Ford Galaxy 2.0 TDCi PowerShift (2013)

Už mu vyskakují vrásky na čele, ale i přes svůj pokročilý věk stále dobře vypadá a ještě lépe jezdí.

  • Dynamika 7

  • Chování na silnici 9

  • Provozní náklady 7

  • Praktičnost 10

  • X-Factor 7

  • Celkové hodnocení 8

RADOSTI:
Prostornost a variabilita; komfort a pohodlí; ovladatelnost osobáku

STAROSTI:
Zastaralý infotainment; ambiciózní cenovka

Pokaždé mne potěší, když obyčejná rodinná auta dokáží nabídnout nadšenému řidiči i něco navíc k utěšení jeho choutek. Od prvního Fordu Focus po současnou Mazdu 3, rád usedám do aut, která nejsou zkonstruovaná pouze za účelem transportu, ale mají něco navíc, něco, co bych popsal jako „dobrý pocit z řízení“.


V případě velkých MPVček většinou tuto potřebu necítím a naopak uvítám silniční koráb, který je extrémně pohodlný na dálnici a okresky má z navigace pro jistotu vymazané úplně. Jenže Ford Galaxy je jiný. I v případě, kdy život přinese vyšší rodinné potřeby, není nutné se hned vzdávat řidičského nadšení úplně.

Přesvědčil mě ve chvíli, kdy jsem jel na jednu prezentaci nového auta kdesi ve Středních Čechách. Jel jsem uvolněným tempem po dálnici, užíval si pohodlí a ticha v kabině a měl jsem ještě spoustu času. Pohyboval jsem se v okolí skvělých okresek, tak jsem na jednu vyrazil. Ani nevím, co mě to napadlo…

Na prezentaci jsem samozřejmě přijel pozdě. Galaxy mě totiž přivedlo na jiné myšlenky. I když mělo pod kapotou dvoulitrový turbodiesel o výkonu 163 koní a točivém momentu 340 Nm, který svou silou tak akorát stačí na pohodlné cestování, natož na nějaký dynamický pohyb vpřed. I když mělo dvouspojkovou šestistupňovou převodovkou, která má k dokonalosti ještě kus cesty (ale funguje celkem obstojně). To všechno bylo v tu chvíli podružné.

Mnohem důležitější bylo, jak dobře se Galaxy ovládá, jak řízení ještě neztratilo všechen svůj cit, zůstalo akorát vyvážené a přesné. To, s jakou lehkostí se vrhalo do zatáček a zadní náprava pomáhala auto stáčet, jak se Galaxy až nápadně podobně ovládá jako malý osobák. V jistých chvílích je z něj cítit mnohem víc „sportovnosti“ (ačkoliv to tak nechci nazývat), vyplývající z dobře vyváženého celku, než dokáže nabídnou spousta aut, která se sportovností, tou marketingovou, velkolepě ohánějí.

Zároveň ale není kompromitováno pohodlí a Galaxy tak nepřišlo o svoji primární vlastnost, tedy pohodlně převážet velké množství lidí. Podvozek je velmi poddajný, nerovnosti tlumí dobře, rozměrná karoserie nerezonuje a dovnitř neprocházejí žádné tupé rány.

Celkově je atmosféra uvnitř auta velmi klidná a utěšující. Materiály jsou dostatečně kvalitní a zpracování působí docela bytelným dojmem. Škoda jen zastaralého multimediálního systému. Grafika i rychlost už v dnešní době nevyhovuje, nemluvě o nelogickém ovládání palubního počítače a jeho rozvržení, kdy je k přepínání údajů potřeba proklikávat se v menu.

Zobrazit všechny fotografie

Interiér už poněkud zastarává, praktičnost a prostornost je však stále obrovská.

V jinak pěkné a útulné kabině by šly tyto nedostatky přehlédnout, ale při pohledu do ambiciózně sestaveného ceníku se na chvíli zamyslíte. Výbava Titanium sice obsahuje všechno nezbytné, nechybí ani praktické vyhřívané čelní sklo, trojzónová klimatizace s výdechy vzadu nebo jedenáct airbagů včetně pokrytí zadní řady sedadel.

Stále je ale potřeba připlácet za vyhřívané a ventilované sedačky (14 300 korun), celkem dobře funkční a nezmatkující radarový tempovat s hlídáním slepého úhlu a dalšími bezpečnostními prvky (45 900 korun), na dotyk jemné kožené čalounění (96 000 korun) nebo navigační systém Plus s Bluetooth a parkovací kamerou (77 900 korun). K prasknutí vybavené Galaxy se silnějším motorem 2.0 TDCi a dvouspojkovou převodovkou PowerShift (50 000 korun) se tak blíží k hranici jednoho a čtvrt milionu. To už je na pováženou.

Co ale dostanete v základu, je velký, ba přímo obrovský vnitřní prostor a praktičnost v podobě dlouhé řady stropních přihrádek nebo různě posuvných zadních sedadel. Třetí rada je ale díky malému prostoru na nohy a krátkým opěradlům i v případě velkého Galaxy určená spíše dětem.

Ve chvílích, kdy zadní řada sedadel nenajde využití, lze ji tradičně zapustit do podlahy kufru a získat tak 830 litrů prostoru se zadními sedadly v nejzazší poloze, při sklopení všech zadních sedadel dokonce 2325 litrů (měřeno až po střechu) a jako bonus zcela rovnou podlahu.

Verdikt
Na Fordu Galaxy se pomalu projevuje věk, ale stále vypadá atraktivně zvenku a solidně uvnitř. Obrovský vnitřním prostorem a praktická řešení jsou samozřejmostí, především ale nerezignoval na dobrý pocit z řízení a stále skvěle jezdí. Perfektně se ovládá a je pohodlný, tichý a komfortní. Jedinou vážnější kaňkou je tak jeho cena. Musíte zatnout zuby, ale faktem zůstává, že komplexnější MPV na trhu hned tak nenajdete.

Měření a technické údaje

Motor
Konstrukceřadový čtyřválec
Palivonafta
RozvodDOHC
Plněnípřeplňování turbodmychadlem
Uloženívpředu napříč
Zdvihový objem (cm3)1997
Převodovkašestistupňová dvouspojková
Poháněná kolapřední
Výkon a spotřeba
Nejvyšší výkon (kW/k v ot./min.)120 / 163 v 3750
Točivý moment (Nm)340 v 2000 - 3250
0-100 km/h (s)10,4
Nejvyšší rychlost (km/h)200
Spotřeba paliva (l/100 km)6,8 / 5,0 / 5,7
Objem nádrže (l)70
Rozměry a hmotnosti
Délka (mm)4819
Šířka (mm)1884
Výška (mm)1709
Rozvor náprav (mm)2850
Provozní hmotnost (kg)1731
Celková hmotnost (kg)2505
Hmotnost přívěsu nebrzděného (kg)1800
Hmotnost přívěsu brzděného (kg)750
Zavazadlový prostor (l)308 - 830 / 2325
Ceny
Základní cena modelu659 990 Kč
Základní cena test. verze884 090 Kč
Cena testovaného vozu934 090 Kč
16.12.2013 11:37| autor: Hugo Kottás

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist