě a svojí Kugu pustil na trh až výrazně později, než oni.Technika

Na druhou stranu je poměrně oprávněné očekávat, že se Ford mohl poučit z případných chyb ostatních a postavit dosud nejlepší SUV ze všech. V každém případě k tomu měl výborné výchozí podmínky.

Kuga je totiž částečně založena na architektuře Focusu, tedy podvozkově jednoho z nejlepších hatchbacků současnosti. Byla by ovšem chyba domnívat se, že vývojáři prostě odřezali spodní část Focusu a navařili na ní vyšší karoserii. Kuga je o něco delší, širší a především podstatně vyšší, ale změnil se například i rozvor, který je delší o celých 50 mm.

Robustnější konstrukce a pohon všech kol se pochopitelně odrazily na hmotnosti, která Focus se stejným motorem překonává o masivních 239 kg. Pohon všech kol pochopitelně není stálý, to se v SUVčkách (až na čestné výjimky) zkrátka nenosí. Většinu svého života bude Kuga zabírat pouze předními koly, zadní se připojí pouze v případě potřeby.

Nápravy ovšem jako by Focusu z oka vypadly, což je jenom dobře. Zadní multilink z ramenem Control Blade platí za jedno z nejlepších řešení ve své kategorii a je zárukou jistých, ale zároveň zábavných jízdních vlasntostí.

V přídi najdete dvoulitrový turbodiesel o výkonu 136 koní, jiná volba alespoň prozatím není. Ve skutečnosti je to ale poměrně dobrý motor, i když ten výkon není na více než 1600 kg těžké auto žádný zázrak. Do konce roku by se měl objevit ještě benzínový pětiválec o výkonu 200 koní a příští rok ještě o dvě deci větší nafťák o výkonu 175 koní, což by mohl být ideální motor.Na silnici

Nebojte se, nebudu tady hořekovat nad tím, že Kuga nejezdí tak dobře jako Focus. Zaprvé to prostě není fyzikálně možné, dva metráky navíc a vyšší těžiště neschováte. Zadruhé to od takového auta žádný rozumný člověk nečeká. Z toho důvodu si dovolím tvrdit, že bude bohatě stačit i ten nepříliš výkonný motor.

Na běžnou jízdu bude totiž naprosto stačit, situací, kdy jsem si zoufale přál pár koní navíc, bylo jen málo. Když se přizpůsobíte pohodovému stylu jízdy a budete trochu ovládat svou pravou nohu, podaří se vám udržet spotřebu na pod 7,5 litry na 100 km, což vůbec není špatné. Bohužel ale musím říct, že mě nepříjemně překvapilo odhlučnění motoru, které by podle mě mohlo být lepší, alespoň pokud srovnávám s ostatními Fordy.

Ještě trochu větší problém je jízdní komfort. Nemluvím tu o žádné hrůzostrašné katastrofě, hlavním problémem je opět srovnání s jinými Fordy, které obvykle v téhle kategorii excelují. Přejezd rozbitého asfaltu se neobejde bez hluku a přestože se většina rázů do karoserie nepřenese, prostě o tom pokaždé dobře víte a to není nejpříjemnější. Všechno je to pochopitelně následek tužšího odpružení, které Kuga potřebuje ke svým výjimečným jízdním vlastnostem.

Počkat, vždyť jsem přece psal, že nejezdí zdaleka tak dobře, jako Focus, ne? Máte pravdu, jenže ve srovnání s ostatními SUV dobře jezdí. Dokonce velmi dobře, i když to pořád není (ani zdaleka) tak dobře, aby mě to nutilo si ráno přivstat a místo po dálnici jet do práce po okresce. Náklony karoserie jsou ale dobře kontrolované (alespoň tak, jak to bez drahých pomocníků typu aktivních stabilizátorů jde) a dobře poskládaný manuální šestikvalt umožňuje slušně svižnou jízdu.

Tedy, za předpokladu, že se ho naučíte ovládat, protože řadící páka má dost nezvyklý úhel. K přesnosti řazení to zrovna nepřispívá, tím spíš, že její dráhy nejsou zrovna nejhladší.Prostor a výbava

Nebýt téhle nepříjemnosti, poloha za volantem by se dala označit za téměř dokonalou. Sedačky jsou pohodlné, ergonomie palubní desky v pořádku – až na drobné detaily je to tu stejné, jako ve Focusu. Což platí i o materiálech, které by místy mohly vypadat trochu hodnotněji. Plast kolem spínače světel vlevo pod volantem má například podklad z černého plastu bez textury, který působí skutečně nekvalitně, odfláknutě a levně.

Ford nabízí dva stupně výbavy, já testoval tu lepší, s názvem Titanium. Výbavy je tu skutečně dost, klimatizace, slušný audiosystém a tak dále, jenže základní cena bez přípatků je u Titania 914 990 Kč. A to je hodně, to je opravdu hodně. Je to víc, než stojí jakýkoliv srovnatelný soupeř a to ještě před tím, než začnete zaškrtávat příplatkovou výbavu. Ano, je to velmi hezké a stylové auto, ale takový Passat CC (na test se můžete těšit už za pár týdnů) je také krásný a stylový a přitom stojí o sto tisíc méně. A bude v něm víc místa…

Na zadních sedadlech Kugy se totiž vyšší cestující budou mít problém pohodlně usadit. Prostor pro kolena je celkem stísněný a dokocne i místo nad hlavou, většinou silná stránka SUVček, není zrovna nejštědřejší.

Páté dveře se dají otevřít dvěma způsoby – buď celé, nebo jen horní část s oknem, když potřebujete naložit jen něco menšího.Verdikt

Přestože celou tuhle věc s malými SUV moc nechápu, rozhodně mi to nezabrání napsat, že Kuga je dobré auto. Pokud patříte mezi zákazníky, které už jejich hatchback nudí a stůj co stůj chtějí přesedlat na SUV, Kuga bude nejspíš tou nejméně bolestnou cestou. I tak se ale připravte na to, že rozdíl určitě poznáte.

Největším problémem Kugy zůstává cena. Je to dobré auto, ale ve srovnání s konkurencí není o tolik lepší, o kolik je dražší. A hlavně, nadpoloviční většině zákazníků bude úplně jedno, o kolik lepší jsou její jízdní vlastnosti, protože to málokdo z nich vůbec pozná.

Nutno říct, že český importér si problém s cenou uvědomuje, ale podle mých informací má prozatím ceny závazně dané automobilkou a protože se Kuga prodává jen krátce, nemůže si dovolit nasadit ani žádné akční slevy. Jistá naděje tu ale zůstává a to je důležité.

Honza Koubek

Měření a technické údaje

Naměřené hodnoty
0-100 km/h (s)10,7
Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivomotorová nafta
RozvodDOHC, 4 ventily na válec
Plněníturbodmychadlo, vstřik common-rail
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Kompresní poměr18,3:1
Vrtání x zdvih (mm)85 x 88
Převodovkašestistupňová ručně řazená
Poháněná kolavšechna čtyři
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)100 kW/136 koní v 4000 ot./min.
Točivý moment (Nm)320 Nm v 2000 ot./min.
Výkon/hmotnost (k/t)84 koní na tunu
Nejvyšší rychlost (km/h)180
Spotřeba paliva (l/100 km)8,1/5,4/6,4 l/100 km
Objem nádrže (l)58
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4443
Šířka (mm)1842 (bez zrcátek)
Výška (mm)1710 (včetně střešních ližin)
Rozvor náprav (mm)2690
Provozní hmotnost (kg)1613
Celková hmotnost (kg)2130
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)750
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)2000
Zavazadlový prostor (l)410 až 1405
Ceny
Základní cena modelu914 990 Kč
19.8.2008 6:00

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist