Ford Focus v kombíku nikdy nezklame. Převeze věci na chalupu a na dálnici nabídne kultivovanost. Jen škoda, že se blíží jeho konec

Faceliftovaná verze oblíbeného modelu americké automobilky udělá radost nejednomu fanouškovi karosářské verze kombi, která se pomalu vytrácí z českých silnic. A za cenu kolem 700 tisíc korun je svým způsobem levná.
focus2.jpgCelá galerie 49 Zdroj: Sabina Sarkisovová

Jo, kombíky. Kde jim je konec. Dneska už jsou to samé SUVčka, ale delší karoserii, do které nacpete bůhví co, aby člověk pohledal. A vypadá to, že došlo i na konec zdejšího Focusu. Nákupní statistiky hovoří jasně a automobil, který je tu s námi přes 23 let zřejmě čeká cesta do nenávratna. Nicméně je to škoda, protože vůz, který nabídne kombinaci velkého prostoru a zajímavých jízdních vlastností, by si tu zasloužil být s námi na dobu neurčitou. Ale společnost řekla ne.

Přesuň to logo do mřížky, řekli si

Dost bylo ale stížností, pojďme se pokochat onou fordí dokonalostí. Focus byl vždycky hezké auto a facelift, který proběhl před 2 roky, mu jen nepatrně pomohl. Testovaná varianta ST-Line s rozšiřující výbavou X nabízí trochu vizuální dravosti – designéři upravili vzhled kapoty a opticky tak zvětšili přední partie a též „nacpali“ znak automobilky doprostřed mřížky, zatímco dřív „odpočíval“ na předku kapoty.  Tahle malá změna je podle nás sympatickým vyjádřením toho, že pokud máte chuť rýpat se v detailech, přináší to kýžené ovoce. Též nástupce Mondea (pozn. jo, to už je let) dostal všechna světla ledková, včetně integrovaných mlhovek. Vzadu pak při bližším prostudování je možno si všimnout, že i tamější svítilny mají nový vnitřní design s tmavou centrální sekcí a updatovaným světelným vzorem.

Celkově Focus hraje na sportovnější notu, a to i napříč své velikosti. Prostě mu to sedí. Nepřipadá vám divné, že má nástavce prahů, zezadu na vás kouká difuzor a „dolů“ k silnici vás tlačí zadní spoiler. Prostě s tím se Focus v ST-Line narodil. Stejně tak se oproti jiným variantám liší lichoběžníkovou mřížkou a lakovaným černým výpletem. Nechybí ani širší boční otvory v nárazníku a hlubší spodní mřížka. Jednoduše řečeno se jedná o fešáka s přidanou hodnotou.  Mimochodem lakované červené třmeny taky dávají Focusu sexy nádech.

A protože tak nějak všichni víme, že barva karoserie to celé podtrhne, můžete vybírat z 8škálové palety. V základu bez příplatku dostanete červenou, pokud byste dostali chuť na naší testovanou modrou s názvem Desert Island, tak si připravte hezkých 20 900 Kč.

Uvnitř příjemně klasicky

A onen příjemný atletický nádech je přenesen i do interiéru, kde vás obepne látka na sedačkách a oku bude lahodit červené prošívání. Které je nejen na sedadlech, ale i na manžetě řadičky, nebo je jím obšit tříramenný sportovní volant. Pokocháte se chromem na pedálech nebo na řadicí páce, protože sedíte v manuálu, to je jasný.

Co vážně oceníte, je přes třináct palců velký středový displej s forďáckým systémem SYNC4. Sám o sobě běhá vážně rychle a hezky. Reaguje promptně a nic ho v podstatě nezastaví. Splnění pokynů mu nezabere ani moc dlouho. Kamenem úrazu je propojitelnost s Android Auto. Tam mi to prostě zlobí pokaždé, když se připojím – všechno se tak nějak zpomalí. Netvrdím, že to není chyba telefonu, ale u auta v takové cenové hladině by se to prostě stávat nemělo.

Interiér taky doznal očištění od tlačítek – vznikla z toho jakási dotyková lišta pod displejem, kde si lze nastavit všechno kolem klimatizace. Jako Focusu tohle odpustím, ale celkově mám radši fyzické klikání, které tady najdu alespoň pro změnu jízdních režimů, vypnutí Start/Stop.

Hlavním prvkem modrého féšáka je ale ten prostor. Do zavazadelníku nacpete krásných 635 litrů, když sklopíte zadní sedačky, dá to snad i na malého poníka. Cestující vzadu, i ti významně vyšší si přijdou taky na své a mohou se jakkoliv rozvalovat – do šířky, do výšky – prostě tady není prostor ničím ohraničen. A tohle je přesně to, co od takového auta chcete. Abyste do něj poskládali rodinu, nákup, věci na chalupu, pár drobností a byli při nakládce i vykládce naprosto v pohodě. A ne se mačkat a hledat každý milimetr místa.

Litr stačí, věřte mi

Co se týká samotného srdce auta, byla testovaná verze vybavená litrovým benzinovým mild-hybridem o výkonu 155 koní s 6stupňovým manuálem. A ne – jiný benzín nedostanete. Ještě pak můžete sáhnout po naftě s nižším stádem koní a automatickou převodovkou, ale pokud nejezdíte vyloženě delší vzdálenosti, „milďák“ vás potěší víc. Mě osobně motor dělal radost svým projevem. Na začátku si totiž říkáte, že je to litr a že to prostě nepojede, ale tím, že je tu hybridní ústrojí, které nahrazuje běžný alternátor integrovaným startérem/generátorem, tak při zpomalování zachycuje kinetickou energii a ukládá ji ve formě elektřiny do baterie a též avizovaný startér/generátor může pracovat jako elektromotor, což v praxi znamená, že může navýšit celkový točivý moment hnací soustavy. Když tak na motor potřebujete zatlačit, je poddajný. Ochotně se vytáčí, řazení má krátké dráhy a dokážete si s ním užít poměrně dost legrace na okreskách. Odmění se vám takovým přidupnutým zvukem. Ale když přijedete na dálnici a dopřejete mu plynulosti, odvděčí se vám tichem a plynulostí. Jako kdyby tam nebyl. A vy slyšíte jen cvrkot ptáčků z audiosystému.

Upřímně jsem si párkrát zkusila přepnout z normálního režimu na režim Sport a vždycky mě to na chvíli bavilo. Ale všichni tak nějak tušíme, že Focus v kombi je určen především na to klidné ježdění s naplněným nákladovým prostorem. A to hlavně z toho důvodu, že si může vzít při ostřejší jízdě i něco málo k osmi litrům. Při piánku se pak dostanete na 6 litrů.

Tvrdší podvozek je fajn

V rámci pohodlí počítejte s tužším podvozkem. To je ale něco, co Focus má dlouhodobě a neubližuje mu to. Je schopen nerovnosti v pohodě přeskákat bez toho, aby mu to ubralo na eleganci. I s plným kufrem.

Ford Focus je dobré auto. Co dobré. Výborné. Nicméně musí ustoupit novým trendům. Jako všechno. Nezapomeňte ale na něj. Je vám schopen totiž nabídnout jak dopravu z bodu A do bodu B, tak možnost nacpat do něj, na co si vzpomenete a v neposlední řadě i zábavné jízdní vlastnosti. Které z aut budoucnosti to má? No žádné…

30.11.2023 7:08| autor: Sabina Sarkisovová

Čtěte dále

Chcete získávat nejnovější informace ze světa automobilů?

Přihlaste se k odběru našeho newsletteru vyplněnímVaší emailové adresy:

Chyba: Email není ve správném formátu.
OK: Váš email byl úspěšně zaregistrován.

*Newslettery vám budeme zasílat nejdéle 3 roky nebo do vašeho odhlášení. Více informací na mailové adrese: gdpr@autoweb.cz

TOPlist