autoweb.cz > Ford > Ford Galaxy > Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift (2013)
Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift (2013)
Dynamika 7
Chování na silnici 9
Provozní náklady 7
Praktičnost 10
X-Factor 7
Celkové hodnocení 8
RADOSTI:
Prostornost a variabilita; komfort a pohodlí; ovladatelnost osobáku
STAROSTI:
Zastaralý infotainment; ambiciózní cenovka
Pokaždé mne potěší, když obyčejná rodinná auta dokáží nabídnout nadšenému řidiči i něco navíc k utěšení jeho choutek. Od prvního Fordu Focus po současnou Mazdu 3, rád usedám do aut, která nejsou zkonstruovaná pouze za účelem transportu, ale mají něco navíc, něco, co bych popsal jako „dobrý pocit z řízení“.
V případě velkých MPVček většinou tuto potřebu necítím a naopak uvítám silniční koráb, který je extrémně pohodlný na dálnici a okresky má z navigace pro jistotu vymazané úplně. Jenže Ford Galaxy je jiný. I v případě, kdy život přinese vyšší rodinné potřeby, není nutné se hned vzdávat řidičského nadšení úplně.
Přesvědčil mě ve chvíli, kdy jsem jel na jednu prezentaci nového auta kdesi ve Středních Čechách. Jel jsem uvolněným tempem po dálnici, užíval si pohodlí a ticha v kabině a měl jsem ještě spoustu času. Pohyboval jsem se v okolí skvělých okresek, tak jsem na jednu vyrazil. Ani nevím, co mě to napadlo…
Na prezentaci jsem samozřejmě přijel pozdě. Galaxy mě totiž přivedlo na jiné myšlenky. I když mělo pod kapotou dvoulitrový turbodiesel o výkonu 163 koní a točivém momentu 340 Nm, který svou silou tak akorát stačí na pohodlné cestování, natož na nějaký dynamický pohyb vpřed. I když mělo dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou, která má k dokonalosti ještě kus cesty (ale funguje celkem obstojně). To všechno bylo v tu chvíli podružné.
Mnohem důležitější bylo, jak dobře se Galaxy ovládá, jak řízení ještě neztratilo všechen svůj cit, zůstalo akorát vyvážené a přesné. To, s jakou lehkostí se vrhalo do zatáček a zadní náprava pomáhala auto stáčet, jak se Galaxy až nápadně podobně ovládá jako malý osobák. V jistých chvílích je z něj cítit mnohem víc „sportovnosti“ (ačkoliv to tak nechci nazývat), vyplývající z dobře vyváženého celku, než dokáže nabídnou spousta aut, která se sportovností, tou marketingovou, velkolepě ohánějí.
Zároveň ale není kompromitováno pohodlí a Galaxy tak nepřišlo o svoji primární vlastnost, tedy pohodlně převážet velké množství lidí. Podvozek je velmi poddajný, nerovnosti tlumí dobře, rozměrná karoserie nerezonuje a dovnitř neprocházejí žádné tupé rány.
Celkově je atmosféra uvnitř auta velmi klidná a utěšující. Materiály jsou dostatečně kvalitní a zpracování působí docela bytelným dojmem. Škoda jen zastaralého multimediálního systému. Grafika i rychlost už v dnešní době nevyhovuje, nemluvě o nelogickém ovládání palubního počítače a jeho rozvržení, kdy je k přepínání údajů potřeba proklikávat se v menu.
Interiér už poněkud zastarává, praktičnost a prostornost je však stále obrovská.
V jinak pěkné a útulné kabině by šly tyto nedostatky přehlédnout, ale při pohledu do ambiciózně sestaveného ceníku se na chvíli zamyslíte. Výbava Titanium sice obsahuje všechno nezbytné, nechybí ani praktické vyhřívané čelní sklo, trojzónová klimatizace s výdechy vzadu nebo jedenáct airbagů včetně pokrytí zadní řady sedadel.
Stále je ale potřeba připlácet za vyhřívané a ventilované sedačky (14 300 korun), celkem dobře funkční a nezmatkující radarový tempovat s hlídáním slepého úhlu a dalšími bezpečnostními prvky (45 900 korun), na dotyk jemné kožené čalounění (96 000 korun) nebo navigační systém Plus s Bluetooth a parkovací kamerou (77 900 korun). K prasknutí vybavené Galaxy se silnějším motorem 2.0 TDCi a dvouspojkovou převodovkou PowerShift (50 000 korun) se tak blíží k hranici jednoho a čtvrt milionu. To už je na pováženou.
Co ale dostanete v základu, je velký, ba přímo obrovský vnitřní prostor a praktičnost v podobě dlouhé řady stropních přihrádek nebo různě posuvných zadních sedadel. Třetí rada je ale díky malému prostoru na nohy a krátkým opěradlům i v případě velkého Galaxy určená spíše dětem.
První jízda | vydáno 5. 1. 2012
Ve chvílích, kdy zadní řada sedadel nenajde využití, lze ji tradičně zapustit do podlahy kufru a získat tak
Verdikt
Na Fordu Galaxy se pomalu projevuje věk, ale stále vypadá atraktivně zvenku a solidně uvnitř. Obrovský vnitřním prostorem a praktická řešení jsou samozřejmostí, především ale nerezignoval na dobrý pocit z řízení a stále skvěle jezdí. Perfektně se ovládá a je pohodlný, tichý a komfortní. Jedinou vážnější kaňkou je tak jeho cena. Musíte zatnout zuby, ale faktem zůstává, že komplexnější MPV na trhu hned tak nenajdete.
Měření a technické údaje
Motor | |
---|---|
Konstrukce | řadový čtyřválec |
Palivo | nafta |
Rozvod | DOHC |
Plnění | přeplňování turbodmychadlem |
Uložení | vpředu napříč |
Zdvihový objem (cm3) | 1997 |
Převodovka | šestistupňová dvouspojková |
Poháněná kola | přední |
Výkon a spotřeba | |
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.) | 120 / 163 v 3750 |
Točivý moment (Nm) | 340 v 2000 - 3250 |
0-100 km/h (s) | 10,4 |
Nejvyšší rychlost (km/h) | 200 |
Spotřeba paliva (l/100 km) | 6,8 / 5,0 / 5,7 |
Objem nádrže (l) | 70 |
Rozměry a hmotnosti | |
Délka (mm) | 4819 |
Šířka (mm) | 1884 |
Výška (mm) | 1709 |
Rozvor náprav (mm) | 2850 |
Provozní hmotnost (kg) | 1731 |
Celková hmotnost (kg) | 2505 |
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg) | 1800 |
Hmotnost přívěsu brzděného (kg) | 750 |
Zavazadlový prostor (l) | 308 - 830 / 2325 |
Ceny | |
Základní cena modelu | 659 990 Kč |
Základní cena test. verze | 884 090 Kč |
Cena testovaného vozu | 934 090 Kč |