autoweb.cz > Ford > Ford Transit > Ford Pro jde na trh. Projeli jsme nový E-Transit (první jízdní dojmy)
Ford Pro jde na trh. Projeli jsme nový E-Transit (první jízdní dojmy)
Ford uvádí na evropský trh novou značku s přívlastkem Pro. Jak lze z názvu vytušit, věnovat se bude hlavně užitkovým vozům, nicméně nejde o odloučení osobních a užitkových vozů pod novou značkou, jako spíš o založení nové platformy s rozšířenými službami. Nicméně kolem užitkáčů se vše točí.
Pod zkratkou Pro si nepředstavujte slovo Professional, jak by se nabízelo, nýbrž Productivity. Jak bylo řečeno, v hlavní roli hrají užitkové vozy, ať už dodávky či pick-upy, spalovací i elektrické, ale nejde jen o vozidla samotná. Ford Pro nabízí ucelená digitální řešení služeb, které nákupem vozidla pouze začínají. A jak je dnešním trendem, všechno se týká ponejvíce elektrických vozů.
Čtěte také:
Ford Pro přichází do Evropy s cílem zvýšit produktivitu užitkových vozových parků
Majitel brutálního pickupu provokoval řidiče elektromobilů. Z nabíječky ho odtáhla policie
Ford Pro představí druhý plně elektrický užitkový model pro evropské zákazníky
Co je Ford Pro?
Ford Pro stojí na pěti základech, které tvoří ucelenou platformu: vozidla, software, nabíjení, financování a servis. Zákazník tak nekončí svoji cestu jen u nákupu nového vozidla, ale dostane kompletní servis.
To má usnadnit přechod od spalovacích motorů k čistě elektrickému pohonu. Říkáte si, že velká dodávka, která vozí metráky nákladu, přece nemůže obstát s elektrickým pohonem. Představte si ale třeba velkou rozvážkovou službu, jejíž vozidla sotva najedou stovku kilometrů po centru města. Takové dodávky klidně zvládnou jezdit na elektřinu.
Značka Ford Pro, ačkoliv vznikla především za účelem podporovat přechod na elektřinu, ovšem necílí pouze na tento pohon. Je tu právě od toho, aby každému zákazníkovi individuálně pomohla s uceleným řešením pro jeho podnikání. Ať už má fleet stovek vozidel, nebo jenom jedno auto k živnosti.
Pomůže vám tak od A do Z s výběrem vhodného vozu (ať už na elektřinu, nebo na naftu), jeho financováním, zavedením softwaru na řízení fleetu a řidičů, výstavbou nabíjecích stanic nebo s řešením servisu, kdy si auto samo řekne dostatečně dopředu, kdy potřebuje na prohlídku.
U představení platformy Ford Pro jsme měli i možnost projet zbrusu nový Ford E-Transit, nejprodávanější užitkáč na světě transformovaný na pohon elektřinou. Pod kapotou (obrazně řečeno, jelikož elektromotor je umístěný u zadaní nápravy a vždy pohání pouze zadní kola) je na výběr ze dvou možností: 135, nebo 198 kW. Kapacita akumulátoru činí 68 kWh a slibuje dojezd v ideálních podmínkách až 317 km.
Zajímavostí je kompletně přepracovaná zadní náprava s vinutými pružinami, jelikož listová pera by se kvůli zástavbě balíku akumulátorů nevešla. E-Transit však slibuje stále stejné užitné vlastnosti a např. podlaha ložné plochy je vyšší jenom o několik málo centimetrů. Vybírat můžete z nepřeberného množství karosářských verzí, délek, výšek a hmotností/nosností, zkrátka jako u naftových verzí.
Jak jezdí E-Transit?
Jedním slovem: fajnově. Vyšplháte do vysoko usazené kabiny, usednete na známé pracoviště, které akorát prošlo decentním faceliftem v oblasti infotainmentu (nově je tu systém Sync 4), zařadíte otočným ovladačem déčko a jedete.
E-Transit se řídí velmi snadno a pohodově. Točivý moment nastupuje okamžitě, což u velké dodávky oceníte dvojnásob. A ačkoliv nejslabší verze (do silnější 4,25tunové verze mě kvůli chybějícímu řidičáku skupiny C nepustili) má výkonu akorát. Nutno ale podotknout, že jsem řídil prázdné auto.
S lehkým řízením se i po ucpaném centru Barcelony manipuluje příjemně z kabiny máte výhled jako na dlani a celkově je to fajn kára.
Jasně, s teoretickým dojezdem 317 km v prázdném stavu a nutností cestou nabíjet asi těžko poslouží logistickým firmám, které vozí tuny nákladu přes celou republiku nebo snad Evropu, ale pro velké rozvážkové firmy, poštu, pekárnu, soukromou školu jako malý autobus nebo podobné potřeby najde Ford E-Transti dobré využití. A když k tomu ještě dostanete ucelený balík služeb, budete mít podnikání o to jednodušší.